وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها

مشاور امنیت ملی افغانستان: در طالبان حسن نیت ندیدیم | اطلاعات مهمی برای روسیه داریم

  • کد خبر: ۷۳۱۹۷
  • ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
مشاور امنیت ملی افغانستان: در طالبان حسن نیت ندیدیم | اطلاعات مهمی برای روسیه داریم
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد، هدف رایزنی‌های کابل با روسیه بر دستیابی به درک مشترکی از تهدیداتی که هر دو کشور با آنها رو به رو هستند، متمرکز بوده است و نه بر تضمین تامین تسلیحاتی.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت؛ «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته وارد روسیه شد تا با "نیکولای پاتروشف"، رئیس کمیته امنیت ملی روسیه مذاکره کند. آنها درباره روند صلح افغانستان و همکاری میان آژانس‌های اطلاعاتی و مجری قانون دو کشور مذاکره کردند.

 

محب در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مذاکراتی درباره تامین تسلیحاتی از روسیه وجود داشت یا خیر، گفت: ما در این رایزنی‌ها درباره حمایت نظامی صحبت نکردیم، اما آنچه ما در مورد آن صحبت کردیم این است که چگونه به یک دیدگاه و درک مشترک درباره تهدیداتی که همه ما چه افغانستان و چه کل منطقه با آنها مواجه شده‌ایم، برسیم.

 

ما در افغانستان به دنبال فرد دیگری برای مداخله نیستیم

وی افزود: این درک میان روسیه و افغانستان می‌تواند شامل تشریک اطلاعات و همچنین توانایی‌های فنی باشد.

 

محب تصریح کرد: اما به این نوع حمایت که شاید همه به آن فکر می‌کنند، نیازی نیست. ما در افغانستان به دنبال فرد دیگری برای مداخله نیستیم.

 

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دولت این فرصت را می‌دهد تا با روسیه و قدرت‌های منطقه‌ای برای مقابله با تهدید افراطگرایی با روشی مشارکتی‌تر همکاری‌ کند.

 

وی افزود:‌ این مسئولیت ماست. ما فکر می‌کنیم که درک خوبی وجود دارد اما باید بهبود یابد و ما درباره اینکه چگونه می‌توانیم مکانیسم‌هایی برای بهتر شدن درک‌مان تعبیه کنیم، صحبت کردیم.

 

افغانستان اطلاعات مهمی برای روسیه و آسیای میانه دارد

محب گفت: افغانستان مشتاق است اطلاعاتی را که از شبه نظامیان اسیر شده به دست می آورد با روسیه به اشتراک بگذارد و امیدوار است که روسیه این عمل را تلافی کند. ما اطلاعات خوبی از کسانی که دستگیر کرده‌ایم، اطلاعات مربوط به فعالیت های آنها و اهداف آنها داریم. به نظر من ، این می تواند اطلاعات مهمی برای روسیه و آسیای میانه باشد تا بتواند خود را در مورد تهدیدات آماده کند. افغانستان انتظار دارد به همان سطح اطلاعات جمع آوری شده توسط روسیه در مورد گروه‌های افراطی فعال در آسیای میانه دسترسی داشته باشد. کابل تفاوت کمی بین طالبان و گروه تروریستی داعش قائل است.

 

وی همچنین خبر داد که افغانستان ممکن است نیروهای امنیتی یا دفاعی را برای آموزش تخصصی به خارج از کشور بفرستد ، اما در حال حاضر آموزش های خود را در کشور انجام می دهد.

 

او تصریح کرد: ما آموزش ها را در افغانستان انجام می دهیم اما کشورها همیشه به دنبال همکاری فنی هستند ، و در حالی که ما نیروهای امنیتی خود را آموزش می‌دهیم ، برای توانایی‌های ویژه به کشورهای دیگر نگاه می کنیم. ما می توانیم سربازان خود را اعزام کنیم و آنها آموزشهای تخصصی ببینند. پلیس ، ارتش ، نیروهای ویژه. همه آنها از قابلیت‌های مختلفی برخوردار هستند و هر کشوری از توانایی های ویژه‌ای برخوردار است که ما با آنها همکاری می‌کنیم. پس از اینکه نیروهای افغان آموزش مقدماتی را به پایان رساندند ، ارزیابی می‌شوند که کجا می توانند برای آموزش های تخصصی خود بروند.

 

امیدواریم که طالبان به گفتگوهای جدی متعهد شوند

محب درباره احتمال وقوع جنگ داخلی گفت: در ماه مه ، ایالات متحده و ناتو رسماً نیروهای خود را از افغانستان آغاز کردند، که این امر طالبان را بر آن داشت تا یک سری حملات را به شمال این کشور آغاز کنند. برخی از افراد در برخی از این مناطق سلاح علیه طالبان برداشتند. اکنون، در حال حاضر، این امر در حمایت از دفاع ملی و نیروهای امنیتی افغانستان است، بنابراین موقت است. اما اگر حمله طالبان ادامه یابد، این گروه‌ها می‌توانند به شبه نظامی تبدیل شوند و این خود منجر به جنگ داخلی می‌شود. دولت افغانستان امیدوار است که طالبان به گفتگوهای جدی متعهد شوند که می تواند به ایجاد دولتی شامل طالبان و سایر احزاب کمک کند. در حالی که نیروهای بین المللی افغانستان را ترک می کنند ، مهمترین چیز برای کشور این است که اطمینان حاصل کند که "می تواند از این فرصت برای ایجاد یک افغانستان با ثبات و یک منطقه با ثبات استفاده کند. "این برای ما در کشور ، در سطح داخلی یک چالش است، اما برای منطقه نیز یک چالش است زیرا اگر نتایج آن چیزی نباشد که همه ما می خواهیم و خواسته های مردم افغانستان است ، اول عواقب آن برای افغانستان خواهد بود، اما همچنین عواقب امنیتی جدی برای آسیای میانه و همچنین روسیه خواهد داشت.

