از هشتم آذرماه ۱۳۹۶ تا هشتم تیرماه ۱۴۰۰| هزار راه رفته، هزار و یک راه نرفته

  • کد خبر: ۷۲۳۹۸
  • ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
از هشتم آذرماه ۱۳۹۶ تا هشتم تیرماه ۱۴۰۰| هزار راه رفته، هزار و یک راه نرفته
در این ۱۰۰۰ شماره به موضوعات متعدد و مختلفی پرداختیم و در کنار رویداد‌های خبری روز، سعی کردیم آنچه را مربوط به گذشته ورزش شهرمان بوده است نیز احیا کنیم.

حمیدرضا معصومیان | شهرآرانیوز؛ تولید ضمیمه‌ای به نام شهرآرا‌ورزشی ایده‌ای مربوط به ۸‌آذر‌۱۳۹۶ نبود و مدت‌ها پیش از این تاریخ، به آن رسیده بودیم؛ از همان زمانی که روزنامه شهرآرا در ۳ خرداد‌۱۳۸۸ به دنیا آمد، ایده شکل‌گرفتن یک ضمیمه مستقل ورزشی با رویکرد بومی و محلی وجود داشت، اما به دلایل مختلف تا ۸‌آذر ۹۶ به سرانجام نرسید.

 

با‌این‌همه جایگاه مهم و ویژه صفحه ورزش در روزنامه شهرآرا در همه این سال‌ها و تجربیاتی که به دست آمده بود، موجب شد تولید ضمیمه ورزشی به فرایندی سریع و چابک تبدیل شود و خیلی زود به مرحله عمل برسد. این‌گونه بود که روز ۸ آذر را که هم تبرک عدد هشت به نامی نام امام‌رضا (ع) را داشت و هم با روز حماسه‌سازی خداد‌اد عزیزی در دیدار معروف ایران و استرالیا مقارن شده بود، برگزیدیم؛ با جلدی از ۲ ستاره مشهدی تاریخ فوتبال ایران و تیتری که احتمالا برای بسیاری از مشهدی‌ها خوشایند بود.

 

در ابتدا بنا بر این بود که ۳ جلد مشهدی و ۳ جلد ورزش ایران داشته باشیم؛ اما خیلی زود این ایده را کنار گذاشتیم و سختی هر روز یک جلد مشهدی را به جان خریدیم. شاید در بدو امر، این کار چندان سخت به نظر نمی‌رسید؛ اما در ادامه با فقر شدید سوژه مواجه شدیم که نقطه اوج آن دوران کرونا بود که عملا هیچ فعالیت ورزشی صورت نمی‌گرفت. با‌این‌همه در همین دوره سخت هم پا پس نکشیدیم و لجاجت ادامه‌دادن با جلد‌های مشهدی را تمام نکردیم. غیر از ایام جام‌جهانی و برخی مناسبت‌های مهم مثل بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا همه جلد‌های شهرآراورزشی، مشهدی بسته شد که این یک اتفاق دست‌اول و به گمان ما مهم در تاریخ رسانه‌های ورزش مشهد و حتی رسانه‌های بومی در ایران است.

 

در این ۱۰۰۰ شماره به موضوعات متعدد و مختلفی پرداختیم و در کنار رویداد‌های خبری روز، سعی کردیم آنچه مربوط به گذشته ورزش شهرمان بوده است نیز احیا کنیم؛ از چهر‌ه‌ها و ورزشکاران بزرگی که در این شهر بودند یا هستند تا اتفاق‌ها و رویداد‌های مهمی که با کمال‌تأسف و تعجب در همه این سال‌ها هیچ‌کس دغدغه جمع‌آوری و پردازش آن‌ها را نداشته است. در راستای رسالتی که برای خودمان تعریف کردیم، به همه اقشار و ابعاد جامعه ورزش پرداختیم؛ از نونهالان و نوجوانان تا پیشکسوتان، از مسابقات خاکی در محلات حاشیه شهر تا مسابقات رسمی در لیگ برتر، از نوجوانی که در مسابقات پایه آقای گل شده تا چهره‌های ملی و حتی بین‌المللی ورزش شهرمان، همه و همه را در شهرآراورزشی دیدیم.


