رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

نگاهی به آخرین تحولات احیای برجام در سایه تأخیر در آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای

  • کد خبر: ۷۴۲۶۸
  • ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
نگاهی به آخرین تحولات احیای برجام در سایه تأخیر در آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای
در شرایطی که در روز‌های گذشته، هر یک از طرفین برجام، از آمادگی خود برای حضور در دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین خبر داده اند، هنوز زمان برگزاری این نشست مشخص نیست و به نظر می‌رسد نوعی سکون در مذاکرات احیای برجام ایجاد شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایطی که در روز‌های گذشته، هر یک از طرفین برجام، از آمادگی خود برای حضور در دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین خبر داده اند، هنوز زمان برگزاری این نشست مشخص نیست و به نظر می‌رسد نوعی سکون در مذاکرات احیای برجام ایجاد شده است؛ سکونی که دستیابی به یک توافق را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است، به گونه‌ای که برخی از تحلیلگران بین المللی، به واسطه موانع جدی پیش روی توافق، از نوعی بن بست در مذاکرات وین سخن می‌گویند.

 

با وجوداین با توجه به راه‌های طی شده گذشته در مسیر احیای برجام، همچنان امیدواری‌ها برای احیای آن در آینده ادامه دارد. با این حال، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، اعلام کرده است که دور هفتم مذاکرات وین، زودتر از ۱۰ روز دیگر آغاز نمی‌شود. اولیانوف در پاسخ به پرسشی درباره زمان از سرگیری مذاکرات برجامی در وین گفته است: تا امروز، هیچ کس از جمله ایرانی‌ها پاسخی برای این پرسش ندارند. البته قابل درک است. ایران به تازگی انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشته و قرار است تیم جدیدی روی کار بیاید. سامان دادن به این وضعیت نیاز به زمان دارد. اما از نظر ما مذاکرات هر چه زودتر آغاز شود، بهتر است.


اولویت تأمین منافع عالی مردم و اهمیت ثانویه زمان

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در آخرین نشست خبری خود درباره روند مذاکرات هسته‌ای وین گفت: از نظر ایران، پیشرفت مذاکرات در وین، از این منظر خوب بوده که هم متون بسیار زیادی آماده شده است و هم بخش‌هایی که تکمیل نشده، دارای وضعیت مشخص شده‌ای است که اختلافات را به طور مشخص نشان می‌دهد و این موضوع به تصمیم گیران کمک می‌کند تا متوجه شوند در چه مرحله‌ای از تصمیم گیری قرار دارند. به طور حتم برای دولت‌های دوازدهم و سیزدهم آنچه اهمیت دارد، دستیابی به منافع عالی مردم است و زمان اهمیت ثانوی دارد.


دیپلماسی، مؤثرترین روش

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در آخرین اظهارنظر خود درباره مذاکرات وین گفت: به محض تعیین تاریخ برای ادامه مذاکرات، راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تیم او، آماده بازگشت به وین برای هفتمین دور مذاکرات هستند. ما آمادگی داریم بدون محدودیت زمانی به دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم با ایران برگردیم. این ایران است که برای دور هفتم مذاکرات باید تصمیم بگیرد. آمریکا ضرب الاجلی تعیین نکرده، اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، گفته است که تأخیر افتادن در ادامه مذاکرات و پیشرفت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای می‌تواند بر تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام تأثیرگذار باشد.


لزوم ایجاد فضای حسن نیت به دیپلماسی وین

ریچارد فالک، استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون آمریکا، که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل بوده است، درباره مذاکرات وین و آینده برجام به «ایلنا» گفت: به نظر می‌رسد در روند دیپلماتیک وین نوعی بن بست به وجود آمده است. طرف ایرانی اطمینان رسمی از دولت ایالات متحده می‌خواهد که در آینده بار دیگر از توافق خارج نشود. واشینگتن نیز بدون درنظرگرفتن نگرانی‌های رژیم صهیونیستی، تمایلی به احیای برجام ندارد و همچنین خواهان اعمال سخت گیری‌ها و نظارت‌های آژانس است. همچنین طرف آمریکایی خواهان تعهد ایران برای حاضرنشدن در نزاع‌های سیاسی سراسر خاورمیانه در ازای رفع تحریم هاست.

 

وی افزود: فکر می‌کنم محتمل‌ترین نتیجه مثبت تجدید انطباق توسط ایالات متحده و ایران، توافق موقت برای تمدید تاریخ انقضا به مدت ۱۰ سال و حذف واقعی تحریم‌ها باشد. بهترین چیزی که ایران می‌تواند به آن امیدوار باشد، این است که ایالات متحده در برجام مشارکت و با روند حذف تحریم‌ها موافقت کند. همه این‌ها به این بستگی دارد که آیا هر دو طرف اصرار به بازنگری اساسی در متن توافق دارند یا نه؛ اگر چنین باشد، این مسئله مشکلات سیاسی را برای طرف مقابل ایجاد می‌کند. اما اگر این کار را انجام ندهند، احتمال توافق هست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->