 

محب گفت: آمریکایی‌ها برخی تجهیزات را تحویل خواهند داد ، اما بیشتر آنها قبلاً منتقل شده و ما هنگام دفاع از مردم و تمامیت ارضی افغانستان از آنها استفاده می‌کنیم. بیشتر سربازان آمریکایی در حال حاضر خارج شده‌اند و تعداد محدودی سرباز باقی مانده است و این نیروها در آموزش و مشاوره و کمک به توانایی‌ها مشارکت داشتند.

 

افغانستان تمایل دارد که ترکیه امنیت فرودگاه کابل را بپذیرد

حمدالله محب همچنین گفت: دولت افغانستان در تلاش است تا ترکیه پس از عقب نشینی نیروهای ناتو ، امنیت فرودگاه کابل را به دست گیرد.

 

ترکیه پس از عزیمت نیروهای ناتو برای مدیریت و مراقبت از فرودگاه کابل پیشنهاد داده است ، اما درخواست پشتیبانی مالی و لجستیکی در این زمینه را دارد.

 

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه هفته گذشته گفت، ترکیه و ایالات متحده در مورد این توافق بحث کرده‌اند، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است و این دو پس از عقب نشینی ایالات متحده قصد دارند بحث در مورد امنیت فرودگاه بین المللی کابل را ادامه دهند. محب گفت: «ما در حال کار بر روی آن هستیم ، مشکلی وجود ندارد. فقط کار اداری، ما برای تحقق آن تلاش می کنیم.»

 

مشاور امنیتی افغانستان توضیح داد که دولت افغانستان برای خروج نیروهای خارجی تا سال ۲۰۲۴ حساب کرده و آماده می شود ، بنابراین انتظار می رود تا آن زمان آماده مدیریت فرودگاه باشد. با این حال ، خروج رسمی از ماه مه آغاز شد و ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی است که تا پایان تابستان کار را به اتمام برساند. در نتیجه ، برخی از آموزش ها - به عنوان مثال ، برای کنترل کننده‌های ترافیک هوایی - هنوز به پایان نرسیده‌اند.

 

محب گفت، به دوره انتقال نیاز داریم که طی آن یک کشور ناتو می‌تواند برای مدیریت فرودگاه وارد عمل شود.

 

وی درباره گفتگو با طالبان گفت: دولت افغانستان شور و شوق یا حسن نیت در جنبش طالبان نمی‌بیند. متأسفانه ما تاکنون اشتیاق یا حسن نیت طالبان را برای گفتگوهای صلح ندیده‌ایم.

 

ما می‌خواهیم شاهد حضور طالبان در دولت و نمایندگی آنها باشیم

وی تصریح کرد: دولت افغانستان درصدد تلافی حملات اخیر جنبش طالبان در شمال است. نیروهای دولتی "کاملا" در حال برنامه‌ریزی برای ضد حمله هستند. طالبان از خلاء آمریکایی‌ها و سایر نیروهای بین‌المللی برای تجدید قوا استفاده کردند و حمله ای اعلام نشده را آغاز کردند. و این باعث تعجب بسیاری از نیروهای امنیتی افغانستان شد. زیرا همانطور که ​​گفتم ما انتظار صلح داشتیم ، نه جنگ. مردم افغانستان "مصمم" هستند و می خواهند "آزادانه زندگی کنند". ما می خواهیم شاهد حضور طالبان در دولت و نمایندگی آنها باشیم ، اما افغان ها آمادگی ندارند که طالبان بر تمام افغانستان تسلط یابند و شیوه زندگی مردم افغانستان را دیکته کنند. هر چقدر اوضاع جدی باشد ، دولت امیدوار است که کنترل شمال را کاملاً از دست ندهد. نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان به همراه افرادی که برای حمایت از آنها آمده‌اند برای مدیریت اوضاع امنیتی در آنجا کار می‌کنند.

 

مشاور امنیت ملی غنی همچنین گزارش‌ها مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در آسیای میانه است را رد کرد و گفت: تا آنجا که من مطلع هستم، این چنین نیست. من فکر می‌کنم گزارش‌های نادرستی در این باره وجود داشته است. در بحث های ما با آمریکایی‌ها ، آنها به دنبال هیچ نوع پایگاه در هیچ کجا نیستند. اگر بحثی در این باره شده من در جریان نیستم.

 

به گفته او افغانستان به دنبال پشتیبانی فنی است. محب افزود: به عنوان مثال، ما هلی کوپترهایی داریم که ساخت روسیه هستند ، هلی کوپترهای Mi-۱۷. ما به دنبال تعمیر آنها هستیم در صورت نیاز به تعمیر ، و برای این منظور ما به دنبال آسیای میانه هستیم ، زیرا آنها نیز از همین امکانات استفاده می کنند و با ما مرز دارند.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->