تولید اولین سالنامه ورزش شهر مشهد یکی دیگر از کار‌هایی بود که به گمان ما ماندگار خواهد شد؛ اهتمامی که در طی ۲ سال با همه مشکلات مالی به مردم هدیه دادیم که اکنون به‌عنوان یک مرجع مورد استفاده افراد و نهاد‌های مختلف قرار گرفته است. پرداختن به ورزش بانوان به‌صورت یک صفحه مجزا و روزانه، از اقداماتی است که به آن مفتخریم؛ اتفاقی که باز می‌گوییم در تاریخ رسانه‌های ورزشی، کم‌سابقه است.

 

معرفی چهره‌های ورزش بانوان که اکثریت قریب‌به‌اتفاق آن غریب و مهجور بودند، از اتفاقات بسیار خوبی بود که شهرآرا طلایه‌دار آن شد؛ تا جایی‌که حالا ورزشکاران بانوی شهرمان هم شانه‌به‌شانه آقایان مورد‌توجه همه، از مسئولان تا مردم و رسانه‌ها، قرار گرفته‌اند. آنچه در ادامه این ۲ صفحه می‌خوانید و می‌بینید، شرحی خلاصه‌وار از آن چیزی است که در این ۱۰۰۰ شماره کار کرد‌ه‌ایم. بدون‌شک نقص و ایراد کم ندارد؛ اما خرسندیم که مسیر جدیدی را در پهنه رسانه‌های ورزشی گشودیم، راهی که با حمایت و پشت‌گرمی جانانه مردم هر روز دیدنی‌تر و جذاب‌تر شد و اگر عمری و عزمی باشد، ادامه خواهیم داد و اگر نه، برگ سبزی بود تحفه درویش.


۴ سال

شهرآرا ورزشی در طول چهارساله حیات خود، ۴ نظر‌سنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد به‌صورت مردمی داشته است. این نظر سنجی‌ها هر سال به تناسب شرایط آن سال ورزش مشهد برنامه‌ریزی شده است و مثلا در سالی که پار‌االمپیک داشته‌ایم، یک بخش ویژه به ورزشکار برتر توان‌یاب هم داده‌ایم. در آخرین نظر‌سنجی که اسفند‌۹۹ انجام شد، به بهانه پایان قرن، ۵ بزرگ تاریخ ورزش مشهد را موضوع نظر‌خواهی مردمی کردیم که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شد. در‌مجموع این ۴ دوره بیش از ۲۵‌هزار مشارکت مردمی ثبت شده که مایه مباهات شهرآرا‌ورزشی است.


۱۰۰۰ شماره

بانوان

از اولین شماره تا هزارمین شماره تلاش کردیم تا صدای نیمی از جامعه باشیم؛ بلندگویی باشیم برای صدای ضعیف دختران ورزشکار در گوشه‌گوشه این شهر که همتی بلند و آرزو‌های بزرگ دارند. بدون اغراق تا چند سال پیش بانوان ورزشکار جایی در رسانه‌های ورزشی نداشتند، هنوز هم بازی‌های آن‌ها در تلویزیون دیده نمی‌شود، دوربینی برای ثبت پرافتخار‌ترین روز‌های آن‌ها وجود ندارد، عکاس لحظه‌های ناب موفقیت آن‌ها را ثبت نمی‌کند، زمانی که بعد از ماه‌ها و سال‌ها تلاش به قهرمانی می‌رسند، در‌حالی‌که عرق بر پیشانی دارند و نفسشان بالا نمی‌آید، میکروفونی مقابل آن‌ها گرفته نمی‌شود.

 

برای رسیدن به برابری، هنوز راه نرفته زیادی وجود دارد؛ اما تلاش کردیم دخترانمان را که در سایه ورزش مردان، اما پا‌به‌پای آن‌ها پیش می‌روند و حتی گاهی سبقت می‌گیرند، حمایت کنیم و از آن‌ها بگوییم. در طول این ۱۰۰۰ شماره، از مادران موفق ورزشکار تا دختران نوجوان و آینده‌دار و ملی‌پوشان استان سخن گفتیم. به محدودیت‌ها و درددل‌های انباشته‌شده در تمامی این سال‌ها پرداختیم. مسابقات تیم‌های بانوان استان در لیگ‌های مختلف را پوشش دادیم و برای اولین‌بار در رسانه ورزش مشهد، دختران پرتلاش شهرمان عکس یکِ ضمیمه ورزشی شدند.

