روز‌های سینوسی ابومسلم در لیگ تخت جمشید

  • کد خبر: ۷۲۷۱۳
  • ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
روز‌های سینوسی ابومسلم در لیگ تخت جمشید
روایت نمایش سیاه‌جامگان در هفته‌های پنجم تا نهم لیگ ششم تخت‌جمشید، سال ۵۷ را در این مطلب بخوانید.

حسین نخعی شریف | شهرآرانیوز؛ پس از برگزاری ۴ هفته از رقابت‌های لیگ ششم جام تخت‌جمشید، همان‌گونه که گفتیم، این مسابقات از ۶ فروردین۵۷ تعطیل شد تا تیم‌ملی برای حضور قدرتمند در جام‌جهانی۱۹۷۸ آرژانتین دغدغه‌ای نداشته باشد؛ مسئله‌ای که چندان باب‌میل تیم‌ها نبود، اما فدراسیون حرف مربی تیم‌ملی را بر نظر تیم‌ها ترجیح داد تا این رقابت‌ها تا اول تیر در خاموشی فرو برود. فدراسیون، اما در این مدت با برگزاری رقابت‌های جام‌حذفی سعی کرد چراغ فوتبال باشگاهی را روشن نگه دارد. برگزاری رقابت‌های لیگ دسته ۲ نیز همچنان ادامه داشت که مشهد هم در آن نماینده داشت و به‌طور جداگانه در قسمت‌های بعد به آن خواهیم پرداخت.


شروع دوباره با تساوی در تبریز

پس از کسب نتایج نه‌چندان درخور توجه تیم‌ملی در اولین حضور در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان و بلافاصله پس از بازگشت تیم‌ملی از آرژانتین، رقابت‌های هفته پنجم آغاز شد و ابومسلم پنجشنبه اول تیر ۱۳۵۷ در تبریز به‌مصاف تراکتورسازی رفت. شاگردان حسین فکری که برای حفظ آمادگی، اردوی اروپایی را پشت سر گذاشته بودند، در این بازی نیمه اول را با گل دقیقه ۸ کامل انجینی به‌نام خود ثبت کردند، اما در نیمه دوم مجید تشرفی در دقیقه ۵۲ روی یک ضربه ایستگاهی بازی را به تساوی کشاند؛ نتیجه‌ای که تا پایان پایدار ماند. در این بازی مجید تشرفی ستاره میدان بود و در همه‌جای زمین حضور داشت.


شکست سنگین مقابل پرسپولیس

ابومسلم در هفته ششم یکشنبه ۱۱ تیر در امجدیه مقابل پرسپولیس قرار گرفت و در روزی که خط دفاع و خط حمله‌اش حرفی برای گفتن نداشت، با ۳ گل مغلوب شاگردان مهراب شاهرخی شد، درحالی‌که ۲ بار هم تیر دروازه‌اش به لرزه در آمد. محمدرضا زادمهر در دقیقه ۶ و علی پروین در دقایق ۴۴ و ۸۹ زنندگان گل‌های سرخ‌پوشان تهرانی بودند که گل‌های اول و سوم در حالتی مشابه و از روی ریباند روی توپ‌های ارسالی به ثمر رسید.


اولین پیروزی در هفته هفتم

سیاه‌جامگان یک هفته بعد، یکشنبه ۱۸ تیر، به‌مصاف هما رفتند. جدال ۲ تیم آخر جدول که پیش‌بازی دیدار ۲ تیم تاج و پاس بود، با قضاوت بهمن بهلولی در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. شاگردان احمد خداداد که حال‌وروز خوشی نداشتند و از ۶ بازی ۴ شکست در کارنامه داشتند، در مقابل ابومسلم هم حرفی برای گفتن نداشتند و حسین امیدوار، مدافع راست مشکی‌ها، در دقیقه ۹ در فراری زیبا روی پاس قلیچ‌خانی اولین گل بازی را به ثمر رساند تا نشان دهد نیمکت‌نشینی‌اش در بازی‌های گذشته اشتباه بوده است و او باید در پست دفاع راست یار ثابت باشد.

 

برهان‌زاده نیز در دقیقه ۲۸ با فرار از میانه میدان تا محوطه هجده‌قدم با شوتی سرکش دومین گل را زد و قلیچ‌خانی نیز در دقیقه ۷۲ روی فرار دوباره برهان‌زاده سومین گل مشکی‌ها را به ثمر رساند تا ابومسلم ضمن کسب اولین پیروزی، در این بازی معادل ۶ بازی گذشته‌اش گل زده باشد. با این پیروزی، جای ۲ تیم در انتهای جدول عوض شد و هما در پایان هفته هفتم در رتبه آخر نشست.


