«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

با «نقشه همدلی» اجازه دهید مشتری روی شانه‌های شما گریه کند

  • کد خبر: ۷۴۱۴۶
  • ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
با «نقشه همدلی» اجازه دهید مشتری روی شانه‌های شما گریه کند
نقشه همدلی یعنی تعریف و ترسیم دقیق هر چیزی که در ذهن، چشم، گوش و قلب مشتری است. با نقشه همدلی چنان شناختی از پرسوناژ خود خواهید داشت که در زمان و مکان درست کنار مشتری خود ایستاده‌اید و با همدلی به او نشان می‌دهید چقدر با او هم‌احساس و هم‌نظر هستید. این نوشته راهنمای کامل ترسیم نقشه همدلی است.

عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - نقشه همدلی یعنی تعریف و ترسیم دقیق هر چیزی که در ذهن، چشم، گوش و قلب مشتری است. با نقشه همدلی چنان شناختی از پرسوناژ خود خواهید داشت که در زمان و مکان درست کنار مشتری خود ایستاده‌اید و با همدلی به او نشان می‌دهید چقدر با او هم‌احساس و هم‌نظر هستید. در واقع، شما نه محصولی به او می‌فروشید نه خدمت، بلکه به فروشگاه احساسات تبدیل خواهید شد. اما چطور می‌توان این نقشه را ترسیم کرد و برای این کار به چه ابزار‌های نیاز خواهیم داشت؟ این نوشته راهنمای کامل ترسیم نقشه همدلی است.


نقشه همدلی چیست؟

نقشه همدلی همان‌طور که از نام آن مشخص است یک تصویر جمعی از مواردی است که درباره یک کاربر ویژه داریم. این اطلاعات برای ایجاد یک فهم مشترک از نیاز‌های مشتری خواهد بود و در نهایت، در فرایند‌های تصمیم‌گیری نقشی کلیدی خواهد داشت. نقشه همدلی ایجادکننده ارتباط مؤثر با مشتری یا مخاطب در یک طرح بازاریابی [دیجیتال]است.


نقشه همدلی چه اهمیتی دارد و چه زمانی ترسیم می‌شود؟

فرض کنید در حال راه‌اندازی یک اپلیکیشن موبایلی خدمات آنلاین بانکی برای افراد میان‌سال هستید. سرمایه زیادی هم برای صحیح و خطا ندارید. از طرفی، زمان را هم نباید با رفتن به مسیری نادرست تلف کرد. ترسیم نقشه همدلی بخش زیادی از مسئله را حل خواهد کرد.


همان‌طور که احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید، نقشه همدلی ارتباط بسیار نزدیکی با تعیین پرسوناژ مخاطب دارد. بهترین زمان برای ترسیم این نقشه بلافاصله پس از تعیین مخاطب است. برای این کار گام‌های زیر را دنبال کنید. هم‌چنین نقشه همدلی تا اندازه‌ای با سفر مشتری مشترک خواهد بود، اما رویکردی عمیق‌تر را دنبال می‌کند. پس از تعیین نقشه همدلی، می‌توانید سفر مشتری را بسیار دقیق ترسیم کنید.


تهیه اطلاعات دقیق دقیق

بسیاری از اطلاعاتی را که در نقشه همدلی مورداستفاده قرار می‌گیرند باید پیش‌تر از طریق تحلیل داده‌ها یا تحقیقات بازار به دست آورید. هر اندازه داده‌های اولیه شما محدودتر باشد، احتمال به خطا رفتن هم بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، باید دقت کنید تجربه کاربری مخاطب باید به طور دقیق از پیش ارزیابی شده باشد.


این اطلاعات را می‌توانید از طریق گفتگو، مطالعه روزنوشت‌های آنلاین، پرسش‌نامه‌های کیفی یا تحلیل داده شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت خود به دست آورید.