در روزگاری که کرونا همه را خانه‌نشین کرد در قالب طرح «ورزش در خانه» ۱۴۱ شماره برنامه تمرینی مصور و با کمترین تجهیزات، را به شهروندان معرفی کردیم.


۹۰۰+ شماره

قاب خاطره

بخش «قاب خاطره» یکی از بخش‌های پرمخاطب شهرآرا‌ورزشی به گواه خوانندگان است. در این قسمت بیش از ۹۰۰ عکس از تاریخ ورزش مشهد به‌ویژه فوتبال را چاپ کرده‌ایم که این عکس‌ها بیشتر از آلبوم شخصی ورزشکاران و پیشکسوتان استخراج شده است. چیزی کمتر از ۱۰۰‌شماره در این ۱۰۰۰ شمراه قاب‌خاطره نداشته‌ایم که به ضرورت وضعیت خاص صفحه یا مسائل مناسبتی بوده، اما در‌مجموع گنجینه‌ای ارزشمند شده که به‌راحتی با یک جست‌وجو در فضای مجازی نیز قابل رصد است.


۳۰+ شماره

پرونده‌ها

پرداخت ویژه به موضوعات ویژه، یکی دیگر از اقداماتی است که در شهرآرا‌ورزشی صورت گرفته است. این سیاست از جایی شکل گرفت که لزوم پرداختن به برخی موضوعات به‌صورت ویژه و کامل که مجموعه‌ای از مسائل مختلف داشته باشد، احساس شد؛ موضوعاتی که برخی از آن‌ها مناسبتی و برخی خبری بودند که در قالب یک پرونده مجزا تلاش کردیم به همه ابعاد آن بپردازیم.

 

روز‌های مسابقات جام‌جهانی‌۲۰۱۸ روسیه، جام ملت‌های آسیا و اخیرا یورو، نمونه‌ای از روز‌هایی است که شهرآرا به‌صورت پرونده، این رویداد‌ها را هر روز در ۲ صفحه داخلی خود دنبال کرده است. علاوه‌بر‌این در مناسبت‌های دیگری، چون سالگرد سقوط پیام، ابومسلم یا تولد برخی بزرگان ورزش شهر هم از‌این‌دست پرونده‌ها منتشر شده است و سعی کرده‌ایم به واکاوی این اتفاق‌های مهم بپردازیم. برخی مناسبت‌های ویژه مثل درگذشت مارادونا، پایان سال، شهرآورد تهران و مشهد (در زمانی که سیاه‌جامگان نیز در لیگ برتر حضور داشت)، از‌جمله‌موضوعات خبری است که به آن‌ها نیز به‌صورت پرونده‌ای ورود کرده‌ایم.


دوماه است که در روز‌های پنجشنبه به‌طور‌اختصاصی به مسئله امکانات و سرانه ورزشی حاشیه شهر مشهد می‌پردازیم. در این پرونده‌ها که تا حالا ۸ شماره آن را رفته‌ایم و ادامه خواهد داشت، به‌دنبال آن هستیم تا علاوه بر شناسایی امکانات ورزشی منطقه و معرفی آن، کمبود‌ها را به تصویر بکشیم تا شاید نهاد‌های ذی‌ربط یا خیران به یاری استعداد‌های آن بیایند.


۲۰+

جلد

ویژگی متفاوت ضمیمه ورزشی شهرآرا، مشهدی‌بودن آن است که نماد آن در صفحه‌یک یا همان جلد روزنامه دیده می‌شود. به غیر از ایام جام‌جهانی سال ۲۰۱۸ روسیه و برخی مناسبت‌های ملی مهم، جلد شهرآراورزشی همیشه مشهدی بسته شده و در این ۱۰۰۰ شماره بیش از ۲۰ فرم برای جلد طراحی شده است؛ اتفاقی که با هدف متنوع‌بودن و یک‌نواخت‌نبودن جلد‌ها صورت گرفته است. در همه این جلد‌ها اصل و محور خبر‌های حوزه ورزش مشهد و سپس خبر‌های ورزش ایران و در نهایت جهان بوده است که سعی شده به بهترین شکل آراسته شود.


