سرخط خبرها

همه چیز درباره سریال «زندگی زیباست» | بازگشت ناگهانی آقای خاص به سیما

  • کد خبر: ۷۳۸۵۳
  • ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
  • ۱۵
همه چیز درباره سریال «زندگی زیباست» | بازگشت ناگهانی آقای خاص به سیما
یک سال پس از گلایه برخی از بازیگران سریال «زندگی زیباست» از توقیف آن حالا این مجموعه تلویزیونی به روی آنتن شبکه‌ دو رفته است. فارغ از اینکه ساخته جدید قاسم جعفری، کارگردان کهنه کار سیما، کیفیت و استاندارد‌های لازم را دارد یا نه، در اینجا به بیان نکاتی می‌پردازیم که باید درباره این اثر بدانید. نکته‌هایی که شاید شما را به تماشای «زندگی زیباست» جلب کند.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز - یک سال پس از گلایه برخی از بازیگران سریال «زندگی زیباست» از توقیف آن حالا این مجموعه تلویزیونی به روی آنتن شبکه‌ دو رفته است.
مجموعه تلویزیونی «زندگی زیباست» که پیش‌تر قرار بود با نام «عشق» روانه جعبه جادو شود، در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و سال ۱۳۹۸ با وجود آماده پخش بودن به یک باره گرفتار توقیف شد. همین موضوع کافی است تا پخش یک باره و غافل گیرکننده «زندگی زیباست» بعد از نزدیک به ۲ سال همه توجهات را به خود جلب کند. فارغ از اینکه ساخته جدید قاسم جعفری، کارگردان کهنه کار سیما، کیفیت و استاندارد‌های لازم را دارد یا نه، در اینجا به بیان نکاتی می‌پردازیم که باید درباره این اثر بدانید. نکته‌هایی که شاید شما را به تماشای «زندگی زیباست» جلب کند.


بازگشت آقای خاص به سیما

 

همه چیز درباره سریال «زندگی زیباست»، سریال جدید شبکه دوم سیما

 

قاسم جعفری بی تردید یکی از کارگردانان جریان ساز رسانه ملی است. شاید خیلی‌ها امروز وقتی به تماشای «خط قرمز» یا «مسافری از هند» جعفری می‌نشینند، نیشخندی بزنند و به ساده انگاری شان که روزگاری این سریال‌ها مردم را پای جعبه جادو میخ کوب می‌کرد، بخندند، اما واقعیت این است که آثار قاسم جعفری که نشان داده است به خوبی مدیوم تلویزیون را می‌شناسد، همواره در سیمای ملی جریان ساز بوده و متناسب با اوضاع زمانه خود حرف‌های متفاوتی برای گفتن داشته است.

 

از «خط قرمز» بگیرید که اولین بار در صدا و سیما به مسئله روابط جوان‌ها به آن شکل خاص پرداخت، تا «مسافری از هند» که در دل یک ملودرام عاشقانه تلاش کرد در هم تنیدگی فرهنگ‌ها را دست مایه قرار دهد. قاسم‌جعفری حالا با «زندگی زیباست» یا همان «عشق» به تلویزیون بازگشته است و هنوز از گرد راه نرسیده، حرف‌های متفاوتی برای گفتن دارد.


از سناریو تا پرداخت

 

همه چیز درباره سریال «زندگی زیباست»، سریال جدید شبکه دوم سیما

 

«زندگی زیباست» در ۵۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای شبکه دوم سیما ساخته شده است و هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن می‌رود. در خلاصه این مجموعه آمده است: «داستان چگونگی رسیدن ۷ عاشق و معشوق به یکدیگر است.» خلاصه‌ای موجز و مفید برای آنکه مخاطب بداند قرار است با یک درام عاشقانه روبه رو شود. البته نباید ناگفته بماند که این درام عاشقانه رگه‌هایی از طنز را هم با خود دارد.

 

اتفاقی که «زندگی زیباست» را به اثری متفاوت تبدیل می‌کند؛ متفاوت از آنچه تاکنون در قاب تلویزیون دیده ایم و کمی نزدیک به آثار سینمای موج نو. «زندگی زیباست» از حیث ساختار روایی داستان شباهت‌های جالبی با «فرندز» کمدی موقعیت مشهور آمریکایی دارد که در میان بهترین سریال‌های تاریخ قرار گرفته است. در «زندگی زیباست» هم چند دوست در یک کافه جمع می‌شوند و ماجرا‌های زندگی شان در آن کافه سامان می‌یابد. درست مثل «فرندز» که ۶ شخصیت اصلی داستان بیشتر وقتشان را در کافه‌ای در منهتن می‌گذرانند و اگر آنجا نباشند، معمولا در آپارتمان یکی از دوستانشان هستند.