دیدار جنجالی با دارایی

پنجشنبه ۲۲ تیر بازهم میهمانی سیاه‌جامگان در امجدیه و این‌بار تقابل با دارایی. شاگردان جلال طالبی که با ۶ امتیاز از ۷ بازی همچون ابومسلم موقعیت خوبی در جدول نداشتند، اصلا راضی نبودند با شکست در این مسابقه پایین‌تر از حریف قرار بگیرند. ازاین‌رو نیمه اول سراپا حمله شدند، اما در مقابل خط دفاع ابومسلم ناکام بودند. نیمه مربیان، اما تمام‌وکمال به شاگردان سیدمهدی قیاسی تعلق داشت که در دقایق ۵۳ و ۷۶ به‌وسیله رضا عباسی از روی نقطه پنالتی و محمود ساطری به گل دست یافتند.

 

حاصل تلاش لاجوردی‌پوشان دارایی برای جبران گل خورده فقط یک‌بار ثمر بخش بود. این بازی در دقایق آخر جنجالی و پربرخورد شد به‌طوری‌که حسین راغفر، دروازه‌بان، و احمد سنجری، مدافع دارایی، با دستور مصطفی ممیز از بازی اخراج شدند. این اخراج پس از برخورد راغفر و برهان‌زاده و اعتراض‌های دروازه‌بان دارایی صورت گرفت و پس از آن هم سنجری با حمله به داور با کارت قرمز مواجه شد تا دارایی دقایق آخر بازی با ۲ یار کمتر در میدان حاضر باشد.


شکست سنگین مقابل ماشین‌سازان

سیاه‌جامگان سرخوش از ۲ پیروزی و بهبود وضعیت خود در جدول، جمعه ۳۰ تیر مصادف با نیمه شعبان، در خانه به‌مصاف ماشین‌سازی تبریز رفتند؛ مسابقه‌ای که در حضور حدود ۱۲ هزار تماشاگر و اولین‌بار در ساعت ۱۸:۳۰ برگزار شد تا از همان دقایق ابتدایی، بازی زیر نور دنبال شود. ابومسلم در غیاب مهدی عسگرخانی و مجید تشرفی از محمد خمسه درون دروازه و اسماعیل کوثری در قلب دفاع استفاده کرد؛ ۲ بازیکنی که چنان ضعیف عمل کردند که یکی در دقیقه ۳۰ و دیگری در دقیقه ۷۰ تعویض شدند. سپیدوسبزپوشان تبریزی با گل دقیقه ۱۹ رحیم مه‌نمای‌اقدم فاتحانه به رختکن رفتند. با شروع نیمه دوم ابومسلم برای جبران گل خورده سراپا حمله شد و ۱۰ دقیقه بعد با شلیک احمدرضا قلیچ‌خانی به گل دست یافت؛ گلی که ورزشگاه را به جنجال کشید و برای دقایقی بازی متوقف شد.


تبریزی‌ها معتقد بودند توپ به‌دلیل پارگی تور از بیرون وارد دروازه شده است که اعتراض آن‌ها منجر به درگیری و اعتراض هواداران شد و باتوجه‌به شرایط خاص کشور، به فاصله کمی ورزشگاه پر از مأموران شهربانی و ارتش شد. پس از این گل ابومسلم برای رسیدن به گل دوم بازهم حمله‌ور شد، اما اصرار مسیح‌نیا به گل‌زنی باعث خالی‌ماندن جای او و گل دوم ماشین‌سازی در دقیقه ۶۴ شد.

 

۳ دقیقه بعد ماشین‌سازی بازهم روی تعلل خط دفاع و اشتباه فاحش دروازه‌بان به گل رسید تا سیدمهدی قیاسی، مرتضی اعتمادی‌جوان را درون دروازه قرار دهد. سوت هروس باغومیان برای ابومسلم شکستی تلخ و سنگین را در مقابل شاگردان گارنیک مهرابیان رقم زد که البته ۲ بازیکن اخطاری هم به‌همراه داشت. مشکی‌ها با این شکست در پایان هفته نهم همراه با تراکتورسازی و رستاخیز با ۷ امتیاز در رتبه سیزدهم قرار گرفت تا فقط تیم‌های دارایی، نفت‌آبادان و هما را پایین‌تر از خود ببیند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->