نقشه را ترسیم کنید

برای ترسیم نقشه همدلی یک مربع بزرگ را در نظر بگیرید و آن را به ۴ قسمت تقسیم کنید. برای هر بخش یک سؤال بنویسید. کاربر شما چه چیزی می‌گوید، به چه چیزی فکر می‌کند، چه احساسی دارد و در نهایت چه کاری انجام می‌دهد؟ این ۴ سؤال آینه‌ای خواهند شد از تجربیات مشتری در ارتباط با کالا یا خدمات شما.


فرض کنید مخاطب شما با پرسونایی از پیش تعیین‌شده به دنبال خرید تلویزیون است. شما هم یک وب‌سایت فروش آنلاین لوازم صوتی‌تصویری دارید. بر اساس این مثال، چگونه به ۴ سؤال نقشه همدلی پاسخ می‌دهید؟


چه چیزی می‌گوید؟

این بخش به طور واضح نشان می‌دهد مخاطب به دنبال چه چیزی است. گفته‌های مخاطب به صورت اعلام یک نیاز خواهد بود یا سؤالی است که ممکن است او در مسیر خرید محصول از شما بپرسد. «تلویزیونی متفاوت می‌خواهم» و «تلویزیونی قابل‌اطمینان می‌خواهم» ۲ مورد اعلام نیاز هستند. پرسش‌ها هم ممکن است مواردی نظیر این باشند: «از کجا شروع کنم؟»، «چه سایزی بخرم؟» و «شما چه برندی استفاده می‌کنید؟».


به چه چیزی فکر می‌کند؟

این بخش نشان‌دهنده باور‌ها و دغدغه‌های مخاطب در مسیر رسیدن به محصول یا خدمت است. خریدار تلویزیون ممکن است به این فکر کند که خرید تلویزیون خیلی سخت است یا اصطلاحات زیادی در این حوزه وجود دارد که معنای آن‌ها را نمی‌داند. علاوه بر این، فکر خواهد کرد که ممکن است نکته‌ای را از قلم انداخته باشد یا نگران است که نداشتن دانش فنی از تلویزیون‌ها او را احمق جلوه دهد.


چه کاری انجام می‌دهد؟

کاربر بر اساس ذهنیت و مواردی که مطرح کرده است اقداماتی را انجام خواهد داد. در نمونه ما، مثلا ممکن است سری به وب‌سایت‌های بررسی و مقایسه تلویزیون بزند، از یک دوست کمک بگیرد، به سایت‌های بیشتری سر بزند یا فهرستی از مزایا و معایب هر تلویزیون بنویسد.


چه احساسی دارد؟

این قسمت مهم‌ترین بخش این نقشه است. مخاطب در جریان حرکت به سمت محصول یا خدمات شما دچار احساساتی می‌شود که باید برای هر یک از آن‌ها از پیش برنامه‌ریزی داشته باشید. خریدار سرگردان در میان برند‌ها و مدل‌های مختلف تلویزیون احساس خستگی خواهد کرد. از اشتباه کردن می‌ترسد و نگران انتخاب خود
است.


با نقشه همدلی چه کنیم؟

هیچ‌چیز را نهایی نکنید. اجازه دهید چند روزی بگذرد و اطلاعات در ناخودآگاه شما به‌خوبی تبیین شوند. بعد از این مدت نگاهی دوباره به نقشه بیندازید. اگر تغییری ایجاد نکردید، کار تمام است.


این نقشه کامل یک سند مهم، اما غیرقطعی است که باید آن را در اختیار همه اعضا قرار دهید. نقشه همدلی از نخستین اقدامات شما در طراحی استراتژی بازاریابی است، اما با اجرای طرح، این نقشه ممکن است تغییر کند یا بخش‌هایی به آن اضافه شود. در هر مرحله‌ای از طرح بازاریابی، نقشه همدلی به شما نشان می‌دهد چطور و چگونه رفتاری باید با مخاطب داشته باشید تا به معنای واقعی یک برند بسازید.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->