زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آلبو‌هایی که موسیقی‌دان‌های مشهدی در روزگار کرونا تولید کردند

  • کد خبر: ۷۱۲۶۰
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
آلبو‌هایی که موسیقی‌دان‌های مشهدی در روزگار کرونا تولید کردند
هنرمندانی هستند که فراگیری کرونا را فرصتی دیدند تا بیشتر دست به تولید بزنند. فعالان موسیقی در مشهد از این گروه محسوب می‌شوند. بسیاری از آن‌ها در مدت شیوع این بیماری آثار مختلفی را در دسترس مردم قرار داده اند و به نوعی سعی کرده اند تا ارتباطشان با مخاطبان قطع نشود. در ادامه مروری داریم به برخی از مهم‌ترین آثاری که از سوی این هنرمندان منتشر شده است.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - تولید آلبوم موسیقی در کشور ما مدت هاست به دلیل نبود قوانین حق کپی رایت با چالش‌هایی روبه روست. به طوری که بسیاری از هنرمندان در سال‌های اخیر ترجیح داده اند به دلیل هزینه‌های بالای تولید آلبوم و دانلود‌های غیر مجاز سراغ این حوزه نروند و فعالیتشان را در زمینه انتشار تک آهنگ و اجرای زنده ادامه دهند. با گسترش کرونا چالش‌های تولید آلبوم موسیقی بیشتر از قبل هم شد و بسیاری از گروه‌ها و هنرمندان که آلبوم منتشر می‌کردند تا در تور کنسرت هایشان در شهر‌های مختلف قطعات آن را اجرا کنند، دست از کار کشیدند و فعالیت هایشان را متوقف کردند.

البته در مقابل هنرمندانی هم هستند که فراگیری کرونا را فرصتی دیدند تا بیشتر دست به تولید بزنند. فعالان موسیقی در مشهد از این گروه محسوب می‌شوند. بسیاری از آن‌ها در مدت شیوع این بیماری آثار مختلفی را در دسترس مردم قرار داده اند و به نوعی سعی کرده اند تا ارتباطشان با مخاطبان قطع نشود. در ادامه مروری داریم به برخی از مهم‌ترین آثاری که از سوی این هنرمندان منتشر شده است.


یک تیم حرفه‌ای و چند آلبوم

نوید اربابیان که به طور خاص در سبک راک فعالیت می‌کند به تازگی دومین آلبوم رسمی اش را با نام «واحه» منتشر کرده است. اثری شامل هفت آهنگ باکلام که از سروده‌های رزیتا شکیبا، رضا عابدین زاده، آبان صابری، رضا دادخواه و خود نوید اربابیان بهره گرفته است. اولین قطعه آلبوم نیز یک شعر فولکلور خراسانی است. اربابیان علاوه بر آهنگ سازی و خوانندگی، نوازندگی گیتار باس را نیز در آلبوم «واحه» بر عهده دارد از دیگر نوازندگان این اثر هم می‌توان به علی باغفر نوازنده درامز و مسعود فیاض زاده نوازنده گیتار الکتریک اشاره کرد. دو هنرمندی که از فعالان شناخته‌شده عرصه موسیقی مشهد هستند.


نام این دو در میان عوامل اولین آلبوم رسمی حامد بهداد بازیگر مشهدی سینما و تلویزیون نیز دیده می‌شود. آلبومی به نام «هزار هیچ» که در ماه‌های پایانی سال ۹۹ منتشر شد. فیاض زاده آهنگ ساز برخی قطعات، تنظیم کننده و نوازنده گیتار الکتریک بود و باغفر نیز به عنوان نوازنده درامز در این اثر حضور داشت. آلبوم «هزار هیچ» حامد بهداد که شامل ۷ آهنگ می‌شود با قیمت ۴۰ هزارتومان خریداری و دانلود می‌شود.


علی باغفر که در هر دو آلبوم «واحه» و «هزار هیچ» به عنوان نوازنده حضور داشته نیز در گفتگو با شهرآرا از انتشار نخستین آلبوم مستقلش در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. به این ترتیب می‌توان گفت شاید او یکی از فعال‌ترین اهالی موسیقی مشهد در یک سال ونیم گذشته بوده است.


امیرحسین شورچه، دیگر هنرمند مشهدی است که پارسال آلبوم جدیدی را روانه بازار کرد. آلبوم «بادیات» که آهنگ سازی، ترانه سرایی و خوانندگی قطعاتش بر عهده خود امیرحسین شورچه بوده است. این مجموعه که شامل یازده آهنگ در سبک کانتری و بلوز است از حضور نوازندگانی، چون مسعود فیاض زاده، علی باغفر، رضا خوشنویس، آتنا اشتیاقی و بارُش مهینی بهره گرفته است. در توضیحات آن نیز آمده است: «بادیات روایت باد‌های سرگردانی است که چیزی جز رفتن نمی‌دانند و همچون چادرنشینان صحراگرد در هر بادیه به جستجوی رویا‌های بی سرانجام نیاکانشان زمین را می‌گردند. از گذشته تا به امروز». تهیه کنندگی آلبوم «بادیات» هم برعهده حامد بهداد بوده است. می‌توان گفت بهداد در سال ۹۹ با انتشار یک آلبوم مستقل در قامت خواننده و یک آلبوم در قامت تهیه کننده حضور پررنگی در عرصه موسیقی داشته است.


