سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

توصیه‌های چند روز مانده به آزمون سراسری برای داوطلبان

  • کد خبر: ۷۲۲۹۰
  • ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
توصیه‌های چند روز مانده به آزمون سراسری برای داوطلبان
به‌گفته مشاور تحصیلی، جمع‌بندی مطالب و تمرکز و تسلط کامل بر آن‌ها همراه با مثبت‌اندیشی در چند روز باقی‌مانده به کنکور اهمیت زیادی دارد.

طنین همتی|شهرآرانیوز، آزمون سراسری امسال نسبت به سال‌های گذشته تفاوت عمده‌ای داشت و اینکه دانش‌آموزان در همه‌گیری کرونا این یک‌سال را دور از مدرسه سپری و در شرایطی متفاوت خود را برای آزمون آماده کردند. به‌گفته مشاور تحصیلی، حفظ آرامش و مثبت‌اندیشی در روز‌های منتهی به برگزاری آزمون اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.


علی سلیمی، مشاور تحصیلی، تربیتی و خانواده، در گفتگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه در این هفته داوطلبان ما روز چهارشنبه ۹ تیرماه آزمون هنر، پنجشنبه ۱۰ تیرماه آزمون ریاضی، جمعه آزمون تجربی و شنبه هفته آینده هم آزمون زبان برگزار می‌کنند، جمع‌بندی مطالب در این چند روز باقی‌مانده اهمیت زیادی دارد.

جمع‌بندی مطالب

به‌گفته این مشاور، جمع‌بندی مطالب در چند روز مانده به کنکور اهمیت زیادی دارد. جمع‌بندی به‌معنی مرتب‌کردن همه اطلاعاتی است که از ابتدا در فضای ذهنی جمع کردند تا دسترسی به مطالب را آسان‌تر کنند. یک جمع‌بندی خوب در حقیقت مساوی است با طبقه‌بندی مرتب اطلاعات در ذهن؛ یعنی داوطلبان هرچه را در این ۳ سال و سال‌های قبل فراگرفتند، بتوانند مرتب در ذهنشان آماده و طبقه‌بندی کنند.


پیشنهاد می‌شود در این چند روز مانده به آزمون، داوطلبان هر روز حتما یک آزمون زیرسازی کنکور بدهند. این باعث می‌شود شرایط کنکور را در نظر بگیرند و وسایل مورد نیاز را آماده کنند و زمان شروع و پایان را مدنظر قرار دهند.
سلیمی می‌گوید: هدف از این آزمون روزانه آمادگی برای حضور در جلسه کنکور است، چون قرار است در ۲ نوبت صبح و عصر آزمون بدهند. پس پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان در هر روز یک آزمون شبیه‌سازی کنکور بدهند.


وی بر این باور است که دانش‌آموزان قبل از اینکه وارد آزمون شبیه‌سازی شوند، حتما باید یکی‌دو ساعت قبل اطلاعاتی را که جمع‌بندی کردند از جمله نوشته‌ها، خلاصه‌نویسی‌ها و مواردی را که چک‌لیست دارند، مرور کنند. دست‌کم نیم‌ساعت و نهایت ۲ ساعت قبل از آزمون شبیه‌سازی‌شده همه منابع خود را به‌صورت اجمالی مطالعه کنند و بعد به‌سراغ آزمون شبیه‌سازی‌شده بروند.


این مشاور تحصیلی، تربیتی و خانواده در ادامه اضافه کرد: دانش‌آموزان بعد از اینکه آزمون شبیه‌سازی‌شده را انجام دادند، حتما سؤالات را تحلیل کنند و روی سؤالات غلط وقت بگذراند و جواب را پیدا کنند. اگر به سؤال جدیدی در آزمون شبیه‌سازی‌شده برخورد کردند، به‌هیچ‌وجه ذهن خود را در گیر آن نکنند و آن را رها کنند؛ چون برای سؤالات ناآشنا وقت نیست.


