«کوهشار» بزرگترین آبشار مصنوعی کشور افتتاح شد

  • کد خبر: ۷۴۰۷۸
  • ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
  • ۱
«کوهشار» بزرگترین آبشار مصنوعی کشور افتتاح شد
پروژه "کوهشار" به عنوان بزرگترین آبشار مصنوعی کشور عصر دوشنبه در ارتفاعات جنوبی مشهد به بهره برداری رسید.

لاله‌سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ اگرچه وضعیت قرمز کرونایی شهر سبب شد که افتتاحیه رسمی برای «کوهشار» به عنوان بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی کشور در مشهد برگزار نشود، اما عصر دیروز حدود ۵۰ زوج جوان که در قالب طرح ازدواج دانشجویی از مناطق مختلف کشور به مشهد آمده بودند، اولین بازدیدکنندگان و مهمانان ویژه افتتاح غیررسمی این پروژه بودند تا این مراسم غیررسمی در فضایی متفاوت و با حال‌وهوای ازدواج برگزار شود.
شهردار مشهد نیز پیش از این مراسم در پست اینستاگرامی از افتتاح این مجموعه بزرگ در بولوار نماز، حدفاصل بولوار شهدای ارتش و کوشش بدون برگزاری مراسم رسمی خبر داده بود.

 

محمدرضا کلائی در این پست درباره افتتاح مجموعه کوهشار به‌عنوان بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی کشور نوشت: «احتمالا این چند روز در شبکه‌های اجتماعی کم‌وبیش اسم کوهشار مشهد را شنیده‌اید. حقیقتا آن سوپرایز ویژه‌ای که برای مردم دوست‌داشتنی مشهد وعده داده بودم، به سرانجام رسید و از دوشنبه بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی ایران در دل ارتفاعات جنوبی مشهد در اختیار شما همشهریان قرار می‌گیرد. باور دارم که کوهشار تحولی جدی در حوزه‌های تفرجی ارتفاعات جنوبی مشهد است.»


شهردار مشهد با بیان اینکه شعار پروژه کوهشار «سلام به آرامش» است، افزود: «به همین دلیل همه سعی ما در طراحی و اجرای این مجموعه بر این نیاز متمرکز بوده است. همه ما به عنصر آرامش در این روز‌های سخت احتیاج داریم. از طرفی از کنار کوهشار می‌شود مناظر زیبای شهر را به‌راحتی دید. متأسفانه ساخت‌وساز‌های پیرامون حرم مطهر ما را از دیدن گنبد طلایی حرم امام‌رضا (ع) محروم می‌کند، اما مناره‌های صحن پیامبر اعظم (ص) از کوهشار قابل رؤیت است و می‌شود با سلام به حضرت آرامش دل‌هایمان را دوچندان کنیم.»


بازچرخانی آب در کوهشار

وی ادامه داد: «درباره موضوع کم‌آبی و مسائلی از این‌دست، بار‌ها عرض کردم، اما برای استحضار شما مردم دوباره عرض می‌کنم که آب جاری در پروژه کوهشار درحال گردش است و براساس طراحی مشاور، میزان تبخیر حداقلی آب را دارد و این مسئله در طراحی پروژه لحاظ شده است و مطمئنا در این روز‌های سخت به‌لحاظ شرایط آبی، بی‌گدار به آب نزده‌ایم تا مشکلی تازه برای شهر ایجاد شود. از طرفی برای جلوگیری از همان میزان حداقلی تبخیر، فعلا ساعت فعالیت آبشار را از ۶عصر تا ۹صبح در نظر گرفته‌ایم.»


بلندترین آبشار مصنوعی ایران

کوهشار با ارتفاع ۱۹۰متر بلندترین آبشار مصنوعی ایران است. یکی از ویژگی‌های این مجموعه که در بولوار نماز، حدفاصل بولوار شهدای ارتش و کوشش قرار دارد این است که گلدسته‌های حرم حضرت رضا (ع) از هر نقطه آن دیده می‌شود. ساعت فعالیت این مجموعه ۷۸ هکتاری که از امروز در اختیار شهروندان قرار گرفته ۶عصر تا ۹صبح است.


در این پروژه فضایی به وسعت بیش از ۱۴ هکتار به مسیر آب و فضای سبز پیرامونی آن اختصاص پیدا کرده و مابقی عرصه نیز به صورت جنگلکاری روی شیب‌های کمربند سبز جنوبی در طرفین اجرایی شده است.
این مجموعه که با توجه به توپوگرافی منطقه طراحی شده علاوه بر آبشار، شامل آبراهه‌ای به طول بیش از ۲۵۰متر، استخر ۳۵۰۰ مترمکعبی سرپوشیده، رودخانه‌ای به عرض حدود ۴.۵ و طول ۳۰۰متر و دریاچه‌ای با مساحت ۴۲۰۰مترمربع است که به دلیل انطباق با شیب طبیعی زمین در دو سطح با اختلاف ۲.۵ متر طراحی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
1
عالی بود.
ممنون از شهردار محترم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->