۹۹ شماره

تاریخ

تاریخ ورزش مشهد یکی از مواردی است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اکنون تقریبا هیچ منبع متقن و مشخصی درباره تاریخ ورزش مشهد و رویداد‌های آن وجود ندارد. شهرآراورزشی در‌راستای تلاش برای پر‌کردن این خلأ مهم، غیر از بخش قاب‌خاطره، در قالب ۲ بخش تاریخ فوتبال مشهد و تقویم تاریخ تلاش کرده آنچه از تاریخ ورزش این شهر به‌جای مانده است، ماندگار کند تا هم امکان مجلد‌شدن داشته باشد و هم به‌صورت یک منبع موثق دربیاید و به درد آیندگان بخورد. نگارش تاریخ فوتبال باشگاهی مشهد از سال‌۴۹ که مشهدی‌ها وارد این عرصه در کشور شدند، آغاز شده است و تا‌کنون که به سال‌۱۳۵۷ رسیده‌ایم، ۳۲ شماره در‌این‌زمینه نوشته شده است؛ مطالبی که در ابتدا پنجشنبه‌ها و اکنون روز‌های چهارشنبه هر هفته منتشر می‌شود.

 

این بخش به غیر از بخش تقویم ورزش مشهد است که طی ۶۷ شماره که در ابتدا چهارشنبه‌ها و اکنون سه‌شنبه‌ها چاپ می‌شود، بریده روزنامه‌ها و مجله‌های قدیمی را که درباره مشهد یا تیم‌های مشهدی نوشته‌اند، بازتولید می‌کنیم تا ضمن آشنایی خوانندگان با ادبیات و نحوه نگارش روزنامه‌نگاران در آن زمان به‌صورت اسنادی و موثق جریان آن رویداد ورزشی قرار بگیرند.


یکی از سیاست‌های اصلی شهرآرا‌ورزشی، توجه به فوتبال پایه و بها‌دادن به استعداد‌هایی است که می‌توانند آینده ورزش باشند. از‌این‌رو از همان ابتدا ستونی با نام تابلو اعلانات طراحی و اجرا شد که در آن برنامه و نتایج لیگ‌های فوتبال پایه هر روز منتشر شد. در ادامه این روندستون لیگ‌های پایه را هم اضافه کردیم که خبر‌های این حوزه را جامع‌تر کار می‌کند.


۳ شماره

تولیدات ویژه

سوای مأموریت شهرآرا‌ورزشی در تولید هر‌روزه ۴ صفحه ورزشی با محوریت ورزش مشهد، شهرآرا در این مدت تولید‌های ویژه تکمیلی نیز داشته است که از‌جمله آن می‌توان به ویژه‌نامه جام‌جهانی و سالنامه ورزشی مشهد اشاره کرد. برای اولین‌بار و در ابتکاری نو، شهرآرا در ۲ سال ۹۸ و ۹۹ سر‌رسید ورزشی به بازار ارائه کرد که در آن به غیر از مناسبت‌های معمول، مناسبت‌های ویژه ورزش و ورزشکاران مشهدی نیز دیده شده بود؛ اتفاقی که حالا این سر‌رسید را به‌عنوان تنها‌مرجع تاریخی رویداد‌های ورزش مطرح کرده است. ویژه‌نامه جام‌جهانی هم مجلدی به استعداد ۱۰۸‌صفحه بود که پیش از شروع جام‌جهانی‌۲۰۱۸ به‌صورت گلاسه چاپ شد و در آن اطلاعات کامل تیم‌ها، تاریخ مسابقات و... آمده بود. این مجله با تیراژ ۱۰‌هزار جلد چاپ شد که خیلی زود در دکه‌های مطبوعات نایاب گردید.


