تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دوچرخه یعنی کمتر عصبانی بشویم

  • کد خبر: ۷۰۳۹۰
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
دوچرخه یعنی کمتر عصبانی بشویم
عباسعلی سپاهی‌یونسی - شاعر و روزنامه‌نگار

مثل بیشتر روز‌ها اول صبح با دوچرخه از خانه بیرون می‌زنم. هنوز دو دقیقه‌ای رکاب نزده‌ام که متوجه بگومگوی دو مرد می‌شوم. وانتی که آجر بار دارد، طوری داخل کوچه پارک کرده که راننده سواری را نگران کرده است که نتواند از کنارش رد بشود.

 

راننده وانت که تلفن‌به‌دست کنار ماشینش ایستاده است و با کسی تلفنی حرف می‌زند، می‌گوید: «رد می‌شوی، بیا. نترس!» راننده سواری از او می‌خواهد که کمی جلوتر برود و راه را باز کند. راننده وانت اما صدایش را بلند می‌کند که: «مگه نمی‌بینی با تلفن حرف می‌زنم؟ بیا رد شو. فکر کردی تریلی سوار شدی؟» از جملاتی که بین دو مرد رد‌وبدل می‌شود، مشخص است که هر دو عصبانی شده‌اند.

 

راننده ماشین آجر، ماشینش را تکانی می‌دهد و سواری، پایش را روی گاز می‌گذارد و درحالی‌که چیز‌هایی می‌گوید، از ما دور می‌شود. او با چنان سرعتی در کوچه باریک گاز می‌دهد که می‌ترسم به ته کوچه نرسیده، تصادف کند، ولی خوشبختانه به‌خیر می‌گذرد.


برای شروع یک روز، دیدن دهان‌به‌دهان شدن دو مرد، صحنه خوبی نیست اما این واقعیت جامعه ماست که به هزارویک دلیل، متاسفانه روز‌به‌روز اوضاع بدتر هم می‌شود. یاد همین چند روز قبل می‌افتم که به‌اجبار دوباره نشستم پشت فرمان. با خانواده درحال برگشت به خانه بودیم که سر چهارراهی، راننده‌ای درحالی‌که دستش را روی بوق گذاشته بود، پشت‌سر ماشینی درحال حرکت بود. ماشین جلویی داشت دور می‌شد و راننده عقبی، فحش نثارش می‌کرد.


چهارراه بعدی، ماشین‌ها دوباره به‌هم رسیدند. راننده پراید کنار ماشین پژو ایستاده بود و با راننده آن بگومگو می‌کرد. بگومگو‌ها که بالا گرفت، مرد پرایدسوار دستش را از شیشه بیرون برد و آیینه پژو را به قصد شکستن، جلووعقب کرد. راننده پژو هم که عصبانی شده بود، با ماشینش زد به ماشین پراید.

 

راننده پراید، پیاده شد و بعد از نگاه کردن به ماشینش، دو سه لگد نثار آینه پژو کرد و رفت تا پشت فرمان بنشیند که ناگهان راننده پژو دنده‌عقب گرفت و این‌بار محکم کوبید به ماشین و صدای آخ گفتن راننده پراید که بین ماشینش و لاستیک پژو گیر کرده بود، بلند شد.

 

دوچرخه یعنی کمتر عصبانی بشویم
هم‌زمان چراغ، سبز شد. راننده پژو پایش را گذاشت روی گاز و پیچید به چپ و پشت‌سر او راننده پراید. پسرم نگران گفت: «رفت دنبالش، حتما می‌خواد انتقام بگیره.» و من مانده بود که چه بگویم. مانده بودم که چقدر آستانه تحملمان پایین آمده است. مانده بودم که چقدر راحت یک اتفاق بی‌اهمیت و بسیار کوچک، می‌تواند به یک پشیمانی بزرگ تبدیل بشود اما در لحظه‌های عصبانیت، ما از آن غفلت می‌کنیم.

 

نکته تامل‌برانگیز درباره این‌گونه اتفاقات یا بهتر بگویم علل نزاع‌های خیابانی برای من که دوستدار دوچرخه و تردد با این وسیله مهربان با محیط‌زیست و انسان هستم، این است که ترافیک، آلودگی صوتی و حتی آلودگی هوا، می‌تواند از دلایل نزاع‌های خیابانی در شهر‌های بزرگی مانند مشهد، تهران و... باشد.

 

اینجاست که باید به این نکته توجه کنیم که دوچرخه می‌تواند در این بخش از زندگی ما هم تأثیرگذار باشد. دوچرخه‌سواری یعنی کمک به حال خوب خودمان. یعنی کمک به اینکه آلودگی هوای شهر را کم کنیم. یعنی کمک به بوق نزدن و ده‌ها نکته مثبت دیگر و از این بابت خوشحالم که به‌ندرت پشت فرمان ماشین می‌نشینم. به‌گمانم در شهر‌های بزرگ، بیش از پیش باید برای دوچرخه‌سواری همگانی تبلیغ و هزینه کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->