توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل
سرخط خبرها

روایتی از مشکلات و دردسر‌های نگهبانان بانک‌ها | پاس‌کاری بین‌بانکیِ نگهبانان!

  • کد خبر: ۷۲۹۸۷
  • ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
روایتی از مشکلات و دردسر‌های نگهبانان بانک‌ها | پاس‌کاری بین‌بانکیِ نگهبانان!
پاسخ گونبودن مدیران بانکی استان برای وضعیت نگهبانان بانکی که کار حفاظت از جان و مال مردم را در شعبه‌های بانکی برعهده دارند، جای تعجب دارد و این نکته را نشان می‌دهد: ژست تکراری پاسخ ندادن بانک‌ها به مردم و تولیدکننده و رسانه!

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ این دومین بار در ۶ ماه اخیر است. روزمزد بودن- روزی ۸۴ هزارتومان- و بیمه نبودن نگهبانان مسلح، موضوع جدیدی نیست و در ۶ ماه اخیر برای دومین بار است که شهرآرا مشکلات معیشتی نگهبانان مسلح را در این شرایط سخت اقتصادی پیگیری می‌کند. زمستان پارسال بود که شهرآرانیوز گزارشی با تیتر «حقوق نگهبانان بانک ها؛ روزی ۸۴ هزار تومان، بدون بیمه!» منتشر کرد. در آن گزارش، شرکت‌های حفاظتی که کار تأمین نگهبانان مسلح بانک‌ها را برعهده دارند، موضوع روزمزد بودن آنان را به پول ندادن بانک‌ها ارتباط دادند و گفتند بانک‌ها حاضر نیستند مبلغ بیشتری برای بیمه و بستن قراردادی برابر با قانون کار پرداخت کنند.

 

پیگیری‌های ما از بانک‌ها نیز به این جمله ختم شد که «بانک مرکزی ردیف مالی برای پرداخت حقوق براساس قانون کار لحاظ نکرده است.» اداره کار و تأمین اجتماعی نیز از این موضوع آگاه بودند و دلیل بازرسی نشدن و بررسی وضعیت کاری نگهبانان را به نبود قراردادی مشخص ارتباط دادند. ۶ ماه گذشت و مشکل نگهبانان بانک‌ها همچنان بی نتیجه و بدون پاسخ باقی مانده است.


نامه نگاری؛ از نمایندگان مجلس تا قوه قضاییه

چند نگهبان مسلح بانک با ارسال پیامک به شهرآرانیوز، خواستار پیگیری مشکلات کاری شان شده اند. نبود بیمه، روزمزد بودن کارشان با وجود استرس‌های شغلی و نبود امنیت شغلی، کلیدواژه‌های مشابه و تکراری این پیامک هاست. در یکی از پیامک‌های ارسالی نگهبانان مسلح بانک ها، به پیگیری‌ها از مراجع کشوری و قوه‌قضاییه و بی نتیجه بودن این پیگیری‌ها اشاره شده است. در متن این پیامک آمده است: «بنده جزو خانواده ۲۱هزار نفری نگهبانان مسلح بانک‌ها هستم. شغلی که نه مرخصی دارد، نه بیمه دارد، نه مزایا دارد و نه امنیت. روزی ۸۴هزارتومان به نگهبان‌های مسلح بانک‌ها داده می‌شود.

 

هر روزی که نرویم، حقوق نداریم. با این مزایا و امکانات، این کار سخت و پراسترس را انجام می‌دهیم. با توجه به مشکلات کاری مانند نبود بیمه مکاتباتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و دیگر نهاد‌ها داشتیم. متأسفانه بانک‌ها حاضر نیستند کمترین حقوق و مزایا را که حقوق کارگری است، به نگهبانان بانک‌ها پرداخت کنند. همه از تعطیلات لذت می‌برند، اما ما از تعطیلات متنفریم، چون حقوق نداریم. نباید بیمار شویم، چون بیمه نیستیم. به هرجا گفتیم، هیچ کس جواب درستی درباره مافیای پول و قدرت بانک‌ها و بهره کشی از ما نداد.»


