اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

تلاش برای جیره بندی نشدن آب در مشهد | رشد ۹۰ درصدی آب رسانی تانکری به روستا‌های مشهد

  • کد خبر: ۷۲۲۲۹
  • ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
تلاش برای جیره بندی نشدن آب در مشهد | رشد ۹۰ درصدی آب رسانی تانکری به روستا‌های مشهد
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد گفت: خشک سالی ۹۹ درصد مساحت مشهد را فراگرفته است و بارش‌ها نیز در مقایسه با سال گذشته ۹۹ درصد کاهش یافته است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد با اشاره به گستره عظیم خشک سالی در این شهرستان گفت: خشک سالی ۹۹ درصد مساحت مشهد را فراگرفته است و بارش‌ها نیز در مقایسه با سال گذشته ۹۹ درصد کاهش یافته است.


حسین اسماعیلیان در نشست خبری هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق با اشاره به کاهش یک درجه‌ای دمای هوا در مشهد افزود: دو قنات امامیه و قاسم آباد که بخش زیادی از آب شهر مشهد را تأمین می‌کنند ۷۰ درصد و چاه‌های نیمه عمیق هم ۵۰ درصد کاهش آب دهی داشته اند و به همین دلیل اوضاع مشهد از استان وخیم‌تر است.


رشد ۷.۵ برابری اعتبارات آب وفاضلاب

وی ادامه داد: امسال اعتبارات مصوب آب وفاضلاب مشهد رشد ۷.۵ برابری داشته و سرجمع ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع دولتی برای این شرکت پیش بینی شده است؛ ضمن اینکه از محل منابع داخلی نیز ۱۱ هزار میلیارد ریال پروژه آب و پروژه‌های اضطراری فاضلاب اجرا می‌شود.


مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد با بیان اینکه کمبود ۱۰ درصدی آب، بحران ۳۵ درصدی ایجاد می‌کند، از تلاش‌های این سازمان برای جیره بندی نشدن آب در شهر مشهد خبر داد و گفت: سال ۱۳۹۷ اوضاع آب در مشهد بسیار وخیم بود و از آنجایی که پیش بینی می‌کردیم، این اتفاق بار دیگر گریبان گیر شهر شود، با شرکت آب منطقه‌ای برنامه تأمین آب مشهد را تدوین کردیم که به تصویب وزارت نیرو هم رسید.


تلاش برای جیره بندی نشدن آب در مشهد

وی افزود: یکی از پروژه‌های مهم جابه جایی بیش از ۸۷ حلقه چاه و حفر چاه‌های جدید برای استفاده در بروز بحران‌های شدید است. البته این چاه‌ها هنوز وارد مدار نشده اند. همه تلاش ما این است که کار در شهر مشهد به جیره بندی نرسد. وی میانگین مصرف آب را در کشور ۱۵ مترمکعب اعلام کرد و گفت: در مشهد این میزان ۱۱ مترمکعب است که از میانگین کشوری کمتر است.


اسماعیلیان افزود: شهرداری مشهد عزم جدی برای جداسازی آب شرب از پساب برای آبیاری فضای سبز دارد و در سال گذشته، شهرداری فقط ۲ درصد از آب شرب مشهد را برای آبیاری استفاده کرد. این درحالی است که در دیگر شهر‌های کشور این عدد به ۷ تا ۱۰ درصد هم می‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد همچنین از امضای تفاهم نامه ساخت ۵ تصفیه خانه فاضلاب در مشهد توسط شهرداری خبر داد و گفت: شهرداری کار ساخت دو تصفیه خانه را در سیدی و چهل بازه آغاز کرده است که دومی افتتاح و آب گیری شده است.


۱۱۳ روستا تنش آبی دارند

وی با بیان اینکه در جریان ادغام شرکت‌های آب وفاضلاب روستایی و شهری، ۲۲۰ روستا به آبفای مشهد تحویل داده شده است، ادامه داد: از این تعداد ۱۱۳ روستا تنش آبی دارد. برای حل مشکلات این روستا‌ها در سال گذشته ۱۹ حلقه چاه حفر شد و امسال نیز حفر ۲۹ حلقه چاه در دستور کار قرار دارد و ۱۳ حلقه از این چاه‌ها در حال حفاری است و ۷۰ کیلومتر هم شبکه گذاری برای این روستا‌ها انجام خواهد شد.


مشکل روستا‌های جاده سیمان حل شد

اسماعیلیان با اشاره به حل مشکلات آبی روستا‌های جاده سیمان در حاشیه شهر مشهد افزود: با اتصال این روستا‌ها به مخزن میدان قائم، مشکل کمیت آب آن‌ها حل شد و از حدود دو هفته پیش این خط لوله وارد مدار بهره برداری شد. قطعی‌های آب اخیر این روستا‌ها هم به این دلیل است که مجبور به تخلیه و شست وشوی خط لوله‌ها هستیم و این معضل هم به زودی مرتفع خواهد شد.


