معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

افغانستان سومین طرف تجاری خارجی ایران است | تاثیر تحولات افغانستان بر نرخ دلار هرات

  • کد خبر: ۷۴۰۳۵
  • ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
افغانستان سومین طرف تجاری خارجی ایران است | تاثیر تحولات افغانستان بر نرخ دلار هرات
سفیر سابق ایران در افغانستان می‌گوید: ارزش پول افغانستان در حال حاضر کاهش پیدا کرده پس در نتیجه ارزش سایر اسعار (ارز) در این کشور افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل با اشاره به تاثیر جنگ داخلی در افغانستان و بسته شدن مرزهای تجاری ایران با این کشور، بر تجارت هر دو طرف گفت: رابطه کشور افغانستان با ایران در شرایط پیشروی طالبان در افغانستان، قطع شده است و اگر این وضعیت بخواهد ادامه پیدا کند طرفین تجاری به ویژه افغانستان ضرر خواهند کرد، زیرا افغانستان نیاز‌های خود را از طریق واردات برطرف می‌کند و اگر وضعیت اینطور پیش برود عرضه در این کشور کم می‌شود پس در نتیجه قیمت اقلام مختلف در افغانستان بالا می‌رود.

 

وی ادامه داد: حجم تجارت ایران نیز در سال گذشته با این کشور ۲ میلیارد دلار بوده است، پس در نتیجه اگر تجارت ایران با افغانستان کاهش پیدا کند ایران هم ضرر‌های اقتصادی زیادی را متحمل می‌شود.

 

او ادامه داد: اگر تحولات در ۲۰ روز یا یک ماه آینده ختم به خیر شود و گمرک بتواند دوباره شروع به کار کند روابط ما برقرار می‌شود، اما اگر بخواهد چند ماه گمرک بسته بماند، بحران به همین صورت ادامه پیدا می کند مخصوصا در مرز فراه و ماهیرود، ماهم دچار ضرر شدید می‌شویم، زیرا سومین طرف تجاری خارجی ما افغانستان است. در واقع طالبان هم گمرک ترکمنستان، گمرک‌ آی خانوم و تقریبا تمام مبادی ورودی را تصرف کردند و فعالیت‌های گمرکی را متوقف کردند، این خود فشار عجیب و سنگینی را به مردم افغانستان وارد می‌کنند و حتی ممکن است موجب قحطی شود.

 

ظهره‌وند در پی تصرف گمرک اسلام قلعه و توقف تجارت بین دو کشور گفت: اولین اثر تصرف گمرک اسلام قلعه، قطع تعاملات تجاری ایران و افغانستان که تاثیر بسیاری روی زندگی مردم این کشور خواهد گذاشت و شرایط اقتصادی آن‌ها را بهم خواهد ریخت.

 

او ادامه داد: روابط ما با نظام سیاسی، دولت و ملت افغانستان یک روابط پایدار است و در شرایط پیشروی طالبان در این کشور، طالبان باید نوع رفتار خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که آسیبی به مردم و محیط داخل افغانستان وارد نشود. بهانه طالبان در گذشته برای ادامه جنگ، حضور نیرو‌های خارجی بوده است. اما حالا که دیگر نیرو خارجی وجود ندارد پس باید مسیر مذاکره و تعامل را با مردم افغانستان طی کنند. ایران در هر وضعیتی که باشد پشتیبان ملت افغانستان است و مسئله افغانستان و مردم آن در یک چهارچوب تعریف می‌شود. اما عوامل بیرونی و تهدیداتی که طالبان در داخل و خارج ایجاد می‌کند تعیین کننده نوع تعامل ما با این کشور خواهد بود.

 

ظهره‌وند درباره نرخ دلار هراتی با توجه به شرایط به وجود آمده در این کشور، گفت: ارزش پول افغانستان در حال حاضر کاهش پیدا کرده پس در نتیجه ارزش پول ایرانی و خارجی در این کشور افزایش پیدا می‌کند. در شرایطی که هم اکنون مرز ما توسط طالبان مسدود شده است، بازرگانان سعی دارند دلار و پول خارجی تهیه کنند. قاعدتا در حال حاضر دلار در هرات گرانتر از دلار در ایران است همانطور که ریال هم برای آن‌ها گران می‌شود. به روایتی پول افغانی امروز در پایین‌ترین سطح قیمت در چند سال گذشته قرار دارد و اگر اینگونه پیش برود نرخ دلار و دیگر پول‌های خارجی در این کشور بازهم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

در پایان گفتنی است؛ با آن که طالبان بخش زیادی از شهر‌های افغانستان را گرفته، قیمت دلار هرات در کانال ۲۴ هزار و ۸۳۰ تومان معامله می‌شود. ادامه بی‌ثباتی در افغانستان ممکن است روند تجارت ایران با این بازار بزرگ صادراتی را تحت تاثیر قرار دهد و ورود ارز به کشور را کاهش دهد و در نتیجه به صورت غیرمستقیم بازار ارز در ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->