وی افزود: مهم‌ترین یا اولین نکاتی که باید در زمان جمع‌بندی رعایت کنیم، حفظ آرامش و دوری از استرس داوطلب است. دوم، پیگیری‌نکردن مطالب جدید است؛ اگر مطلب جدیدی در حین آزمون شبیه‌سازی‌شده به چشمتان خورد، حتما آن را رها کنید. همچنین این نکات نیز در روز‌های پایانی بااهمیت است:


مرور خلاصه‌نویسی: همه مطالبی را که سال‌های قبل جمع‌بندی و دسته‌بندی کردید، باتوجه‌به سرفصل‌های دروس، حتما به‌دقت قبل از آزمون شبیه‌سازی مطالعه کنید.
اهتمام در تحلیل آزمون‌ها: به این معنی که روی نقاط قدرت و تسلطی که بر بعضی درس‌ها داریم و در کنار آن بر نقاط ضعف هم تمرکز کنیم.
سلیمی تأکید کرد: از مسائل مهمی که می‌تواند اعتماد شما را به خودتان افزایش دهد، مثبت‌اندیشی و ایجاد انگیزه و نشاط در حین آزمون است که توصیه می‌شود دانش‌آموزان حتما این نکته را مدنظر داشته باشند.

نکاتی که باید روز آزمون در نظر داشت

بهتر است روز امتحان مقداری آب و مواد مغذی مانند خرما، فندق، بادام به‌همراه داشته باشید. همچنین بهتر است ترتیب تست‌زدن‌ها مطابق دفترچه سؤالات کنکور باشد.
مهم‌ترین نکته در پاسخ به سؤالات، تنظیم وقت است.


یکی از تفاوت‌های آزمون با امتحانات تشریحی مدرسه زمان محدود پاسخگویی به سؤالات است. داوطلبان باید به زمان پاسخگویی به پرسش‌ها که روی دفترچه‌های آزمون برای هر درس اعلام شده است، توجه کنند.

معدل بالا تضمین موفقیت در آزمون نیست

هرسال تعداد زیادی از دانش‌آموزان با معدل ۲۰ در کنکور شرکت می‌کنند، ولی فقط تعداد کمی از آن‌ها رتبه‌های تک‌رقمی، دورقمی و سه‌رقمی کنکور می‌شوند و آن تعداد معدود هم کسانی‌اند که در زمان کم توانسته‌اند به سؤالات جواب بدهند؛ بنابراین مدیریت زمان و نحوه پاسخگویی به سؤالات در کنکور خیلی مهم است و سبب می‌شود داوطلب در زمان محدود به سؤالات جواب درست بدهد.

سؤالات را علامت‌گذاری کنید

در شرایطی که حل‌کردن سؤال به زمان زیادی نیاز دارد یا بین ۲ گزینه شک دارید؛ در کنار این سؤال علامت ضربدر بگذارید و از آن عبور کنید.
در مواردی هم که راه‌حل سؤال را ندانستید یا پس از وقت‌گذاشتن متوجه شدید که جواب اشتباه است، در کنار این سؤال یک علامت خط تیره بگذارید و عبور کنید.


درنهایت پس از اینکه سؤال‌های یک درس را کامل جواب دادید، در صورت داشتن وقت اضافی، کنار آن سؤال بنویسید رجوع به قسمت قبل. اولویت شما باید با سؤال‌هایی باشد که در کنار آن‌ها علامت ضربدر وجود داشته است و سپس به سؤال‌هایی پاسخ دهید که کنار آن‌ها علامت منفی وجود دارد.


چنان‌چه در پاسخ به سؤالات آزمون سراسری، ترتیب درس‌ها را رعایت نکردید، حتما در زمان پرکردن پاسخ‌نامه شماره پاسخ را با شماره پرسش‌نامه کنترل کنید.
داوطلبان باید دقت کنند که محل گزینه صحیح را کامل پر کنند. همچنین به‌هیچ‌وجه روی یک پرسش، بیش از حد توقف نکنید.


قبل از اینکه به گزینه‌ها توجه کنید، اصل پرسش را خوب بخوانید. مطمئن‌ترین راه دراین‌زمینه استفاده از روش «خط‌بر» است، به‌نحوی‌که پاسخ‌هایی را که مطمئنید غلط هستند، خط بزنید.
به کلمه‌های کلیدی در سؤالات دقت کنید. کلمات مشابه نیز مهم‌اند: کدام یک درست است، کدام نیست، چه نامیده می‌شود، چگونه است، کدام مهم‌تر است، کدام نادرست است، کمترین، بیشترین، حداکثر، حداقل، مقایسه کنید.


هرگز به پرسش‌هایی که همان اول بادقت و اطمینان پاسخ داده‌اید، برنگردید. معمولا اولین حدس، صحیح‌ترین است. بیشتر اوقات وسواس زیاد موجب پاک‌کردن پاسخ‌های صحیح می‌شود؛ به‌جای این کار پاسخ غلط را علامت بزنید؛ بنابراین مرور دوم را فقط به پرسش‌هایی که علامت نزده‌اید، اختصاص دهید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->