آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هزینه ازدواج چقدر آب می‌خورد؟ + جدول هزینه‌ها

  • کد خبر: ۷۳۹۶۹
  • ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
هزینه ازدواج چقدر آب می‌خورد؟ + جدول هزینه‌ها
ازدواج یکی از بهترین اتفاقات زندگی هر شخصی محسوب می‌شود، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، هزینه‌های این امر خیر روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش شهرآرانیوز، به میمنت یک اتفاق نو و جدید، هزینه ها یکی پس از دیگری صف می کشند. این اتفاق خوب تشکیل خانواده است که البته مخارج قابل توجهی به همراه دارد.

ازدواج هزینه‌هایی دارد که هرروز، با تورم هم مسیر بوده و طی سال‌های گذشته شرایط را هم سخت‌تر کرده است. مسکن، هزینه مراسم ازدواج، هزینه خرید جهیزیه، زیورآلات و طلا به ویژه حلقه ازدواج، لباس عروس و داماد و. یک دیوار بلندی از مخارج که دامن گیر زوج‌ها می‌شود.

کم نیستند زوج های جوانی که در اطراف هر یک از ما، قصد تشکیل زندگی دارند اما دست آنها برای مخارج کلان کوتاه است. البته با ورود مهمان ناخوانده ای به نام کرونا بسیاری از این زوج های جوان بدون برگزاری مراسم عروسی راهی خانه بخت شدند.اما همین خانه بخت چه قدر هزینه بر است؟

نگاهی به جدول اجاره مسکن در برخی از مناطق تهران که به عنوان گران ترین شهر در کشور می توان از  آن نام برد، می اندازیم.

آنطور که جدول زیر نشان می دهد برای اجاره مسکن از مناطق پایین تا بالای شهر کمتر از ۴۰۰ میلیون رهن و ۲ میلیون اجاره خانه ای پیدا نمی شود. در جدول زیر به اجاره در یکی از مناطق اشاره می کنیم.

آدرس  متراژ عمر بنا (سال)

قیمت اجاره
(تومان)

قیمت ودیعه (تومان)
محله نیروی هوایی، خیابان دوم  94 30 ---- 300.000.000
محله نیروی هوایی، خیابان ششم  55 15 3.000.000 50.000.000
محله نیروی هوایی، خیابان سوم  103 18 4.500.000 200.000.000
محله نیروی هوایی، خیابان پنجم  100 10 4.500.000 300.000.000
محله نیروی هوایی، خیابان اول   67 15 3.600.000 80.000.000

 

حال گشتی در بازار لوازم خانگی بزنید و قیمت اقلامی که ملزومات زندگی است و با نو عروس به عنوان جهیزیه وارد خانه جدیدشان می شود، را بررسی کنید.

برای ازدواج چقدر پول‌می خواهید؟

 

برای ازدواج چقدر پول‌می خواهید؟

اگر این جهیزیه ساده و جمع و جور و بدون تجملات و خرید برندهای معروف خارجی، تهیه شود چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان را بر خانواده زوجه تحمیل می کند.

تا اینجای کار عروس و داماد به ۵۰۰ میلیون تومان منابع مالی برای تشکیل زندگی نیاز دارند حالا در کنار این ملزومات شما باید به مخارجی همچون مراسم عروسی، رزرو آرایشگاه و مخارج ریز و درشت نظیر طلا و حلقه ازدواج نیز توجه کنید و سرجمع، کلید زدن یک ازدواج را تقریبا ۶۰۰ میلیون تومان تخمین بزنید.

برای ازدواج چقدر پول‌ می‌خواهید؟

تا اینجا، دیدگاه عامیانه و مخارج را مورد بررسی قرار دادیم حال نگاهی به عملکرد مسئولان برای حمایت از زوج ها در سال های اخیر که تورم دو رقمی بوده و در سال گذشته به ۵۰ درصد هم رسید، داشته باشیم.

با تصویب مجلس شورای اسلامی سقف وام ازدواج برای جوانان با در نظر گرفتن شرایطی، امسال  100 میلیون تومان برای هر زوج تعیین شد.  مشوق جدیدی در این قانون اضافه شده است که شاید امیدوار کننده باشد البته نه از نظر اقتصادی بلکه از نظر اجتماعی و کاهش سن ازدواج در جوانان!

