واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

بررسی فیلم‌سازی در مشهد و معضل بزرگ «نبود سرمایه» در گفتگو‌ با حسن‌ ناصری

  • کد خبر: ۷۰۹۲۷
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
بررسی فیلم‌سازی در مشهد و معضل بزرگ «نبود سرمایه» در گفتگو‌ با حسن‌ ناصری
حسن‌ ناصری که این روز‌ها تهیه کنندگی ساخت دو فیلم کوتاه را برعهده گرفته، سرمایه آثارش را از طریق حامی مالی در فرانسه تهیه کرده است. این دو اثر که «کرمچاله» و «یک کارگر ساده نیازمندیم» نام دارند هر دو در مشهد فیلم برداری شده اند. حسن ناصری در ادامه توضیحات بیشتری درباره این دو فیلم و مراحل تولید آن به ما ارائه می‌کند.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - سرمایه گذار یکی از مشکلاتی است که همواره سینماگران مشهدی سال‌ها با آن درگیر بوده اند. مشکلی که حتی به مهاجرت برخی هنرمندان از شهر مشهد منجر شده است. اما برخی از هنرمندان هم هستند که با وجود مشکلات در شهرشان مانده اند و سعی کرده اند راه حلی برای نبود سرمایه گذار پیدا کنند. حسن‌ ناصری تهیه کننده و کارگردان مشهدی یکی از این افراد است.

 

او که این روز‌ها تهیه کنندگی ساخت دو فیلم کوتاه را برعهده گرفته، سرمایه آثارش را از طریق حامی مالی در فرانسه تهیه کرده است. این دو اثر که «کرمچاله» و «یک کارگر ساده نیازمندیم» نام دارند هر دو در مشهد فیلم برداری شده اند. حسن ناصری در ادامه توضیحات بیشتری درباره این دو فیلم و مراحل تولید آن به ما ارائه می‌کند.


مجری طرح از فرانسه

 

گفتگو‌ی شهرآرانیوز با حسن‌ ناصری، تهیه کننده «کرمچاله» و «یک کارگر ساده نیازمندیم»

 

به گفته ناصری، دو فیلم کوتاه «کرمچاله» به نویسندگی و کارگردانی پیمان رنجبر و «یک کارگر ساده نیازمندیم» به نویسندگی و کارگردانی امیر جوهری مراحل فیلم برداری شان به پایان رسیده و هردو در مرحله صداگذاری و اصلاح رنگ قرار دارند.


او درباره همکاری با مرکز ملی سینمای فرانسه نیز توضیح می‌دهد: ما فیلم نامه‌ها را برای مرکز ملی سینمای فرانسه فرستادیم که درنهایت هر دو فیلم نامه تأیید شد و آن‌ها به عنوان مجری طرح با ما همکاری کردند.


این تهیه کننده یادآور می‌شود: فیلم نامه‌ها که تأیید شد، ما هردو آن‌ها را در مشهد جلوی دوربین بردیم. تصمیم گیری درباره نحوه نمایش و اکران آثار هم برعهده خودمان است و دیگر ارتباط خاصی با مجری طرح کار‌ها نداریم.

 

تولید با عوامل مشهدی

 

گفتگو‌ی شهرآرانیوز با حسن‌ ناصری، تهیه کننده «کرمچاله» و «یک کارگر ساده نیازمندیم»

 

ناصری درباره موضوعات این دو فیلم کوتاه نیز توضیح می‌دهد: «یک کارگر ساده نیازمندیم» درباره زن کارگری است که در اولین روز کاری اش پای به رستورانی با ظاهری شیک و آرام می‌گذارد، اما بعد از گذشت زمان و ورود همه مشتریان با اتفاقی عجیب و پیش بینی نشده روبه رو می‌شود، اتفاقی که زندگی او و دخترش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فیلم «کرمچاله» نیز داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که از روستای محل زندگی شان به سمت شهر در حرکت اند تا فرزندشان را در شهر به دنیا بیاورند، اما در مسیر ماشینشان خراب می‌شود و حوادثی رخ می‌دهد که دیگر نمی‌توانند به زندگی گذشته شان برگردند. به گفته او، مراحل تولید و پیش تولید هر دو کار تقریبا هم زمان باهم انجام شده و با پایان فیلم برداری «کرمچاله»، «یک کارگر ساده نیازمندیم» جلوی دوربین رفته است.


