نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

فروش مرغ با کارت ملی؛ برای خرید مرغ در اصفهان، باید از قبل ثبت‌نام کرد!

  • کد خبر: ۷۳۱۷۹
  • ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
فروش مرغ با کارت ملی؛ برای خرید مرغ در اصفهان، باید از قبل ثبت‌نام کرد!
مرد سالمند تمایلی ندارد اسمش را بگوید و ادامه می‌دهد: نصف عمرمان در صف بودیم. حالا در این سن و سالِ پیری هم باید برای تهیه مرغ و روغن و شکر در صف بایستیم. خدا به دادمان برسد.

به گزارش شهرآرانیوز، اینجا در اصفهان نصف جهان؛ برای خرید مرغ باید از قبل ثبت نام کرد. شاید باورش سخت باشد، اما روزانه جماعتی در کنار دیوار و خط باریک سایه می‌نشینند تا متصدی ثبت نام بیاید و حضورشان را در صف تأیید کند.

ساعت از ده صبح گذشته و آفتاب داغ تابستان خط باریک سایه دیوار را باریک‌تر می‌کند. کسی پشت میز کوچک محل ثبت نام نیست. کمی آن طرف‌تر، تخته سفیدی به شیشه فروشگاه تکیه داده شده که بر روی عبارت «ثبت‌نام جهت دریافت اقلام دولتی» نوشته شده است.

اینجا در نصف جهان برای خرید مرغ باید ثبت نام کنید. شاید باورش سخت باشد، اما جماعتی که در کنار دیوار و خط باریک سایه نشسته‌اند تا متصدی ثبت نام بیاید این موضوع را تأیید می‌کنند. حاج مرتضی بازنشسته ذوب آهن یک بشکه را از کنار دیوار می‌کشد جلو و رویش می‌نشیند و می‌گوید: فروشگاه از صبح زود باز شده و نگهبان می‌گوید مرغ آمده، ولی هنوز کسی برای ثبت نام پشت میز نیامده است. از صبح تا حالا برای شش کیلو مرغ به نرخ دولتی علاف شدیم.

چهره اش بخاطر ماسک پیدا نیست؛ پیرمردی ۷۰-۸۰ ساله که دو ماسک روی هم زده و با کمترین استرسی از ابتلا به کرونا به مشتری دیگر که مثل خودش سالمند است می‌گوید: «سال‌های اول انقلاب هم در صف گوشت می‌ایستادیم. یادتان هست؟» او هم تایید می‌کند و می‌گوید: «آره. به آن گوشت کفنی می‌گفتند. کیلویی هفت توما‌ن بود.»

مرد سالمند تمایلی ندارد اسمش را بگوید و ادامه می‌دهد: نصف عمرمان در صف بودیم. حالا در این سن و سالِ پیری هم باید برای تهیه مرغ و روغن و شکر در صف بایستیم. خدا به دادمان برسد.

خانم جوانی از ماشینش پیاده می‌شود و به بقیه می‌گوید: از صبح زود با پدرش آمده و آن‌ها باید اول صف باشند. آقا مرتضی بشکه را عقب می‌دهد و بلند بلند می‌گوید: بفرمایید بفرمایید جلو، ما مردمان بدی شدیم و به حق هم نیستیم. بفرمایید جلو. پدر پیر خانم جوان با کلاه مشکی رنگ و رو رفته جلو می‌آید و دیگران را دعوت به آرامش می‌کند.

یک نفر به میز حائل بین در‌های شیشه‌ای فروشگاه و مردم، نزدیک می‌شود. ناگهان انگار که زنگ صف مدرسه را زده باشند، جمعیت از هر نقطه‌ای به سمت میز یورش می‌برد. مسئول مربوط آمد، خانم سالمندی که همراه دخترش است، همانطور که بلند بلند می‌گوید مردم را مسخره کرده اند به دل صف می‌زند. مرد سالمند دیگری که به سختی از زیر سایه دیوار بلند می‌شود، کشان کشان خودش را به صف می‌رساند و همهمه زیاد می‌شود.

خانم مسئول ثبت نام خرید اقلام دولتی آمده است. با لباسی تیره پشت میز می‌نشیند و بدون کوچک‌ترین لبخندی کارت‌های ملی را دریافت می‌کند. روی دستگاه کامپیوتر مقابلش کد ملی را می‌زند، شماره تلفن خریدار را می‌گیرد و کد خرید را بعد از دریافت پول صادر می‌کند. هیچ کسی مسئول صف نیست؛ حتی تذکری برای رعایت فاصله قانونی داده نمی‌شود.

صف منسجم‌تر و شلوغ‌تر می‌شود. از هر گوشه و کناری آدم می‌آید تا از صف خرید مرغ دولتی جا نماند. نکته مهم این است که بیشتر خریداران سالمند و میان سال هستند. شاید اعصاب و وقت جوان‌ها این اجازه را نمی‌دهد که این موقع روز مقابل فروشگاه‌های توزیع کننده مرغ دولتی صف بکشند. شاید هم مثل مرد جوانی که با مسئول ثبت نام مشاجره و از عصبانیت فروشگاه را با داد و بیداد ترک کرد، بیایند و به خرید نرسند.

آقا مرتضی حالا دیگر از روی بشکه بلند شده و برای تحویل مرغ راهی آن طرف فروشگاه می‌شود. همین طور که به قسمت تحویل مرغ نزدیک می‌شود، می‌گوید: اینجا مرغ شش هزار تومن از بیرون ارزان‌تر است. شش کیلو مرغ اینجا می‌خری کیلویی ۲۶ هزار تومن که حدود صدو پنجاه هزار تومن می‌شود، درحالی که مرغ غیر دولتی کیلویی سی و دو هزار تومان است. چهل هزارتومن اختلاف قیمت در این شرایط بد اقتصادی برای من عیالوار کم پولی نیست. بقیه این‌ها هم که اینجا هستند قطعا وضعیت اقتصادی شان شبیه من است.

صف ثبت نام شلوغ‌تر می‌شود و متصدی مثل ماشین کوکی که هیچ حسی در چهره ندارد تا اندازه مشخصی شماره‌های ملی را ثبت می‌کند و آن طرف فروشگاه صف نامنظم دیگری برای دریافت مرغ شکل گرفته است. یکی هل می‌دهد و یکی داد می‌زند و یکی با فشار زیاد از لای جمعیت، خود و پلاستیک مرغ دولتی را بیرون می‌کشد. اینجا گرانی و قیمت بازار حاکم است و هیچ کس از این مشتریان مستقر در صف نا منظم به رعایت فاصله قانونی و ابتلا به کرونا فکر نمی‌کند.

اگر چه سید حسن قاضی عسگر معاونت اقتصادی استانداری بار‌ها اعلام کرده که وضعیت اصفهان در تأمین مرغ دولتی نسبت به سایر شهر‌های کشور بسیار خوب است، اما مشاهدات عینی ایلنا از وضعیت بازار مرغ در اصفهان چیزی غیر از این را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هم از وضعیت بد اصفهان از نظر شیوع موج پنجم خبر داده و مردم را از هرگونه تجمع برحذر داشته است.

این‌ها در حالی است که هیچ مسئولی پاسخگوی شش هزار تومان اختلاف قیمت مرغ دولتی و غیر دولتی نیست. براستی چه کسی این وسط از هر یک تن حداقل ۶ میلیون تومان سود می‌برد؟

منبع: عصرایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->