نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد پخش زنده بازی ایران و افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی استقلال و شمس‌آذر قزوین در لیگ برتر | برنامه‌های نکونام برای انتقام ویدیو گل مهدی طارمی به ویتوریاگیمارش ویدیو ضربات پنالتی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رئال مادرید و منچسترسیتی| عاقبت تعویض‌های پپ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و بایرن مونیخ| پرواز توخل به نیمه نهایی ترکیب رئال مادرید و منچسترسیتی مشخص شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | بازگشت دی‌بروینه و ثبات در چینش رئال نتیجه و ویدیو خلاصه بازی الهلال و العین (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | نوار پیروزی‌های الهلال بالاخره پاره شد! پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آرسنال در دور برگشت لیگ قهرمانان (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

آمار ضعیف خراسان رضوی در المپیک توکیو| یک خراسان، یک حسن تفتیان!

  • کد خبر: ۷۳۸۶۳
  • ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
آمار ضعیف خراسان رضوی در المپیک توکیو| یک خراسان، یک حسن تفتیان!
المپیک توکیو درحالی ۱۲ روز دیگر آغاز می‌شود که در این دوره خراسان فقط یک ورزشکار در کاروان ایران دارد.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ ورزشکاران ایران از جمعه اول تا شنبه ۱۶مرداد در بازی‌های المپیک توکیو رقابت می‌کنند. اسامی کاروان اعزامی ایران به این مسابقات اعلام شده است و در میان آن‌ها فقط نام یک ورزشکار خراسانی به چشم می‌آید. حسن تفتیان، سریع‌ترین مرد ایران و دونده دو ۱۰۰ متر، که پیش از این توانسته بود سهمیه المپیک توکیو را به دست بیاورد، تنها نماینده استان در این آوردگاه بزرگ جهانی است.

 

این درحالی است که دست کم تا یک ماه قبل تصور می‌شد خراسان ۳ نماینده در توکیو داشته باشد. البته مجید ناصری به عنوان تنها داور بین المللی مشهد در دوچرخه سواری به عنوان داور در این مسابقات حاضر است، اما واقعیت این است در قامت ورزشکار، خراسان رضوی فقط حسن تفتیان را در این مسابقات دارد. اما سؤال اینجاست که آیا این بدترین عملکرد ورزش خراسان در تاریخ المپیک هاست یا پیش از این هم ورزشکاران خراسان حضوری کم رنگ‌تر داشته اند؟


ضعیف‌تر از ریو، مشابه لندن

کاروان اعزامی ورزشکاران ایرانی به المپیک پیشین، یعنی المپیک ریو در سال ۲۰۱۶ با ۳ نماینده در میان ورزشکاران به این پیکار‌ها رفت. جواد محجوب، آریا نسیمی شاد و حسن تفتیان، ورزشکاران جودو، شنا و دوومیدانی بودند که توانستند در المپیک قبلی بلیت ریو را به دست بیاورند. ۳ ورزشکاری که هرکدام امروز سرنوشت متفاوتی دارند. تفتیان دوباره در مسیر خوشبختی گام برمی دارد و المپیکی شده، جواد محجوب به کانادا رفته و آریا نسیمی شاد هم عطای ورزش را به لقایش بخشیده و خیلی زودتر از حد تصور و در اوج جوانی شنا را کنار گذاشته است!

 

سرنوشت محتومی که برای محجوب و نسیمی شاد رقم خورده است، این سؤال را به وجود می‌آورد که چرا این ۲ قهرمان ورزش خراسان به این راحتی به حال خود رها شدند تا حالا ما حسرت بلیت توکیو را داشته باشیم؟ البته در المپیک لندن، خراسان فقط جواد محجوب را داشت و در آن دوره رسول خادم مربی تیم ملی کشتی آزاد بود. ورزش خراسان در دوره‌های قبلی المپیک از ۲۰۰۰ سیدنی بگیرید تا ۲۰۰۸ پکن هم نمایندگانی، چون مسعود حاجی آخوندزاده، علی معلومات، حامد آفاق، مجید خدایی و حمیدرضا مبرز را به عنوان نماینده داشته و همواره در کاروان اعزامی ایران به المپیک حضوری پررنگ داشته است.


چرا سهمیه‌های استان پرید؟

همین یک ماه پیش بود که تصور می‌شد به جز حسن تفتیان، حامد حسین زاده، روزبه ارغوان، سینا غلامپور، شاهین مهردلان و پوریا یلی هم بتوانند نمایندگان مشهد در المپیک پیش رو باشند. حامد حسین زاده پای ثابت تیم ملی بسکتبال و روزبه ارغوان مشهدی باتجربه آسمان خراش‌ها ۲ بازیکنی بودند که کسی تصورش را نمی‌کرد در آستانه المپیک از فهرست شاهین طبع خط بخورند.

