سوگ موسیقی

  • کد خبر: ۷۱۶۰
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
سوگ موسیقی
حسین دهلوی، موسیقی‌دان برجسته کشور در ۹۲ سالگی درگذشت

هنری| حسین دهلوی، موسیقی‌دان، رهبر ارکستر و آهنگ‌ساز که در سال‌های اخیر به بیماری آلزایمر مبتلا بود و از چندی پیش با صلاح‌دید و تحت‌نظر خانواده‌اش در آسایشگاه بستری شده بود، صبح روز گذشته، 23مهر، در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت.

دهلوی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش آثار ماندگاری را چه به‌صورت شنیداری و چه تالیفی خلق کرده‌ است که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به اجرای ۱۵قسمت از اپرای بیست‌وشش‌قسمتی «بیژن‌ومنیژه»، «چهارنوازی مضرابی در اصفهان»، انتشار پارتیتور «بیژن‌ومنیژه» برای ارکستر زهی، «بیژن‌ومنیژه برای ارکستر سمفونیک»، ساخت قطعه «سرباز» برای آواز گروهی و ارکستر اشاره کرد. در این میان کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» را باید یکی از آثار مهم حسین دهلوی دانست؛ کتابی که حاصل بیش از ۴۰سال تجربه وی در تلفیق موسیقی با شعر ایرانی است. این کتاب توانست جایزه نوزدهمین دوره کتاب سال جمهوری‌اسلامی در بخش هنر را به خود اختصاص دهد. دهلوی درزمینه نوآوری در موسیقی ایرانی نیز تلاش‌های زیادی کرده‌ است.


تدوین متد تمبک توسط او و جمعی دیگر ازجمله حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تنبک در موسیقی ایرانی و آسان‌سازی آموزش این ساز و همچنین توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران مشکل کوک این ساز به‌منظور استفاده در ارکستر، نمونه‌ای از این نوآوری‌هاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->