 

درست مثل «زندگی زیباست» که آپارتمان زوج اولیه داستان که در همان قسمت اول با یکدیگر ازدواج کردند، پاتوق دوستان است. اما از دل این سناریوی ساده که قرار است داستان‌ها و روایت‌های مشکلات و زندگی پیچیده این جوان‌ها را روایت کند، یک پرداخت ساده، اما ستودنی بیرون می‌آید. شاید در نگاه اول «زندگی زیباست» یک سریال با بازی‌های سطحی چند نابازیگر تئاتری به چشم بیاید، اما حقیقت آن است که پرداخت و کارگردانی اثر به نحوی است که همین سادگی در خدمت احساس تعلق و هم ذات پنداری مخاطب با شخصیت‌های داستان است.


گروه جالب بازیگران

 

همه چیز درباره سریال «زندگی زیباست»، سریال جدید شبکه دوم سیما

 

گروه بازیگران «زندگی زیباست» از نکات مثبت این کار است. چند جوان پرانگیزه و صدالبته متفاوت که بیشترشان بازیگران تئاتر هستند و چندان با مدیوم دوربین تلویزیونی آشنا نیستند. با وجود این، شکل بازی گرفتن از بازیگران به نحوی است که فضایی صمیمانه و باورپذیر را به وجود آورده است. در این بین قاسم جعفری برای تقویت بنیه فیلمش از بازیگران کارکشته ای، چون ثریا قاسمی در نقش کافه دار، رسول‌نجفیان در نقش پدر سارا، امید روحانی در نقش رستم خان و... بهره برده است، اما گروه بازیگران جوان این اثر به خوبی از پس خلق موقعیت دوستی‌های عمیق داستان برآمده اند.

 

سعید زارعی، شهرزاد جعفری، سجاد بابایی، سارا مقربی، آزاده سیفی، علیرضا رسولی، رامین جعفری، ستایش‌رجایی نیا (از اهالی تئاتر مشهد)، حمید رشید و یاسمین خلدبرین گروه بازیگران جوان حلقه دوستی فیلم را تشکیل می‌دهند که البته در میانشان سارا مقربی و آزاده سیفی با مدیوم تلویزیون چندان بیگانه نیستند. همچنین حضور شهرزاد و رامین جعفری، دختر و پسر آقای کارگردان هم خالی از توجه نیست.


تولید پردردسر و قاب‌های زیبا

 

همه چیز درباره سریال «زندگی زیباست»، سریال جدید شبکه دوم سیما

 

جدیدترین ساخته تلویزیونی قاسم‌جعفری تولیدی پرکار و پردردسر داشته است. فیلم برداری «زندگی زیباست» در ۶ شهر تهران، مشهد، طبس، چالوس، بندر چابهار و یزد انجام شده است و از این حیث گروه سازنده فیلم پرماجرایی را روایت کرده اند. از طرفی قاب‌های زیبای «زندگی زیباست» آگاهانه برای القای حس آرامش و زیبایی شناسی انتخاب شده اند. گویی کارگردان در دکوپاژ صحنه‌ها به دنبال خلق نقاشی‌های دیواری زیبایی بوده است که مخاطب را به پذیرش حس نام اثر، یعنی زیبابودن زندگی، قانع کند. اتفاق مبارکی که در روزگار پربحران و پرچالش زندگی مردم ایران می‌تواند دست کم ۴۵ دقیقه آرامش بخش را هر شب برای بیننده تلویزیونی رقم بزند.


«زندگی زیباست»، همین!

هنوز قسمت‌های زیادی از «زندگی زیباست» پخش نشده است و همین قضاوت را درباره کیفیت تازه‌ترین ساخته قاسم جعفری سخت می‌کند. با وجود این، می‌توان دست کم از همین چند قسمت چند نتیجه گرفت؛ نخست اینکه «زندگی زیباست» اثری متفاوت است. چه خوب، چه بد باید قبول کنیم این سریال با سریال‌های معمول سیما تفاوت‌های ساختاری دارد. از ادبیات سناریو بگیرید تا دکوپاژ فیلم و نوع طنزی که در آن نهفته است. دوم آنکه تابوشکنی «زندگی زیباست» شاید چندان عجیب وغریب نباشد، اما به هر تقدیر برای رسانه ملی که به همین دلیل نزدیک به ۲ سال از پخش سریال جلوگیری کرده است، امری نو به حساب می‌آید.

