اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

کمبود بودجه ۱۳ میلیارد تومانی، دردسر سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی

  • کد خبر: ۷۰۴۲۲
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
کمبود بودجه ۱۳ میلیارد تومانی، دردسر سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی
مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی گفت: در سال گذشته ۱۶۷هزار و ۷۲۴نفر به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از ۱۲۷هزار و ۴۶۱نفر خون‌گیری شده است. این عدد زیاد است، ولی باتوجه‌به نیاز بیمارستان‌ها کم است.

لیلا جانقربان | شهرآرانیوز- مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی گفت: در سال گذشته ۱۶۷هزار و ۷۲۴نفر به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از ۱۲۷هزار و ۴۶۱نفر خون‌گیری شده است. این عدد زیاد است، ولی باتوجه‌به نیاز بیمارستان‌ها کم است.

دکتر سیدحمیدرضا اسلامی در نشست خبری امروز به‌مناسبت روز جهانی اهدای خون، خاطرنشان کرد: اکنون ۶۲مرکز و بیمارستان و ۶دانشگاه استان زیر پوشش سازمان انتقال خون استان است و این سازمان سال گذشته ۳۳۲هزار و ۵۰۹کیسه خون و فراورده به مراکز درمانی فرستاده است که این کار با ۲۴۰پرسنل در کل استان انجام شده است.

وی ضمن گله از کمبود نیروی انسانی در این سازمان گفت: در ۱۰سال گذشته تعداد تخت‌های بیمارستانی بیش از ۳۰۰۰ تخت افزایش یافته و تعداد کارکنان دانشگاه علوم‌پزشکی نیز بیش از ۸۰۰۰ نفر افزایش داشته است، اما تعداد نیرو‌های سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی افزایش نیافته و حتی نیرو‌های بازنشسته نیز جایگزین نشده است. این درحالی است که نیاز استان دائم درحال افزایش است و باید ذخایر خونی را افزایش دهیم، زیرا نیاز به خون و فراورده‌های آن، نیازی روزانه است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بودجه سال گذشته این سازمان ۲۷میلیارد تومان بوده است، گفت: بودجه مورد نیاز حدود ۴۰ میلیارد تومان است و این میزان بودجه واقعا کم است. مشکل اصلی ما بودجه‌بندی استانی است و چنان‌چه به‌صورت کشوری انجام شود، شرایط بهتری خواهیم داشت.

دکتر اسلامی افزود: همچنین در شرایط فعلی بودجه‌بندی‌ها براساس تولید نیست و پولی که به ما می‌دهند، ارتباطی با تولید ندارد، درحالی‌که باید این موضوع مدنظر قرار بگیرد و بین استان‌ها در میزان تولید و میزان بودجه نسبتی صحیح وجود داشته باشد.

رشد یک‌درصدی اهدای خون بانوان خراسانی

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه شعار روز جهانی اهدای خون، «اهدای خون تو تداوم تپش قلب جهان است»، گفت: این ذخیره، ذخیره جان است و بسیار ضروری است و اگر این ذخایر نباشد، خیلی‌ها جان خواهند داد و در حوادث مختلف، بسیاری از افراد فوت می‌کنند. متأسفانه به‌دلیل بحران کرونا ۱۰درصد از میزان مراجعه‌کنندگان سال گذشته کاسته شده بود که خوشبختانه امسال این روند دوباره رو به افزایش است.

این مقام مسئول درباره میزان مراجعات اهداکنندگان خون در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: تعداد اهداکنندگان مستمر که در سال ۳بار به پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند، سال گذشته ۷۱هزار و ۱۴۵نفر بوده و تعداد اهداکنندگان باسابقه ۳۶هزار و ۶۳نفر بوده است. تعداد اهداکنندگان بار اولی در سال۱۳۹۹ نیز ۲۰هزار و ۲۰۸نفر بوده است.
دکتر اسلامی گفت: خوشبختانه در سال گذشته میزان اهدای خون خانم‌ها یک‌درصد رشد کرد و ۷۸۶۱خانم و ۱۱۹هزار و ۵۸۰آقا خون اهدا کرده‌اند.

وی درباره بهره‌برداری دارویی از فراورده پلاسمای خون نیز گفت: از سال ۹۵ تأییدیه فراوری پلاسما از کشور آلمان دریافت کرده‌ایم و تاکنون ۵۸۰ هزار کیسه پلاسما به این کشور فرستاده شده که در قبال آن تأمین دارویی صورت گرفته است.

خون یک داروی عادی نیست

مدیرکل سازمان انتقال خون استان در ادامه گفت: سازمان انتقال خون یک سازمان عادی نیست و خون در شرایطی که فرد در زمین و آسمان است، به کمکش می‌آید. خون یک داروی عادی نیست و نیازی مبرم و حیاتی است. خون و فراورده‌های خونی در اتاق‌های عمل جان افراد زیادی را نجات می‌دهد و بحث اهدای خون باید جدی گرفته شود. اگر این مشارکتِ اجتماعی نباشد، بیمارستان‌های ما فلج خواهند شد.

وی افزود: از طرفی اهدای خون بر سلامتی فرد اهداکننده هم تأثیر بسزایی دارد؛ از طرفی دیگر همتی جدی است برای نجات جان نیازمندان به این مهم. هرکدام از ما به سهم خود باید در این امر اجتماعی مشارکت کنیم.

دکتر اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون خون تمام اتاق‌های عمل تأمین می‌شود و ضروری است باتوجه‌به افزایش تخت‌های بیمارستانی، سازمان نیز توسعه یابد که اگر چنین نباشد، در آینده‌ای نه‌چندان دور با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

تقدیر از پیشکسوتان

در ادامه این نشست از خانواده شهید حسین هادوی که از شهدای مدافع سلامت بوده و ۶۴بار خون اهدا کرده است، تقدیر شد. همچنین از نصرت‌الله قانعی، روشن‌دلی که از اهدای خون در زندگی خود غافل نشده است، نیز تقدیر شد. وی امروز به‌عنوان اولین روشن‌دل در استان با اهدای بیش از ۵۰بار کارت نقره‌ای کسب کرد.
یکی از خاطرات این شهید بزرگوار نیز در اهدای خون، اهدا در لحظه عمل یکی از بیماران در اتاق عمل بوده است که در همان لحظه برای نجات جان بیمار خون خود را اهدا می‌کند.

گفتنی است در پایان این نشست مدیرکل سازمان انتقال خون استان نوید راه‌اندازی ساختمان معطل‌مانده اهدای خون سناباد در ۵ماه آینده را داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->