این تهیه کننده درباره عوامل هردو فیلم نیز توضیح می‌دهد: تمامی عوامل این آثار مشهدی هستند فقط خانم الهام عسگری شکیب،  یکی از بازیگران فیلم «یک کارگر ساده نیازمندیم» از تهران آمده  است.
ناصری یادآور می‌شود: ما در اردیبهشت امسال هر دو اثر را جلوی دوربین بردیم و سعی کردیم همه شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم و سر صحنه هر روز تب سنجی انجام دهیم. از این رو چالش خاصی نداشتیم و همه کار‌ها به خوبی پیش رفت.


به گفته این تهیه کننده سکانس‌های «کرمچاله» که کاملا خارجی بوده در روستا‌های اطراف مشهد فیلم برداری شده، اما در فیلم «یک کارگر ساده نیازمندیم» که سکانس‌های داخلی داشته، با گرفتن مجوز و توجه به شیوه نامه‌های بهداشتی کار پیش رفته  است.


مشکلات نبود سرمایه گذار

به نظر ناصری، بزرگ‌ترین مشکل سینماگران فعال در حوزه سینمای کوتاه که خود سینمای مستقلی است، نبود سرمایه گذار است و اینکه حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.


این تهیه کننده تأکید می‌کند: ما در مشهد به اندازه کافی نیرو و عوامل خوبی در زمینه‌های کارگردانی، بازیگری، صدابرداری و دیگر موارد داریم. با این حال، هیچ کس حاضر نیست سینمای کوتاه را حمایت کند و به عنوان حامی مالی و سرمایه گذار در کار حضور داشته باشد؛ بنابراین فیلم سازان مجبور می‌شوند چند نفری جمع شوند و پول روی هم بگذارند تا بتوانند فیلمشان را بسازند.


او در ادامه یادآور می‌شود که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز از ساخت دو فیلم جدید او حمایت کرده اند.


امکان پیشرفت در مشهد

ناصری در ادامه از احتمال آماده شدن فیلم‌های «کرمچاله» و «یک کارگر ساده نیازمندیم» تا پایان این ماه خبر می‌دهد. او درباره چگونگی اکران و رونمایی از این دو اثر نیز توضیح می‌دهد: ما احتمالا برای هر دو فیلم یک اکران خصوصی دریکی از سینما‌های مشهد خواهیم داشت و بعد از آن این آثار را برای حضور در رویداد‌های مختلف به جشنواره‌های داخلی و خارجی می‌فرستیم.


ناصری که در کارنامه اش تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم‌های کوتاه و مستند و بلند دیده می‌شود درباره برنامه‌های آینده اش خاطرنشان می‌کند: من خیلی دوست دارم در سینمای کوتاه به عنوان تهیه کننده فعالیت کنم، چون بر این باورم فیلم سازان این حوزه نیاز به حمایت دارند. اما در عرصه فیلم بلند کارگردانی را ترجیح می‌دهم و به زودی فیلم بلند خودم را می‌سازم.


او همچنین تأکید می‌کند: در مشهد فیلم سازانی داریم که جایزه جهانی برده اند، اما حمایت نمی‌شوند و شرایطش را هم ندارند که به تهران مهاجرت کنند بنابراین به شغل‌های دیگر رو می‌آورند و فیلم سازی شغل دوم و سومشان می‌شود. درحالی که اگر سرمایه باشد و حمایت شوند در همین مشهد می‌توان فیلم ساخت و پیشرفت کرد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->