هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
سرخط خبرها

نحوه دریافت خسارت از طریق حق بیمه در قبض برق + مراحل

  • کد خبر: ۷۳۴۷۱
  • ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
  • ۱
نحوه دریافت خسارت از طریق حق بیمه در قبض برق + مراحل
مشترکان می‌توانند در صورت خرابی یا سوختگی لوازم برقی در اثر قطع و وصل برق، با استناد به حق بیمه گرفته‌شده در قبض برق، خسارت بخواهند.
به گزارش شهرآرانیوز، به رغم این‌که بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه‌ای را بابت حق بیمه پرداخت می‌کنند، اما تقریباً هیچ اطلاع‌رسانی درستی درباره چگونگی استفاده از این بیمه انجام‌ نشده است.
 
عبدالامیر یاقوتی، معاون مهندسی و نظارت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و عضو کمیته ملی کاهش تلفات شرکت توانیر، به سؤال‌ها درباره حق بیمه در قبض‌های برق پاسخ داده است.
 

چه رقمی در ماه از مشترکان بابت بیمه گرفته می‌شود؟

در حال حاضر، به ازای هر ماه ۱۰۰ تومان از مشترکان خانگی شهری و ۵۰ تومان از مشترکان خانگی روستایی گرفته می‌شود. همچنین هزینه بیمه برق برای مشترکان تجاری و سایر استفاده‌های شهری ۱۰۰۰ تومان و برای روستاییان ۵۰۰ تومان در ماه است.
 

آیا حق بیمه اجباری است و بدون استثنا روی قبض برق همه مشترکان ثبت می‌شود؟

بله. همان‌طور که تعرفه‌ها تمدید می‌شود و هر سال یک قانون بودجه جدید می‌آید، این قانون نیز جزیی از بند‌های قانون بودجه است که از سال ۹۰ وارد قبض برق همه مشترکان شده است.
 

حق بیمه در قبض‌های برق چه نوع خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

بیمه، پنج گروه خسارت از جمله آسیب وسیله‌های برقی در منزل، آتش‌سوزی، فوت، نقص عضو و خسارت‌ پزشکی را پوشش می‌دهد.
 

سقف پرداختی جهت هر خسارت چقدر است؟

سقف مربوط به وسیله‌های برقی که ۹۵ درصد کل خسارت‌ها را پوشش می‌دهد، سال گذشته ۱۲ میلیون و پانصد هزار تومان بود و امسال به ۲۶ میلیون تومان رسیده است.
 
همچنین غرامت فوت ۹۵۰ میلیون تومان، آتش‌سوزی ۸۹۰ میلیون تومان، نقص عضو ۶۵۱ میلیون تومان و خسارت پزشکی ۶۹۲ میلیون تومان است.
 
البته دقت کنید این‌ها، سقف پرداختی جهت خسارت هستند و طبیعتاً بیمه متناسب با دستورالعمل‌ها و خسارت‌هایی که وارده شده است، آن‌ها را بررسی و پرداخت می‌کند.
 

چگونه باید ثابت کرد که سوختگی یا آسیب واردشده به‌وسیله الکترونیکی خانه ناشی از قطع و وصل برق است؟

شناسایی این‌که سوختگی یا آسیب‌دیدگی یک وسیله برقی ناشی از قطع و وصل برق، استفاده نادرست یا پدیده‌های دیگری بوده، کمی سخت است، اما اگر ببینیم در یک منطقه جغرافیایی تعداد خطا‌ها در همان لحظه که اتفاق‌هایی در شبکه می‌افتد، زیاد است، آن را جزو تعهدات بیمه نمی‌دانیم و جزو خسارت‌هایی که از سمت شبکه به مشترک واردشده است، مطرح می‌کنیم که طبیعتاً متناسب با قانون‌های شرکت توانیر با آن برخورد خواهد شد.
 
 
نحوه دریافت خسارت از طریق حق بیمه در قبض برق + مراحل
 

مراحل دریافت خسارت چگونه است؟

نخستین کاری که متقاضیان باید انجام دهند، این است که وارد سامانه بیمه به آدرس bime.tavanir.org.ir شوند. بعد از واردکردن شناسه قبض، مشترک باید مستندها و اطلاعات لازم را در سامانه آپلود کند.
 
بعد از این‌که اطلاعات به شرکت بیمه‌گذار مربوطه انتقال داده شد، کارشناسان بیمه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و میزان خسارت را به مشترک اعلام می‌کنند.
 
در صورت اعتراض مشترک، دوباره این فرایند با دقت بیشتری انجام می‌شود و بعد از یک نتیجه نهایی بین مشترک و شرکت بیمه، پول به‌حساب مشترک واریز می‌شود.
 

در صورت اختلاف بین مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟

بحث‌های مربوط به بیمه را باید خود کارشناسان بیمه جوابگو باشند، زیرا اصول کلی حاکم بر قرارداد بیمه فراتر از قرارداد‌های شرکت توانیر است. اگر بیمه اصرار داشته باشد که رقم برآوردشده، درست است و شرکت توانیر نتواند این مسأله را حل کند، مشترک می‌تواند از شرکت بیمه‌گذار شکایت کند.
 

چه راهکار‌هایی جهت جلوگیری از سوختگی لوازم برقی هنگام قطع و وصل برق وجود دارد؟

کلیدی‌ترین بحث بیمه و جبران خسارت‌ها رعایت همین نکته است. اصل بیمه باید به این سمت برود که ایمنی در خانه‌ها افزایش پیدا کند، زیرا آن مبلغی نیز که از سوی بیمه پرداخت می‌شود، به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جبران‌کننده خسارت‌های روحی، مالی و انسانی شود؛ بنابر این، لازم است مشترکان جهت جلوگیری از سوختگی و خرابی لوازم برقی ناشی از قطع و وصل برق به نکته‌های زیر توجه کنند:
 
- سیستم ارت یا زمین را بررسی کنید. خانه‌ها باید از سیستم ارت که از نوسان برق و ولتاژ جلوگیری می‌کند، برخوردار باشند.
 
- حتماً جهت تجهیزات حساس مثل یخچال، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی و غیره، از دستگاه‌های محافظ ولتاژ استفاده کنید. این دستگاه‌ها بعد از نوسان‌های بیش ‌از حد، جریان برق را قطع می‌کنند و به دستگاه مصرف‌کننده، انرژی لازم جهت روشن‌بودن را نخواهند داد. هنگامی‌که دوباره جریان برق به حالت عادی رسید، اتصال برقرار خواهد شد.
 
- سیم‌کشی‌های غیر استاندارد ساختمان‌ها، فرسودگی سیم‌کشی‌ها و استفاده بیش ‌از حد معمول از انشعاب برق، می‌توانند موجب آتش‌سوزی و آسیب به وسیله‌های برقی شوند؛ بنابر این، بهتر است با رعایت نکته‌ها و رفع چنین مشکل‌هایی، از آسیب‌ها جلوگیری کنیم.
 
منبع: صداوسیما
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Netherlands
۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
0
0
مطلقا اطلاع رسانی نمیشه صدا و سیما باید اعلام کنه چون قبضها الان پیامکی شده واطلاعات قبض موجود نیست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->