اولین آلبوم رسمی یک خواننده

پویان قندی نیز از دیگر فعالان عرصه موسیقی در مشهد، در بهمن سال گذشته آلبوم جدیدی را با آهنگ سازی و تنظیم خودش در دسترس علاقه‌مندان قرار داد. این آلبوم «طیف هفتم» نام دارد و شامل هفت آهنگ بی کلام در سبک موسیقی راک است. از نوازندگان آن هم می‌توان به بهروز پایگان، پویا قلی نژاد، جاستین وایت و حمید شیرازی اشاره کرد.


آراد آریا نیز پارسال توانست بعد از مدت‌ها اولین آلبوم رسمی اش به نام «هزاران سال نوری» را روانه بازار کند. این مجموعه شامل هفده آهنگ در سبک پاپ و پاپ راک است که آریا علاوه بر خوانندگی، کار آهنگ سازی قطعات را نیز بر عهده داشته. کاوه آفاق خواننده شناخته شده کشور نیز در این اثر آراد آریا را همراهی کرده است. علیرضا ثنایی، احسان ایمانی، حامد اسحاقی، امیر دانایی و سحر مغانی نیز از نوازندگان آلبوم «هزاران سال نوری» هستند.


انتشار آثاری برگرفته از موسیقی محلی

از میان آثار تازه منتشر شده در بازار موسیقی از هنرمندان مشهدی می‌توان به آلبوم «عزیز جان» اشاره کرد. اثری با آواز رضا کاظمی مقدم و تنظیم کنندگی امیرمحسن حجازی که شامل ۹ آهنگ با طرحی نو از ترانه‌های محلی ایرانی می‌شود. «سبزه یار»، «سه گدار»، «مرغ شب»، «عزیزجان»، «سروخرامان»، «نوایی»، «دلبر»، «مجنون» از جمله قطعاتی هستند که در قالبی جدید و متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند امیرمحسن حجازی نوازنده عود – سه تار – تار و دوتار، پیام فرشاد نوازنده تنبک و دایره، علی فربودنیا نوازنده نی و رامین میلانی نوازنده سنتور آلبوم «عزیزجان» هستند.


بانوان فعال در عرصه موسیقی در مشهد نیز در این مدت بیکار ننشسته اند. آلبوم «موژان» اثری است از مژگان خوش اندام که شامل ۶ قطعه می‌شود. قطعاتی به نام‌های «دوزمنه»، «لیلو شمشیر»، «گزل»، «رشیدخان»، «دختر قوچانی» و «روح باران» که برگرفته از موسیقی محلی خراسان شمالی هستند. مژگان خوش اندام درباره این آلبوم به شهرآرا گفته است: سال هاست که با اقتباس از آثار موسیقی محلی در تکاپوی بازآفرینی نوا‌های نانوشته سرزمینم هستم. مجموعه پیش رو تنظیم‌هایی از ملودی‌های مقامی خراسان شمالی به همراه آهنگ سازی در پیش درآمدها، طبع آزمایی است که با نوازندگی استادان بزرگ جلوه یافته است.


از موسیقی ایرانی تا موسیقی بلوز

آلبوم «شیهه‌های رهایی» با شعر و دکلمه فریده مقدم و آهنگ سازی کیوان ساکت هم نیمه دوم پاییز پارسال در دسترس عموم قرار گرفت. کیوان ساکت نوازنده و آهنگ ساز مشهدی درباره این اثر گفته بود: در این پروژه که اولین همکاری من با خانم فریده مقدم شاعر این آلبوم بوده است از شعر‌های مجموعه این شاعر با عنوان «زمان بی انتها» استفاده کرده ایم و این آلبوم با هشت آهنگ با عنوان «شیهه‌های رهایی» منتشر شد ه است. کیوان ساکت علاوه بر آهنگ سازی، نوازندگی سه تار را نیز به عهده داشته است. از دیگر نوازندگان می‌توان به بهنام ابوالقاسم (پیانو) و امید نیک بین (ساز‌های الکترونیک) اشاره کرد.


انتشار چند تک آهنگ

مازیار شاهی، هنرمند مشهدی که عضو گرو ه‌های عارف و شیدا به سرپرستی هنرمندان جاویدان پرویز مشکاتیان و محمدرضا لطفی بوده است نیز پارسال آلبومی به نام «خوشه چین بوستان عشق» را با همراهی گوهرناز مسائلی روانه بازار کرد.

این مجموعه شامل دوازده آهنگ بی کلام از دونوازی تار و تنبک است و در آن قطعات جمعی از تارنوازان برجسته، از جمله جلیل شهناز، مرتضی نی داوود، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده اجرا شده اند. شاهی به تازگی نیز تک آهنگی به نام «پیمانه پر» را با همراهی امیر اثنی عشری منتشر کرده است. از دیگر هنرمندان مشهدی و خراسانی که در این مدت با انتشار تک آهنگ‌ها ارتباطشان با مخاطب را حفظ کرده اند می‌توان به گروه بادزنگ، حجت اشرف زاده و آرون افشار اشاره کرد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->