 

سوم آنکه تماشای «زندگی زیباست» می‌تواند انرژی مثبت و حس خوب آرامش را به آدم القا کند. حسی که شاید در تیتراژ ابتدایی و متفاوت اثر هم متبلور است و به طرز شاعرانه‌ای به مخاطب یادآور می‌شود که نباید در زندگی عنصر «عشق» را فراموش کند. جایی که آرش هدایی، خواننده نه چندان نام آشنای کار، می‌خواند: «کاش تو باشی رفیق و همراهم/ برداریم پرچم عشق و با هم// هیچکی از فردا خبر نداره/، ولی هنوز زندگی خوشگلیاشو داره...».

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
2
1
مزخرفه
با اون بازی هابگی فوق العده ابکی
سجاد جمشیدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
2
1
با این وضع سریال کاش هیچ وقت پخش نمی شد حتی بعد ۳ سال.
پخش همچین سریال های سطحی و مزخرفی واقعا تاسف باره.
فاطمه وسلمان منصورپور
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
1
2
واقعا سریال عالی وخوبی هست من این سریال را خیلی دوست دارم وواقعا چندین بار این سریال را تماشا میکنم تشکر میکنم از آقای جعفری وبازی گران خوب این سریال من این سریال از همه سریال های ایرانی بیشتر دوست دارم
مهین عظیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
2
خیلی خیلی سریال جالبیه من و دخترم این سریال رو خیلی دوست داریم
....
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
2
0
افتضاح گروه بازیگران خط قرمز همه جوان تازه کاربودن ولی اونا کجا اینا کجا! اینا چین مصنوعی افتضاح بازی میکند شرم اور یکشون ادا مرحوم حسین پناهی در میاره واقعا یک لکه ننگ در کارنامه اقا جعفری تمشک زرین تعلق میگره به این سریال وبازیگرانش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
2
بسیار سریال جذابی است مخصوصا بازی آقایی که مثل حسین پناهی بازی میکند یاد اورا در ذهن تداعی میکند با دیدن این سریال حس آرامش و نشاط در دل زنده میشود
....
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
2
این سریال عالی است من اگر وقت کنم همه پازپخش هایش در تلوزیون را نگاه می کنم وهمچنین در برنامه تلوبیون هم نگاه می کنم چون از دیدین این سریال (قسمت های تکراری ) اش خسته نمی شوم همانطور که اگر هزار بار پایتخت را پخش کنند نگاه می کنم این سریال هم همین طور
خیلی از بازیگران این سریال و کار گردان وتهیه کننده وتمام عوامل تشکر وقدر دانی را می کنم
فریا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
2
خیلی مصنوعی، بشدت غيرواقعي همه دکتر و استاد و پولدار . تبلیغ عشق های تصنعی در حد پرستش (در حالیکه پرستش دلی فقط مال خداوند هست نه یه زن و یه مرد).
دخترک
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
2
خیلی عالی من خیلی خیلی دوست دارم
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
2
واقعا عالی و آموزنده هست بخصوص با بازی عالی جوونهای بازیگر ما که همه خانواده منتظر نه و نیم شب هستیم تا داستان رو دنبال کنیم ولی کاش با مرگ سعید داستان ادامه پیدا نمی‌کرد خیلی غمگین بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
1
خیلی فیلم زیبایی است من عاشق این فیلمم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
1
زیبایی سریال زندگی زیباست به این هستش که سعید به هوش بیاد و در باره صحرا همه چیز رو به پلیس بگه و صحرا به سزای عمل خودش برسه اگه قراره که سعید بمیره این این سریال هیچ ربطی به سریال عاشقانه نداره و اسمش روش هست یعنی زندگی زیباست پس در آخرین قسمت سعید به هوش بیاد
mehdi
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
0
تا قبل از مرگ سعید عالی بود اما با کشتن سعید دیگه خوشم نیومد
Marzieh
Germany
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
0
خیلی خیلی عالیه
همه بازیگر ها خوب توی نقش جا افتادن مخصوصا سارا مقربی عزیز
فقط یه سوال سریال با مرگ سعید تموم میشه؟؟؟
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
0
0
هر شب لحظه شماری میکردیم و نگاه می کردیم تا ساعت ۹ و نیم بشه جونم در اومده اما با مرگ سعید حالم خیلی گرفته شد نمیدونم اسمش چی میتونم بزارم ولی مثل افسردگی گرفتم تا لحظه آخر امید داشتم سعید چشماشو باز کنه ولی سعید چشماشو باز نکرد شب تکرارش اینقدر گریه کردم دوست داشتم لحظه آخر لحظه عکس گرفتن سعید باشون بود که نبود نتیجه سریال خیلی غم انگیزه دوست داشتم سعید زنده بود
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->