عروس و داماد زیر ۲۵ سال، وام بیشتری می گیرند!

رضاخواه، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در این باره توضیح داد:‌ در صورتی که مرد زیر سن 25 سال و دختر زیر سن 23 سال باشد، به هر نفر 100 میلیون تومان وام ازدواج تعلق می‌گیرد، در غیر اینصورت اگر سن هر کدام از زوجین بالاتر از این میزان باشد، وام 70 میلیونی دریافت خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: البته امکان دارد، یکی از زوجین دارای سنی پایین تر از این شرط باشد و دیگری بالاتر که این موضوع ایرادی ندارد و هر زوج متناسب با سن تعیین شده، وام ازدواج را دریافت می‌کند.

حالا این رقم وام ازدواج تغییر کرده و تقریبا دو برابر سال گذشته شده است، سوالی که برای بسیاری از زوج های جوان مطرح می شود این است که آیا باید در صف های طولانی مجازی(صف نوبت دریافت وام در سایت)  دریافت وام ازدواج قرار بگیرند.

در این میان یکی از موضوعاتی که همزمان با تلاش برای افزایش وام ازدواج مطرح شد، ناتوانی شبکه بانکی برای پرداخت وام ۷۰ میلیون تومانی بود.  

همتی رئیس سابق بانک مرکزی که در زمان تصویب رقم وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی شاکی بود،  گفت: اگر مبلغ وام ازدواج افزایش یابد، قدرت پرداخت بانک‌ها کاهش می‌یابد چرا که باید از منابع قرض‌الحسنه پرداخت کنند و با این حساب ممکن است منجر به ایجاد صف شود.

 بررسی‌های اندیشکده اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که با حساب حدود 70 هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز و همچنین حدود 130 هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، مجموع منابع قرض الحسنه در اختیار شبکه بانکی در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که منابع لازم برای پرداخت وام ازدواج تنها 103 هزار میلیارد تومان از آن را استفاده خواهد کرد.

پول برای اعطای وام ازدواج کم نیست

ناصر شاه ولی زاده، کارشناس اقتصادی به این موضوع اشاره کرده و می گوید: این که مدعی می شوند منابع بانکی برای اعطای وام ازدواج کم است، صحت ندارد چرا که محاسبات نشان می دهد سهم قرض الحسنه بانک ها برای پرداخت وام ازدواج مکفی است. اما به علت پول‌پاشی های برخی از بانک ها برای اعطای تسهیلات به مابقی حوزه ها، بعضا منابع آن ها در اعطای وام ازدواج مشکل پیدا می کند.

وی افزود: البته که ذائقه تمام خانواده ها خرید کالاهای لوکس، شیک و با کیفیت است اما نباید از امر اعطای کارت های اعتباری خرید جهیزیه ایرانی هم غافل ماند. البته این موضوع در اعطای تسهیلات مسکن جوانان به نام  مسکن یکمی ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی به افزایش ازدواج ها در سال گذشته اشاره ای می کند و می گوید: خوشبختانه افزایش ۳ درصدی ازدواج در سال گذشته خوشایندترین خبری است که در این باره باید گفت. اما کم نیستند افرادی که از شدت سختی دریافت آن، از گرفتن این تسهیلات منصرف می شوند.

 رشد ۴.۴ درصدی ازدواج در سال گذشته

کریمی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آمار ازدواج درسال ۹۹ حدود ۴.۴ درصد بود که روندی افزایشی داشت.

اما بد نیست در خاتمه بحث وام ازدواج چند نمونه از مشکلاتی که مردم در دریافت این وام با آن مواجه شدند نیز را باهم ببینیم. شاید با بیان این مطالب بیشتر متوجه این شویم که وام ازدواج تنها خمسی از نیازهای یک زوج برای ازدواج را بر طرف می کند و حمایت از زوج های جوان بیش از این ها باید در دستور کار مسئولان دولتی باشد. 

برای ازدواج چقدر پول‌می خواهید؟

برای ازدواج چقدر پول‌می خواهید؟

ازدواج و تشکیل خانواده، علاوه بر اینکه عوامل مثبت اجتماعی را به همراه دارد، نیازمند حمایت همه جانبه از  زوجین است. حمایت های مالی که به دنبال آن آسودگی خاطر و رفع معضلات و ناهنجاری های اجتماعی خواهد آمد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->