برخورد قضایی با ۷۰۰۰ باغ ویلا در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد رشد ساخت و ساز غیرمجاز باغ ویلا‌ها در دشت مشهد را نگران کننده دانست و تصریح کرد: طبق برآورد صورت گرفته ۷۰۰۰ باغ ویلا در حاشیه مشهد ساخته شده است که بخش زیادی از آن‌ها انشعاب غیرمجاز دارند و آبی که در باغ ویلا برای استفاده در استخر و آبیاری استفاده می‌شود، معادل میزان مصرف ۷ مشترک است. با حمایت‌های دادگستری، برخورد با این ۷۰۰۰ باغ ویلا در دستورکار است.


کاهش شدید ذخیره آب سد دوستی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم با اشاره به وخامت اوضاع آب استان در سال ۱۴۰۰ گفت: سد‌های استان در سال گذشته و در همین موقع یک میلیارد مترمکعب آب داشتند که امسال با ۵۱ درصد کاهش ذخیره سازی روبه رو شدند. اکنون نیز ۳۴ درصد سد‌های استان پر آب است، درحالی که در سال گذشته این میزان ۷۴ درصد بود. سد دوستی از اول مهر ۹۸ تا ۶ تیر سال گذشته ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب داشت، اما طی یک سال اخیر، فقط ۵ میلیون مترمکعب آورد داشته است.


محمد علایی ادامه داد: این کاهش شدید آب در سد دوستی به کمبود آورده آبی هریرود برمی گردد. این رودخانه در سال آبی کمترین آورده آبی ۸۵ سال گذشته را داشته است و در حال عبور از خشک‌ترین روز‌های خود است.


دو سال سخت، پیش روی مشهد

وی با بیان اینکه مشهد در دوسال آینده وضعیت سختی خواهد داشت، ادامه داد: ظرفیت محلی جوابگوی جمعیت مشهد نیست و طرح انتقال آب باید اجرا شود و فرقی نمی‌کند که این آب از کجا به مشهد برسد. مطالعات این انتقال از مشهد تا شمال سیستان انجام شده و در اختیار پیمانکار جدید قرارگرفته است. منتظریم کلنگ این پروژه به زمین زده شود. برای حل مشکل آب مشهد سد شوریجه باید احداث شود، مشکل آلودگی آب سد کارده حل شود و چاه‌هایی که آبفا حفر کرده است در دسترس باشند؛ ضمن اینکه اتصال این چاه‌ها به خط لوله آب شهر مشهد تکمیل شود.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: در غرب مشهد بیش از ۶۰ هزار ویلا داریم که دولت به آن‌ها برمبنای تعرفه روستایی خدمات آب و برق و گاز می‌دهد. این مسئله منطقی نیست و باید به این ویلا‌ها با قیمت تمام شده خدمات ارائه شود و با انشعابات غیرمجاز به شکل جدی برخورد شود.


ورود صنایع پرآب به مشهد ممنوع

علایی با اشاره به اینکه مشهد ظرفیت تأسیس صنایع پرآب را ندارد، گفت: صنایع پرآبی که پیش ازاین تأسیس شده اند باید بهره وری آب را بالا ببرند و به دنبال این هستیم که به دو نیروگاه فردوسی و توس در غرب مشهد که آب زیادی برای خنک سازی مصرف می‌کنند، پساب تصفیه شده بدهیم و چاه‌هایی را که در اختیار دارند ببندیم؛ ضمن اینکه از این پس هر صنعتی که قصد فعالیت در مشهد را داشته باشد، باید طبق شرایط منطقه‌ای وارد عرصه شود.


رشد ۹۰ درصدی آب رسانی تانکری به روستا‌های مشهد

معاون بهره برداری و توسعه آبفای مشهد هم با بیان اینکه ۶۰ روستا در اطراف مشهد به صورت سیار آب رسانی می‌شود، گفت: آب رسانی تانکری در سه ماه اول امسال بیش از ۹۸ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده اوضاع نابسامان آب در استان و مشهد است. البته با مجتمع سازی روستا‌ها و ایجاد شبکه انتقال آب قصد داریم این مشکلات را حل وفصل کنیم.


سیدحسن آقایی با اشاره به تلفات آب در خطوط لوله شهر مشهد، ادامه داد: کیفیت شبکه آب در شهر مشهد در مقایسه با دیگر نقاط کشور خوب است و هدررفت آب ما در خطوط، فقط ۸.۵ درصد است. برای این مهم باید بیش از ۲۰۰ کیلومتر در شهر اصلاح شبکه داشته باشیم که با توجه به منابع مالی کار بسیار دشواری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->