۵۸ شماره

شهـدای ورزشکار

یکی از ستون‌های ویژه شهرآرا‌ورزشی، ستون «شهدای ورزشکار» است که تا‌کنون در این ستون ۵۸ ورزشکار شهید پر‌افتخار را معرفی کرد‌ه‌ایم؛ ستونی که هر یکشنبه چاپ می‌شود و در آن به‌صورت مختصر و مفید به شرح‌حال زندگی قهرمانان میدان ورزش و اخلاق می‌پردازیم. این ستون همچنان پابرجاست و طی هفته‌های آینده با‌وجود اینکه با فقر شدید اطلاعات در این حوزه مواجه هستیم، سعی می‌کنیم قدم کوچکی را که در راه شناساندن این بزرگان برداشته‌ایم، استمرار بخشیم.


۱۴۵ شماره

پیشکسوتان

نشستن پای صحبت ۱۱۴ پیشکسوت در قالب ستون «سه‌شنبه‌ها با پیشکسوتان فوتبال» و ۳۱ پیشکسوت عرصه داوری ورزش در ستون «دوشنبه‌ها با موسپیدان قضاوت» در هزارشماره شهرآرا‌ورزشی یکی از اقدامات مهم این ضمیمه است؛ که تلاش کردیم تا این چهره‌های بزرگ را به نسل جوان معرفی کنیم. گفتگو‌های پیشکسوتان فوتبال از گپ‌و‌گفت با مهدی قیاسی، آغاز شد و آخرین شماره آن مصاحبه با محمدپور، پیشکسوت تیم تاکسی‌رانی، برمی‌گردد. در بخش پیشکسوتان داوری هم اولین چهره حسین واقعی بود که ۴ شهریور ۹۸ با او به گفتگو نشستیم و آخرین مصاحبه هم با حسن آراسته در ۲۳‌تیر‌۹۹ بود.


۲۸ شماره

خیران و حامیان ورزش

حامیان و خادمان ورزش استان در طول تاریخ کم نبوده‌اند؛ کسانی که شاید فرقشان با اسپانسر‌ها و حامیان امروزی، در عشقی است که داشتند. شهرآرا‌ورزشی در ۱۰۰۰ شماره گذشته، ۲ ستون پُرمخاطب با نام‌های «خادمان ورزش» و «حامیان اقتصادی ورزش» داشته که هر‌کدام به‌نوعی درباره معرفی افراد یا مجموعه‌هایی است که به ورزش استان در مقاطعی از زمان کمک کردند. ۱۸ شماره معرفی خادمان ورزش استان در سال‌۹۹ در شرایطی صورت گرفت که مرحوم جهانگیر زنده‌دل، آخرین کسی بود که شهرآرا‌ورزشی به بیان خدمات بی‌چشمداشت او به ورزش استان پرداخت. در ستون حامیان اقتصادی ورزش که همچنان پا‌برجاست، هر هفته یکی از مجموعه‌هایی که در دهه‌۶۰ و ۷۰ و حتی بعدتر در دهه‌های‌۸۰ و ۹۰ اسپانسری تیم‌های ورزشی استان را به عهده داشتند و هر‌کدامشان بنا بر دلایلی الان دیگر نیستند، معرفی شدند؛ از کارخانه کارتن مشهد بگیرید تا رب چین‌چین.


شناسنامه

دبیر سرویس ورزش: حمید‌رضا معصومیان
مسئول صفحه بانوان: مژده رنگیان
مسئول صفحه ایران و جهان: احسان سرفرازی
مسئول صفحه مشهد: مرتضی اخوان
مدیر هنری: احسان رضایی
همکارانی که در این ۱۰۰۰ شماره یاریگرمان بودند:
مدیریت: مجید خرمی، توحید آرش‌نیا، هادی فیاضی
تحریریه: جواد طاری‌بخش، علیرضا گرانپایه، نادر نوروزی
عکس: محسن بخشنده، مهدیه غفوریان
ویراستاری: ابوطالب عرب، علیرضا میرنژاد، هادی دقیق
صفحه‌آرایی: امید دقیق، امید عدالتیان، ساعد عاشوری
با تشکر از: حسین نخعی‌شریف، مجید خروشی، قاسم زردکانلو، محمدرضا خزاعی، سیدحسین حسینی، عباس آریک، حسن اکبرنژاد، علی سیف و هادی عامل

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->