سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شهادت ذی نفع پذیرفته نیست

  • کد خبر: ۷۰۳۰
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹
  • ۱
شهادت ذی نفع پذیرفته نیست

سـتون صـدای مـشـاور جــایی بــراي بيــان پرسـش ها و مـشکلات حـقوقی شـما شهـروندان است كه مي توانيد آن ها را با ما در ميان بگذاريد و پاسخ سؤالات خود را از قضات دادگستری، وکلا و کارشناسان حقوقی دریافت کنید.

پیامک:
30007289
تلفن:
5-37288881-051
پیام رسان:
09154294580
شهروندان گرامی با هدف پیگیری دقیق و سریع مسائل مطرح شده، لطفا آدرس و اطلاعات کاملی در اختیار ما
قرار دهید.

 

راحله حسین‌زاده - افراد برای گرفتن حق و حقوق قانونی خود در دادگاه، براساس چهارچوب های موجود در قانون باید ادله محکمه پسند و مدارک مستندی ارائه دهند که اثبات کننده ادعایشان باشد. یکی از راه های اثبات بی گناهی، معرفی شاهد است که قانون گذار شرایطی برای حضور شهود در دادگاه مشخص کرده است. در همین راستا معصومه صفایی، وکیل پایه یک دادگستری به سؤالات شهروندان در باره مشخصات شاهد و اینکه چه افرادی می توانند به عنوان شهود در دادگاه حاضر شوند پاسخ داده است.

 

166...0915// شرایط شاهد بودن در دادگاه چیست و اگر فردی خودش مسبب دعوا شده باشد می تواند شاهد شخص دیگری شود؟
طبق ماده 1313قانون مدنی، در شخص شاهد، بلوغ، عقل، عدالت، ایمان و طهارت مولد شرط است و شاهد نباید ذی نفع در موضوع باشد. نداشتن خصومت با طرفین دعوی یا یکی از آن ها و اشتغال نداشتن به تکدی گری و ولگردی از دیگر شرایط اصلی برای شهادت است بنابراین اگر ثابت شود شاهد، مسبب دعوا یا ذی نفع در جدال بوده شهادتش پذیرفته نمی شود.
994...0915// آیا فرزند می تواند علیه پدر یا مادر شهادت بدهد؟ دادگاه با توجه به شهادت فرزند رأی صادر می کند؟
اگر فرزند شرایط شهادت از جمله بلوغ و عقل را داشته باشد می تواند علیه پدر یا مادر شهادت دهد و با توجه به اینکه شهادت فرزندان موضوعیت دارد می تواند موجب علم قاضی شود و مورد حکم قرار گیرد.
564...0930// مجازات رابطه نامشروع زن و مرد متأهل چیست و چگونه می توان آن را اثبات کرد؟
طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگاه زن و مردی که بین آن ها « علقه زوجیت» نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل، تقبیل( بوسیدن) یا مضاجعه (همبستری) شوند به شلاق تا 99ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود. رابطه نامشروع با توجه به اقرار طرفین، گزارش پلیس، شهادت شهود و وجود مدارکی از جمله عکس، فیلم و پیام در شبکه های مجازی است که می تواند برای قاضی به عنوان نشانه ای از وقوع رابطه نامشروع یا رابطه غیر عرف اثبات شدنی باشد.
944...0915// آیا حق و حقوقی که از پدر به دختر مجردش بعد از فوت می رسد، شامل زنی که همسر غیرایرانی دارد هم می شود؟
خیر، طبق بند 3ماده 48 قانون حمایت خانواده مصوب 1391، فرزندان دختر در صورت نداشتن شغل یا شوهر حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می شوند. بنابراین دختران، در صورت داشتن شغل یا داشتن همسر( ایرانی یا غیرایرانی) از دریافت این حقوق محروم خواهند شد.
051...0938// از نظر قانون می توان ملکی را به شخصی واگذار کرد و در محضر ذکر کرد تا فوت آن فرد نمی تواند ملک را بفروشد یا تصاحب کند؟
بله، در صورتی که شخصی به موجب عقد بیع منزل خود را به فرد دیگری بفروشد و در عقد منعقده شرط شود که خریدار حق فروش منزل را تا زمانی که فرد فروشنده در قید حیات بوده ندارد، شرط مذکور صحیح است، زیرا این شرط خلاف مقتضای ذات عقد بیع که ایجاد حق مالکیت است نخواهد بود. همچنین طبق ماده 959قانون مدنی قانون گذار سلب حق را به صورت جزئی و برای مدت معین پذیرفته است اما اگر شرط شود خریدار حق فروش مورد معامله را به طور کلی ندارد چنین شرطی صحیح نخواهد بود به این دلیل که سلب حق برای مدت نامحدود بوده است.
028...0937// شخصی بدهکار است و طلبکار از وی چک دارد، آیا می توان اموال و حساب بانکی همسر وی را توقیف کرد؟
خیر، امکان توقیف اموال و حساب بانکی شخصی غیر از خود بدهکار حتی اگر همسر یا فرزند او باشد امکان پذیر نیست.
144...0915// شخصی خانه ای با اقساط 20 ماه با چک خریداری کرده است. چند چک این شخص به علت مخدوش بودن برگشت خورده است، با این حال پول در حسابش مانده اما فروشنده با بند قرارداد که برگشت چک فسخ قرارداد است شکایت فسخ قرارداد کرده و چندبار هم به شخص پیامک پرداخت و اظهارنامه داده اما خریدار خانه به اخطارها توجهی نکرده و برای اصلاح چک اقدامی نکرده است آیا قرارداد فسخ می شود؟
اگر در قرارداد شرط شده باشد که اگر هر یک از چک های موضوع قرار داد به هردلیلی با برگشت مواجه شد، فروشنده حق فسخ یک طرفه را دارد، خریدار حق اعتراضی نخواهد داشت و به این شرط، خیار فسخ می گویند، در این صورت فروشنده حق فسخ قرار داد را خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی میزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
0
0
آیا شهادت ذینفع در دعوی علیه خود از نظر قانون جایز است؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->