زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

منتقدان درباره «قهرمان» اصغر فرهادی چه گفتند؟

  • کد خبر: ۷۴۲۳۳
  • ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
منتقدان درباره «قهرمان» اصغر فرهادی چه گفتند؟
اولین واکنش‌ها و نقد‌ها به فیلم قهرمان جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱/ منتقدان و مردم این فیلم را پسندیدند یا نه؟
به گزارش شهرآرانیوز - هیجان‌انگیزترین فیلم حاضر در بخش اصلی جشنواره کن برای ما ایرانی‌ها فیم تازه اصغر فرهادی است. فرهادی با «قهرمان» که تا مدت‌ها خبری از آن منتشر نمی‌شد و در سکوت خبری تولید می‌شد این‌بار امیر جدیدی را به عنوان بازیگر اصلی‌اش به جشنواره کن می‌برد.

 فیلم «قهرمان» درباره شخصیتی به نام «رحیم» (با بازی امیر جدیدی) است که به دلیل ناتوانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان به سر می‌برد، اما طی دو روز مرخصی در تلاش است شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس‌گرفتن شکایت خود کند، اما اتفاقات آن‌گونه که برنامه‌ریزی‌شده پیش نمی‌رود. در خلاصه داستان دیگری که از این فیلم منتشر شده است جزئیات بیشتری آمده است: «رحیم وقتی آزاد می‌شود، متوجه می‌شود نامزدش یک کیف پر از پول پیدا کرده، اما تصمیم می‌گیرد از این پول استفاده نکند. زمانی که خبر این اقدام انسان دوستانه او در شهر می‌پیچد، به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل می‌شود و اهالی شهر برای کمک به او دست به کار می‌شوند و ...»

باید دید فرهادی که سال ۲۰۱۶ با «فروشنده» توانست جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره کن را به دست آورد، امسال می‌تواند جایزه اصلی این جشنواره را هم برای فیلم جدیدش کسب کند. آخرین حضور فرهادی در جشنواره کن سال ۲۰۱۸ بود که با فیلم اسپانیایی‌زبان «همه می‌دانند» این جشنواره فرانسوی را افتتاح کرد.


دبورا یانگ | هالیوود ریپورتر

اصغر فرهادی با فیلمی بسیار خوب درباره صداقت، شرافت و بهای آزادی، بازگشتی خوش‌آیند به کشورش ایران رقم زده است.

 

آنا اسمیت | ددلاین

در قهرمان، یک عمل خوب به سرنوشتی بد منجر می‌شود، اثری تامل‌برانگیز که شاید نامحسوس‌ترین و خالص‌ترین فیلم فرهادی پس از جدایی نادر از سیمین باشد.

 

دیوید ارلیک | ایندی‌وایر

فرهادی با قهرمان یک فرضیه کلاسیک را با قدرتی مرکزگریز آن‌قدر به این سو و آن سو می‌چرخاند تا همزمان با اینکه حس همدردی‌تان کاملا برانگیخته می‌شود، روی صندلی‌ میخکوب شوید.

 

پیتر برادشاو | گاردین

قهرمان به‌نوعی تکه‌ای از داستان‌ یک زندگی است که در آن مانند فیلمنامه‌‌ای نظام‌مند همه‌ جزئیات لزوما به‌شکلی معین، دقیق و سازمان‌یافته سرجای خود نیستند؛ این فیلم واجد زشتیِ نامطلوب و غیرشفاف زندگی واقعی است.

 

اوون گلیبرمن | ورایتی

فیلم جدید کارگردان ایرانی در لحظاتی [حس] تعلیق مشهور جدایی نادر از سیمین و فروشنده را برمی‌انگیزد، اما «قهرمان» پراکنده‌تر و ضعیف‌تر است.



دیوید ارلیک | ایندی وایر


«قهرمان» یکی از بهترین فیلم‌های فرهادی است. او با تکه‌های پازلی که به مخاطب ارائه می‌دهد، باعث پیچیده‌تر شدن طرح کلی داستان می‌شود، اما همین پیچیدگی است که در نهایت پازل را حل می‌کند. درخشش امیر جدیدی تنها به‌دلیل دوست‌داشتنی بودن او نیست بلکه توانایی فوق‌العاده‌ او در ایفای کاراکتر «رحیم» هم هست.
 
 
 

یادداشت شارلوت پاوارد در وب سایت رسمی جشنواره کن



«اصفر فرهادی» در فیلم‌های قبلی خودش سه نقش اصلی داشت. در فیلم «قهرمان»، قهرمان داستان «رحیم» (امیر جدیدی) است که به دلیل عدم پرداخت بدهی خود به زندان افتاده است. هنگامی که او برای مدتی از زندان به مرخصی می‌آید، زنی که عاشق «رحیم» است و به او ایمان دارد، سعی می‌کند تا او را متقاعد کند که بدهی‌اش را کیسه‌ی پر از پولی که پیدا کرده است، تسویه کند. تصمیم «رحیم» عواقبی دارد که می‌تواند او را تبدیل به «قهرمان» کند.


خالق شاهکاری به نام «جدایی نادر از سیمین»، همانطور که درام اجتماعی مورد نظر خود را رشته به رشته می‌بافد، اشاره‌ای جدی به سیستم مدیریتی پیچیده می‌کند که با تقاضای بیش از اندازه‌ی مدارک می‌تواند برای انسان عذاب‌آور و شکنجه‌کننده باشد. در چنین جامعه‌ی خشک و کنترل‌شده‌ای، یک قهرمان می‌تواند به راحتی تبدیل به یک انسان منفور شود و بالعکس.


این فیلمساز ایرانی از تصویری واقع‌گرایانه از شکاف‌های جامعه‌ی ایران ارائه می‌دهد و فیلمش را از تأمل و ملاحظه پر کرده است، زیرا این یک حقیقت است که برای هر چیزی باید مذاکره کرد.


«اصغر فرهادی» مانند همه‌ی فیلم‌هایش، شخصیت‌های داستانش را تا لب مرز سقوط می‌برد. او مرد جوان پر از امیدی را به تصویر کشیده است که همواره فکر می‌کند در نهایت همه چیز درست خواهد شد، اما بحران توجه رسانه را تجربه می‌کند.


در «قهرمان» دوباره «فرهادی» از دخترش «سارینا فرهادی» که در «جدایی نادر از سیمین» نقش‌آفرینی کرده بود، استفاده کرده است. این فیلم در شیراز یکی از پایتخت‌های ایران باستان و یکی از پایتخت‌های فرهنگی و هنری ایران در جنوب ایران فیلمبرداری شده است. (منبع: ایسنا)
 
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->