علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

دلیل گرگرفتگی بدن و سوزش کف دست و پا چیست؟ | راهکارهای عملی برای حل این مشکل

  • کد خبر: ۷۲۹۲۷
  • ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
دلیل گرگرفتگی بدن و سوزش کف دست و پا چیست؟ | راهکارهای عملی برای حل این مشکل
شاید شما از افرادی باشید که شب‌ها به‌دلیل سوزش کف پاهایتان ساعت‌ها بی‌خوابی می‌کشید و با شست‌وشوی مداوم آن‌ها به‌دنبال خنک‌کردنشان هستید، شاید هم از آن افرادی باشید که کف دست‌هایی داغ دارید و همه فکر می‌کنند تب دارید، درحالی‌که بدن شما به داغی کف دست‌هایتان نیست!

جانقربان | شهرآرانیوز- شاید شما از افرادی باشید که شب‌ها به‌دلیل سوزش کف پاهایتان ساعت‌ها بی‌خوابی می‌کشید و با شست‌وشوی مداوم آن‌ها به‌دنبال خنک‌کردنشان هستید، شاید هم از آن افرادی باشید که کف دست‌هایی داغ دارید و همه فکر می‌کنند تب دارید، درحالی‌که بدن شما به داغی کف دست‌هایتان نیست!

گرگرفتگی بدن و داغی کف دست‌ها و پاها از مشکلات رایجی است که در این روزهای گرم تابستان دامن‌گیر خیلی‌ها شده است. برای بررسی دلایل این مشکل و پیداکردن راهکارهایی عملی، دکتر آمنه الله‌یاری، متخصص داخلی، در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز نکات زیر را مطرح می‌کند.


بخشی از تعریق طبیعی است

در این روزهای گرم تابستان که دمای هوا بسیار بالاست، تعریق، گرگرفتگی، تشنگی و سوزش بدن طبیعی است، پس در درجه اول درجه هوا را مدنظر قرار دهید و نگران این نباشید که بیماری خاصی دارید.


شاید تیروئید دارید

اما اگر همیشه از گرگرفتگی رنج می‌برید و مدام تعریق می‌کنید و تشنه هستید، ممکن است درگیر پرکاری تیروئید باشید. بیشتر افراد این بیماری را خانوادگی به ارث می‌برند و اگر پدر و مادرتان هم چنین مشکلی دارند، احتمالا شما هم گرفتار همین مشکل شده‌اید، اما تشخیص قطعی باید با مراجعه به پزشک و آزمایشات انجام شود که با مصرف دارو این مشکل به‌مرور کم خواهد شد.


در آستانه پنجاه‌سالگی هستید

زنان در آستانه پنجاه‌سالگی به‌دلیل تغییرات هورمونی با مشکل گرگرفتگی روبه‌رو می‌شوند. یائسگی توأم با تعریق، سرگیجه و تپش قلب است و چنان‌چه برایتان تحمل‌ناپذیر است، با مصرف برخی داروهای هورمونی با تشخیص پزشک می‌توانید مشکل را کنترل کنید. علاوه بر این، زنان به‌خاطر داشته باشند که برخی مشکلات در نارسایی تخمدان‌ها نیز باعث گرفتگی عروق می‌شود و مشکلاتی دیگر مانند تعریق و اختلال در خواب شب را نیز به‌همراه دارد. معاینه سالانه از نکات مهمی است که خانم‌های عزیز باید به آن توجه کنند.


در بدنتان عفونت دارید

تب یکی از واکنش‌های بدن به عفونت است. در شرایطی که دچار گرگرفتگی هستید، دمای بدن را اندازه‌گیری کنید؛ تا ۳۷درجه همه‌چیز طبیعی است، ولی اگر بالاتر از است و به ۴۰درجه می‌رسد، علامت اخطار است و باید به پزشک مراجعه کنید. پاشویه در این موارد پیشنهاد نمی‌شود، اما در همه‌گیری کرونا بهتر است که تب را جدی بگیرید و آن را یکی از علائم هشدار کووید۱۹ به‌حساب بیاورید.


از میان‌سالی گذشته‌اید

عواملی دیگر نیز ممکن است در گرگرفتگی نقش داشته باشد. وقتی از میان‌سالی می‌گذرید، فعالیت سیستم خنک‌کننده بدن کمتر می‌شود، در گرمای هوا بدن دچار خشکی و کم‌آبی می‌شود و همچنین مصرف کافئین و غذاهای چرب نیز به داغی بدن و گرگرفتگی دامن می‌زند. دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلال در عملکرد کلیه‌ها، مشکل کبدی، مصرف داروهای خاص بیماران خاص مانند سرطانی‌ها، گرمای هوا و اضافه‌وزن نیز از دیگر عوامل گرگرفتگی است.


چه کنیم تا خنک شویم؟

بعد از شنیدن این دلایل شاید بهترین نکته‌ای که شما باید به‌دنبال آن باشید، این است که چگونه بدنتان را خنک کنید.
برای نجات از گرگرفتگی بدن، آب زیاد مصرف کنید، ورزش کنید و استرس خود را کنترل کنید، عصبی نشوید، در دمای متعادل باشید، غذای چرب نخورید، قهوه کم مصرف کنید، نوشیدنی‌های گرم و داغ نخورید، بگذارید کمی ولرم شوند بعد مصرف کنید، خوراکی‌های تند مصرف نکنید، دوش آب سرد بگیرید، بیماری‌های زنانه را جدی بگیرید، کفش مناسب بپوشید، زیرا پا قلب دوم شماست و درنهایت هم اگر دارویی مصرف می‌کنید که بیش از حد شما را دچار گرگرفتگی می‌کند، حتما این مشکل را با پزشکتان در میان بگذارید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->