 

ارغوان به دلیل مصدومیت‌های بی شمارش در یک سال گذشته از این فهرست کنار رفت، اما ماجرای حامد حسین زاده دراماتیک‌تر از حد تصور بود. ستاره همیشه ثابت تیم ملی یک باره بعد از ماجرای فرودگاه از فهرست تیم ملی خط خورد! از سوی دیگر پوریا یلی جوان هم به فهرست آلکنو در تیم ملی والیبال راهی نداشت و شاهین مهردلان هم نتوانست سهمیه پرتاب وزنه را به دست بیاورد. سینا غلامپور هم شناگر مشهدی بود که رکورد ورودی المپیک را در صربستان نزد و وایلدکارت هم به او تعلق نگرفت! اتفاقات بدی که پشت سر هم رقم خورد تا کاروان المپیک ایران فقط یک خراسانی را در فهرست نهایی خود ببیند.


۱۰ ثانیه و دیگر هیچ!

حسن تفتیان دومین المپیک خود را سپری می‌کند؛ پسری خراسانی که سریع‌ترین مرد ایران لقب گرفته است. او با ثبت رکورد ۱۰ ثانیه و ۳ صدم ثانیه توانسته است هم این عنوان را به دست بیاورد و هم برای دومین دوره متوالی سهمیه المپیک بگیرد. تفتیان در المپیک قبلی اگرچه توانست از دور اول به فینال راه یابد، اما آن‌جا در برابر غول‌های دوومیدانی جهان حرفی برای گفتن نداشت. تاریخ المپیک در رشته دوی ۱۰۰ متر نشان می‌دهد اگر می‌خواهی طلای خوش رنگ این مسابقات را داشته باشی باید حتما و حتما ۱۰۰ متر را زیر ۱۰ ثانیه بدوی!

 

اتفاق ویژه‌ای که برای هر ورزشکاری نمی‌افتد و بی‌تردید کسی که بتواند زیر ۱۰ ثانیه بدود یک اعجوبه به حساب می‌آید. تفتیان با رکورد ۱۰ و ۳ صدم ثانیه تا آستانه این افتخار بزرگ پیش رفته، اما حالا مدت‌هاست که نتوانسته رکوردش را بهبود بخشد و همیشه حسرت رسیدن به این جایگاه ویژه را داشته است. شاید مدال‌آوری تفتیان در آوردگاه المپیک کمی رویاپردازانه باشد، اما بی‌تردید رکورد زیر ۱۰ ثانیه دویدن ۱۰۰ متر انتظار دور از ذهنی از المپین خراسانی نیست.

 

او که در دو ۱۰۰ متر می‌دود، همه توانش را گذاشته است تا رؤیای دویدن این مسافت زیر ۱۰ ثانیه را محقق کند؛ رؤیایی که به نظر این روز‌ها از هر زمانی بیشتر دور از دسترس است. تفتیان ماه هاست که با سرمربی خود در فرانسه تمرین می‌کند و همین مسئله البته انتقاد‌های فراوانی را متوجه فدراسیون و کمیته ملی المپیک کرده است. منتقدان معتقدند تفتیان با نتایج ضعیفی که در یک سال گذشته گرفته است، به هیچ وجه نمی‌تواند در المپیک موفق باشد و نباید چنین هزینه‌های گزافی برای او انجام شود. تفتیان در این مدت انواع واقسام رکورد‌های ناامیدکننده را ثبت کرده است و به نظر نمی‌رسد در المپیک و در همان ۱۰ ثانیه‌ای که قرار است برای مردم خراسان و ایران بدود، نمایش درخشانی داشته باشد.

 

بااین حال او تنها امید خراسان برای درخشش است. تنها ورزشکار خراسانی که می‌تواند دهکده المپیک توکیو را ببیند و تا سال‌ها بعد از آن برای جامعه ورزش استان سخن بگوید. سهم ورزش خراسان از المپیک توکیو بی شک فقط ۱۰ ثانیه است، اما نباید این را فراموش کنیم که همین ۱۰ ثانیه جذاب‌ترین ۱۰ ثانیه سال ورزش است و شمار زیادی در المپیک‌ها بلیت تماشای همین ۱۰ ثانیه از نزدیک را با قیمتی گزاف می‌خرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->