تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

چرا «دینامیت» و «درخت گردو» روی پرده نرفتند؟ | انصراف یا لغو اکران؟

  • کد خبر: ۷۲۶۸۸
  • ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
چرا «دینامیت» و «درخت گردو» روی پرده نرفتند؟ | انصراف یا لغو اکران؟
همین دو روز پیش خبر اکران دو فیلم احتمالا پرفروش آمد و خیلی‌ها امیدوار شدند اما در همین دو روز چندین اتفاق برای جدول اکران افتاد و «درخت گردو» و «دینامیت» اصلا به پرده‌ نرسیدند تا بفهمیم که پر رونق‌شدن چرخه این صنعت نیاز به فکری اساسی‌تری دارد.

شهرآرانیوز - همین دو روز پیش خبر اکران دو فیلم احتمالا پرفروش آمد و خیلی‌ها امیدوار شدند اما در همین دو روز چندین اتفاق  برای جدول اکران افتاد تا بفهمیم که پر رونق‌شدن چرخه این صنعت نیاز به فکری اساسی‌تری دارد. «درخت گردو» و «دینامیت» اصلا به پرده‌ نرسیدند؛ اولی فیلمی از کارگردانی سرشناس مثل مهدویان با بازی ستایش برانگیز پیمان معادی و حضور بفروش مهران مدیری و دومی «دینامیت» که با زوج تازه پژمان جشمیدی و احمد مهرانفر قرار بود گیشه‌ها را پررونق کنند و چرخ اقتصاد سینما را پس از ماه‌ها به گردش دربیاورند.

 

آیا می‌‌شود با تصمیمات خلق‌الساعه گفت فلان‌فیلم از فردا اکران می‌شود؟ حتی وقتی کرونا نبود هم برای اکران معمولی‌ترین فیلم‌ها حداقل یکی دو هفته تولید محتوای مجازی و اکران خصوصی و پویش تبلیغاتی به راه می‌افتاد، اما اینکه روز قبل اکران بگویند فردا فیلمی قرار است اکران شود و مردم بیایند شبیه شوخی است.

 

هرچند گفته شد که بنیاد‌های دولتی حامی سینما بخش عمده‌ای از درآمد و فروش احتمالی این دو فیلم در شرایط عادی را پیش خرید کرده اند اما بنابر مصوبه جدید سازمان سینمایی در زمینه حمایت از فیلم‌ها، به نظر می‌رسد اکران این دو فیلم به طور کلی منتفی شده است. شرط جدید این سازمان کمی عجیب است:پیش از این سازندگان این دو فیلم با شرط تضمین مالی به مبلغ حداقل ۲.۵ میلیارد تومان راضی به اکران فیلم‌های خود شده بودند که این مبلغ در جلسه ۸ تیر ستاد کرونای سازمان سینمایی به یک میلیارد تومان کاهش یافت و در صورت عبور مجموع فروش آن‌ها از ۵ میلیارد تومان می‌توانند از حمایت ۲.۵ میلیاردی سازمان سینمایی بهره‌مند شوند. ۹ تیرماه هم جلسه‌ای برای تعیین تکلیف فیلم‌های متقاضی اکران تشکیل شد که در این جلسه سازمان سینمایی با تضمین ۲.۵ میلیاردی برای هیچ فیلمی موافقت نکرد و اکران آثار در سینما‌ها منتفی شد.

 

بعد از این کش‌قوس‌ها سید مصطفی احمدی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی‌ «درخت گردو»، این مصوبه را توهین و بی‌احترامی خواند و از اکران انصراف داد. او در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر گفته است:

ما از ابتدا با اکران فیلم در این شرایط مخالف بودیم اما به احترام تصمیم شورای صنفی نمایش که نمایندگان تمام صنوف سینمایی در آن حضور دارند و پخش کننده فیلم، با تضمین حمایت، راضی به اکران شدیم. تصمیم امروز بی‌احترامی نسبت به عوامل ۲ فیلمی است که پذیرفته بودند در این شرایط نامناسب سرمایه خود را به نفع سینما به خطر بیندازند. تا امروز به همه شرایط تن داده بودیم و پذیرفتیم اما تصمیم امروز یک بی‌احترامی کامل بود.

سینما برای مردم باز می‌شود اما انگار در حاشیه این دعواها مردم حتی نمی‌دانند چه چیزی کجا و چطور قرار است اکران شود. همان طور که در تمام یک سال و نیم گذشته بازگشایی سینما‌ها را متوجه نشدند و کسی هم تلاشی برای فهماندن این موضوع که سینما‌ها باز شده‌اند و شیوه نامه‌ها در حال رعایت‌شدن هستند و فیلم‌ها در حال اکران  است نکرد.

 

تهیه‌کننده «درخت گردو» بعد از مصوبه سازمان سینمایی به فکر پیک بعدی کرونا هم افتاده است: می‌دانیم پیک بعدی کرونا هم محتمل است و شرایط سینماها چندان با ثبات نیست، تنها به خاطر احیای سینما، تن به اکران در این شرایط دادیم، اما با این شرایط هیچ تضمینی برای احیای سینما هم نمی‌توان متصور بود.

 

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «درخت گردو» با تاکید بر انصراف از اکران این فیلم با شرایط جدید گفته است: «می‌دانیم اگر به این شرط هم تن بدهیم، فردا شرط دیگری را مطرح می‌کنند.»

 

غلامرضا فرجی، عضو هیئت مدیره انجمن سینماداران،  در واکنش به انصراف تهیه‌کنندهگان فیلم‌ها از اکران تأکید کرده است که با توجه به مصوبه جدید، سرمایه‌گذاران فیلم‌های «دینامیت» و «درخت گردو» فعلاً ترجیح دادند که فیلم‌شان را وارد چرخه اکران نکنند و انصراف دادند. چون آن‌ها به پیشنهاد اولیه کمک بلاعوض ۲.۵ میلیارد تومانی رضایت داده بودند و ریسکِ این تصمیم جدید را نمی‌توانند بپذیرند. باید جلسه هفته آینده برگزار شود و ببینیم تصمیم جدیدی خواهند گرفت تا دوباره رونق به اکران سینماها برگردد.

 

سیدابراهیم عامریان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دینامیت» هم درباره انصرافشان از اکران به خبرگزاری تسنیم  گفته است: این تصمیم جدید دقیقاً برخلاف آن‌چیزی است شورای صنفی نمایش صورتجلسه کرده است و ما نمی‌توانیم با این تصمیم و رویکردِ جدید فیلم‌مان را روی پرده ببریم، چون هیچ تضمینی وجود ندارد که سرمایه‌مان برگردد؛ بنابراین فعلاً اکران فیلم "دینامیت" منتفی شد.

 

باید ببینیم روزهای آینده و احتمالا با اوج‌گرفتن کرونا در میدانی که تماشاگری ندارد دعوای تهیه‌کنندگان و شورای صنفی و سازمان‌های سینمایی به کچا می‌رسد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->