سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سهم کشف رود از آبادی

  • کد خبر: ۷۲۸۳
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲
سهم کشف رود از آبادی
توحید آرش‌نیا سردبیر

اصلا رود را از رودخانه بگیرید، چه می‌ماند؟ رودخانه‌ای که رنگ کف رودش آبی نباشد، به چه دردی می‌خورد؟ ترک‌های خشکیده ته رود، روی قلب آدم سنگینی می‌کند. داستان دقیقا همین است؛ آنچه امروز به عنوان میراثی از گذشته برای ما باقی مانده، مسیری سخت و خسته‌کننده است. هم سوز آفتاب دارد، هم خاک راه. رودخانه تاریخی مشهد که از آبریزهای جنوبی هزارمسجد سرچشمه می‌گیرد، روزگار عجیب و غریبی را سپری کرده است و بالاوپایین‌های بسیار دیده و آنچه باقی مانده، از همتی است که تنها ظرف همین چند سال اخیر برایش مبذول گشته است.
سال‌‌‌ها مردمان حوالی‌اش چراغ‌خاموش محصولاتشان را با آب‌های کثیف جان می‌دادند.امروزِ این رودخانه مثل دیروزش نیست و موتورپمپ‌ها جمع شده‌اند و دیگر تا کیلومتر‌ها خبری از کشت گوجه‌ و سبزیجات آلوده نیست، ولیکن رودخانه دیگر آب چندانی ندارد و کم و بیش هنوز از پساب اطراف سیراب می‌شود. روزگار کشف‌رود حتی همین امروز بعد از گذر از بحران‌هایش سخت است و دشوار. آنچه می‌توانست نگینی باشد برای هم‌جواری با توس، به دمل چرکینی بدل گشته که اگر امروز فکری برایش نشود، فردا دوباره بحرانی جدید از دلش متولد می‌شود.
3ساعت رانندگی در سنگلاخ‌های هم‌جوار رودخانه به لطف آزادسازی اراضی‌اش پر از رمز و راز بود. در روزگاری نه چندان دور، همه همسایگان کشف‌رود سهمشان را برداشته بودند؛ به ازای تمام سال‌هایی که از خاک و باغ و درختش سود بردند. دانشگاه چندمتر جلوتر دیوار کشیده بود تا سهم زمین را از کشف‌رود ببرد اما امروز همه همسايگان سامان يافته اند و حتی تالار عروسی هم که چند گام به پیش آمده بود، امروز ديوارهايش خراب شده و چند گام عقب تر ديوار كشيده است . عقب‌گرد به ضرب و زور قانون بود یا مرام و معرفت -که البته بعید است- خیرش به آیندگان می‌رسد. تعیین تکلیف تصفیه فاضلاب صنعتی چرمشهر و صنایع آلاینده این محدوده، زمین‌های کشاورزی پایین‌دست چرمشهر، وضعیت فاضلاب 9بیمارستان، وضعیت نابسامان خاک‌ روستاهای اطراف این رودخانه، تعیین تکلیف 300تانکر بی‌نام‌ونشان و انداختن طرحی نو برای سامان رودخانه و فراهم کردن مسیری گران‌قدر برای گردشگران، بخشی از هزاران مشکل و معضلی است که پیش پای کشف‌رود مانده است. برای پایان بخشیدن به مشکلات کشف‌رود، آدمی با کفش‌های پولادین نیاز است و عزمی بلند تا خان آخر کشف‌رود راهم به پایان برساند و سهم این رودخانه هم آب باشد هم آبادی.

گزارش خطا
برچسب ها: کشف رود
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->