سرخط خبرها

ساز ناکوک «ساترا» برای سازندگان سریال و تاک شو | مرز ممیزی کجاست؟

  • کد خبر: ۷۴۲۶۲
  • ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
ساز ناکوک «ساترا» برای سازندگان سریال و تاک شو | مرز ممیزی کجاست؟
ساترا و ارشاد و تفاوت این دو چیست و چرا تا پیش از این سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی با شکل و شمایل و محتوایی متفاوت‌تر از تلویزیون پخش می‌شدند و این روز‌ها اعتراض‌ها از تغییر این روند خبر می‌دهد؟

به گزارش شهرآرارانیوز - محمدحسین مهدویان که چند سالی است در حوزه فیلم سازی سبک‌ها و ژانر‌های مختلفی را تجربه کرده است، دامنه تنوع آثارش از حوزه دفاع مقدس و تاریخ انقلاب تا سینمایی کمدی شیشلیک را (که هنوز پخش عمومی نشده است) در برمی‌گیرد. عطش مهدویان به کار در ژانر‌های مختلف این روز‌ها با ساخت سریال «زخم کاری» و پخش آن در شبکه نمایش خانگی به اوج خود رسیده است. زخم کاری از همان روز‌های اول به دلیل نشان دادن بعضی صحنه‌ها که تا پیش از این دیده نشده بود و گفتگو‌هایی که ما به عنوان مخاطب فیلم و سریال‌های ایرانی نشنیده بودیم، مورد انتقاد بعضی افراد قرار می‌گرفت.

 

البته که برش‌های غیر معمول و پوشانده شدن بعضی صحنه‌ها به شکل غیرمعمول از اعمال بعضی ممیزی‌ها در این سریال حکایت داشت، اما نزدیک یک هفته پیش بود که پس از پایان بندی ناقص قسمت ششم، محمد حسین مهدویان با انتشار متنی بلندبالا از ممیزی‌های این سریال که از نظر او سخت گیرانه بود انتقاد کرد و به نوعی مسئولان فرهنگی را به ساخت سریال در پلتفرم‌های خارجی تهدید کرد. پیش از مهدویان هم هانیه توسلی با انتشار عکس کامل سکانس آخر قسمت ششم و نوشتن عبارت «بدون شرح» اعتراض خود را نشان داده بود. منوچهر هادی، اما به عنوان فیلم سازی که از قطبی کاملا متفاوت با محمد حسین مهدویان می‌آید با انتشار متنی ضمن حمایت از همکارش جمله‌ای با این مضمون نوشت که «برو خدا را شکر کن» که سریال تو زیر نظر ساتراست و نه ارشاد؛ زیرا از نظر هادی سخت گیری در آنجا خیلی بیشتر است.

 

اما ساترا و ارشاد و تفاوت این دو چیست و چرا تا پیش از این سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی با شکل و شمایل و محتوایی متفاوت‌تر از تلویزیون پخش می‌شدند و این روز‌ها اعتراض‌ها از تغییر این روند خبر می‌دهد؟ سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا به طور خلاصه ساترا، سازمانی زیرنظر صدا و سیماست که پس از کش و قوس‌های فراوان و موافقت و مخالفت‌هایی در سال ۹۹ تصمیم گیر اصلی محتوای صوت و تصویر فراگیر شد. در این مدت عمده چالش‌ها و انتقادات و جدل‌ها در تعریف این صوت و تصویر فراگیر و چارچوب‌های آن بود و بعضی از آنجا که صدا و سیما به نوعی رقیب شبکه نمایش خانگی است، این اتفاق را برای شبکه‌های ویدئویی پخش اینترنتی مضر می‌دانستند. اما ساترا اصرار داشت که ربطی به صدا و سیما ندارد.

 

به هر حال روندی که همیشه با نظارت وزارت ارشاد یا شورای عالی فضای مجازی بوده طی کش و قوسی به ساترا محول شده است و از این به بعد باید دید که روند تولیدات در فضای مجازی بیش از گذشته مورد انتقاد واقع خواهد شد یا قرار است تفاوت معیار‌های شبکه‌های اینترنتی با تلویزیون که تا پیش از این وجود داشت، همچنان ادامه داشته باشد. فعلا که در موردی مشابه با مهدویان، هستی مهدوی فر، بازیگر سینما، هم از پخش نشدن حضورش در برنامه هم رفیق در صفحه اینستاگرامی اش شاکی بود. باید نشست و دید که آیا اتفاقات اخیر به قول مهدویان باعث کوچ فیلم سازان به شبکه‌های اینترنتی خارجی می‌شود یا هنوز می‌توان به پلتفرم‌های اینترنتی به عنوان قطبی قوی در برابر سایر سازندگان فیلم و سریال نگاه کرد؟

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->