سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

سهامداران سهام عدالت در روش مستقیم سود بیشتری دریافت کردند یا غیر مستقیم؟

  • کد خبر: ۷۲۴۷۸
  • ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
سهامداران سهام عدالت در روش مستقیم سود بیشتری دریافت کردند یا غیر مستقیم؟
یک مقام مسئول گفت: بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال گذشته، گزینه آزادسازی برای مشمولان سهام عدالت فراهم شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اکبر حیدری سخنگوی کانون سرمایه گذاری‌های استانی با اشاره به گذشت بیش از یک سال از آزاد سازی سهام عدالت به مقایسه روش‌های انتخابی مستقیم و غیر مستقیم پرداخت و بیان کرد: بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال گذشته فرآیند انتخاب گزینه برای مشمولان سهام عدالت فراهم شد که در پایان مهلت، ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند و ۳۰ میلیون نفر هم روش غیر مستقیم را برگزیدند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: امروز ارزش دارایی کسانی که در روش غیر مستقیم ماندگار شده‌اند، حداقل ۲۰ الی ۳۰ درصد بالاتر از کسانی است که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، اما در رابطه با سود تعلق گرفته به افراد به دلیل این که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی وارد فاز عملیاتی نشده‌اند، سود متفاوتی در روش غیر مستقیم به سهامداران تعلق نگرفته است، اما در بازه زمانی کوتاه مدت و بلافاصله پس از فعالیت شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، انتظار می‌رود که از محل عملیات و فعالیت‌های روش غیر مستقیم نیز سود بیشتر به افرادی که گزینه غیر مستقیم را برگزیده‌اند، پرداخت شود.

حیدری در ادامه در رابطه با مقایسه فرآیند فروش این دو روش گفت: سهام عدالت اساسا یک دارایی نقدشونده و برای فروش نیست و فلسفه طرح واگذاری سهام عدالت بر مبنای دید بلند مدت و استفاده طولانی مدت مردم از این دارایی و عواید آن، بوده است.

تو ادامه داد: در هر دو روش تاکید بر این بوده است که دارندگان سهام عدالت، دارایی خودشان را حفظ کنند، زیرا که ارزش این دارایی بسیار بالاتر از ارزش فعلی است و تمامی سهم‌های سبد سهام عدالت، سهم‌های ارزنده و بنیادی و از همه لحاظ مناسب هستند.

فروش یکی از مشکلات مهم روش مستقیم سهام عدالت

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: افرادی که روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند در حوزه فروش دچار مشکلاتی هستند که در روش غیر مستقیم چنین مشکلاتی وجود ندارد. در روش مستقیم مقرر بود که در گام اول ۳۰ درصد و در گام دوم ۳۰ درصد دیگر و در بهمن ماه سال گذشته مابقی سهام آزاد شود، اما بعد از ریزش‌های بازار سرمایه به دلیل سیاست گذاری انقباضی شورای عالی بورس و دولت تصمیمی اتخاذ شد که در روش مستقیم با هدف کنترل افت بازار سرمایه، فروش متوقف شود. متاسفانه تاکنون نیز کسانی که در روش مستقیم سفارش فروش داده بودند، موفق به فروش دارایی خودشان نشده‌اند.

حیدری افزود: در روش غیر مستقیم به دلیل اینکه افراد سهامدار یک شرکت هستند و آن شرکت سرمایه گذاری استان خودشان است، درست است که با تاخیر یا با ایجاد صف‌های فروش، سهام معامله می‌شود، اما سیاست گذار منع قانونی برای فروش سهام به روش غیر مستقیم وضع نکرده است و این سهام بر اساس ساختار و سیستم عرضه و تقاضا در حال معامله است.

این مقام مسئول ادامه داد: در این حوزه حفره‌ای که وجود دارد، صف‌های فروش موجود ناشی از عدم ایفای تعهد بازار گردانی سهام سرمایه گذاری‌های استانی توسط صندوق توسعه بازار است. قصور صندوق توسعه بازار احراز شده و مورد اعتراض کانون قرار گرفته و اقدامات لازم برای دفاع از حقوق سهامداران و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در دست انجام است.

عدم اطلاعات کافی، آفتی برای سهامداران روش مستقیم سهام عدالت

این مقام مسئول با مقایسه افزایش سرمایه شرکت‌ها در روش مستقیم و غیر مستقیم بیان کرد: افرایش سرمایه با توجه به شرایط بازار سرمایه و ابهامات موجود در نحوه آزاد سازی سهام عدالت به صورت یکپارچه توسط سازمان خصوصی سازی تاکنون مدیریت شده است، اما در آینده برای سهامداران روش غیر مستقیم چالش خاصی وجود ندارد، با این حال اگر تدبیری اندیشیده نشود، سهامداران روش مستقیم دچار زیان خواهند شد. در مجموع و فعلا می‌توان گفت در رابطه با خطر جا ماندن سهامداران از افزایش سرمایه‌ها و یا دریافت سهام جایزه فعلا مشکلی وجود ندارد.

حیدری در پایان تصریح کرد:، اما طبیعی است که اگر در فرآیند سهامداری روش مستقیم تغییری ایجاد نشود، این قشر ۱۹ میلیونی به دلیل اینکه عمده‌شان در اصول اولیه و نحوه اطلاع از افزایش سرمایه‌ها و استفاده از حق تقدم تسلط و اطلاعات کافی ندارند با مشکل مواجه خواهند شد که این واقعیت از آفت‌های روش مستقیم است، اما متقابلاً سهامداران روش غیر مستقیم با وجود شرکت‌های استانی به عنوان یک نهاد حرفه‌ای در مدیریت دارایی و افزایش سرمایه‌ها شرایط بهتری خواهند داشت و از هیچ موقعیتی عقب نخواهند ماند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->