بانک مرکزی: از خود بانک‌ها بپرسید

اما در گزارش نخست شهرآرا نبود ردیف مالی برای پرداخت حقوق نگهبانان بانک‌ها بر اساس آنالیز‌های حقوق ازسوی بانک‌ها مطرح شد. شهرآرانیوز در پیگیری خود سراغ دکتر پویا جبل عاملی، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، رفت. پس از بی پاسخ ماندن تماس‌های روزنامه، سؤالات برای روابط عمومی بانک مرکزی ارسال شد. جبل عاملی در پاسخ به چهار سؤال ارسالی (نبود ردیف اعتباری، نبود بیمه و نبود قرارداد مشخص و اقداماتی که قرار است بانک مرکزی در این زمینه انجام دهد) یک جمله پاسخ نوشت: از خود بانک‌ها بپرسید.


بانک ها؛ از بانک مرکزی و شورای تأمین بپرسید

کریمدادیان، مدیر روابط عمومی بانک رفاه استان، پاسخ‌گویی را در حوزه کاری حراست این بانک می‌داند و می‌گوید: تمام نگهبانان شعب این بانک زیرمجموعه حراست و تأمین حفاظت فیزیکی قرار می‌گیرند؛ بنابراین بهتر است پاسخ‌گویی توسط حراست بانک صورت پذیرد.


صابر مدیر حراست بانک رفاه خراسان رضوی است. او وضعیت پرداختی به نگهبانان بانک‌ها را برپایه مصوبه شورای تأمین استان می‌داند و تأکید دارد آنچه اکنون به نگهبانان بانک‌ها پرداخت می‌شود، بدون دیرکرد و برپایه مصوبه شورای تأمین استان است.
مدیر حراست بانک رفاه خراسان رضوی بر این نکته نیز تأکید می‌کند که بانک‌ها نمی‌توانند خلاف مصوبه پرداختی شورای تأمین استان پرداختی داشته باشند.


بانک مرکزی، پیگیر موضوع

یکی از مسئولان بانک مسکن همان ابتدای گفتگو درخواست می‌کند نامی از او در گزارش درج نشود. او در توضیحی خلاصه می‌گوید: بانک مرکزی و پلیس در سطح کلان کشور این موضوع را در حال بررسی دارند تا قوانین مربوط به حقوق و مزایای نگهبانان مسلح بانک‌ها را اصلاح و درنهایت به شعب ابلاغ کنند.
سخنان او در شرایطی بیان می‌شود که بانک مرکزی مسئولیت اقدامات لازم مربوط به وضعیت معیشتی نگهبانان را متوجه خود بانک‌ها می‌کند.


دستمزد نگهبانان مصوبه بانک‌های استان

یکی از مسئولان بانک تجارت استان نیز در گفتگو با شهرآرانیوز ترجیح می‌دهد سخنانش بی نام منتشر شود. او وضعیت پرداختی نگهبانان و اینکه چه کسانی، دستمزد روزانه نگهبانان را به تصویب رسانده اند، به توافق بانک‌ها ارتباط می‌دهد و جلساتی که به گفته او با حضور نماینده‌های تمام بانک‌ها و دبیر شورای بانک‌ها برای تصمیم گیری درباره پرداخت به نگهبانان برگزار می‌شود. او هر نوع اظهارنظر درمورد نقش نداشتن خود بانک‌ها در وضعیت کنونی نگهبانان بانک‌ها را رد می‌کند.


ژست تکراری پاسخ ندادن!

سراغ حمید صفایی نیکو، دبیر شورای بانک‌های خراسان رضوی، می‌رویم تا او به واسطه جایگاه و مسئولیتش در بانک‌های استان پاسخ گو باشد. با وجود تماس‌های پی در پی ما با وی امکان گفتگو فراهم نمی‌شود. در همین راستا سؤالاتی ازطریق پیام رسان‌های اجتماعی برای وی فرستاده می‌شود، اما با وجود ملاحظه پیام‌ها هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنیم.
بی شک مشغله‌های کاری دبیر شورای بانک‌های استان‌ها بیشتر از روابط عمومی بانک مرکزی نیست تا دست کم در یک جمله پاسخ گو باشند.


یادآور می‌شود که در پیگیری گزارش نخست نیز باوجود تماس و ارسال سؤالات هیچ گونه پاسخی ازسوی دبیر شورای بانک‌های خراسان رضوی ارائه نشد و هنوز سؤالات ما در حافظه شبکه پیام رسان وجود دارد.
پاسخ گونبودن مدیران بانکی استان برای وضعیت نگهبانان بانکی که کار حفاظت از جان و مال مردم را در شعبه‌های بانکی برعهده دارند، جای تعجب دارد و این نکته را نشان می‌دهد: ژست تکراری پاسخ ندادن بانک‌ها به مردم و تولیدکننده و رسانه!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->