کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

گفتگوی ورایتی با اصغر فرهادی درباره فیلم «قهرمان»

  • کد خبر: ۷۴۳۱۳
  • ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
گفتگوی ورایتی با اصغر فرهادی درباره فیلم «قهرمان»
مجله ورایتی در حاشیه اکران فیلم «قهرمان» در جشنواره کن و شکل‌گیری ایده فیلم با اصغر فرهادی گفتگو کرده است. در فیلم قهرمان رسانه‌های اجتماعی و سیستم قضایی ایران در یک تقاطع داستانی به هم می‌رسند. بخش زیادی از این گفتگو به تأثیر شبکه‌های اجتماعی در ایران پرداخته است.

به گزارش شهرآرانیوز - مجله ورایتی در حاشیه اکران فیلم «قهرمان» در جشنواره کن درباره شکل‌گیری ایده فیلم با اصغر فرهادی گفتگو کرده است. در این فیلم رسانه‌های اجتماعی و سیستم قضایی ایران در یک تقاطع داستانی به هم می‌رسند. بخش زیادی از این گفتگو نیز به تأثیر شبکه‌های اجتماعی در ایران پرداخته است.

 

ایده ساخت «قهرمان» چطور شکل گرفت؟

هرازگاهی در لابه‌لای اخبار ایران خبری به گوش می‌رسد درباره مردمان عادی که در زندگی روزمره خود دست به یک کار انسان دوستانه زده‌اند. این انسانیت چند روزی توجه جامعه را به آنها جلب می‌کند و سپس فراموش می‌شود. داستان ظهور و افول این نوع آدمها آن چیزی بود که جلبم کرد.

 

آیا نفوذ شبکه‌های اجتماعی؛ به‌ویژه در ایران، در سال‌های اخیر دغدغه‌تان بوده است؟  

وقتی کار روی این داستان را شروع کردم، زیاد متوجه تاثیر شبکه‌های اجتماعی نبودم. این بخش داستان را وقتی پرورش دادم که فهمیدم شبکه‌های اجتماعی این روزها در هر جامعه‌ای در جهان سلطه و نفوذ قابل توجهی دارند. این شبکه‌ها به یک ابزار ارتباطی قدرتمند در همه جوامع تبدیل شده‌اند و هیچ حدومرزی درباره آنها وجود ندارد. در ایران هم مثل باقی جهان وضع به همین منوال است.

اما گمان کنم در ایران این نفوذ بیشتر از جوامع دیگر مشهود است آن هم به خاطر تنش‌هایی که بین گروه‌ها، عقاید، ایدئولوژی‌های مختلف در جامعه وجود دارد، این شبکه‌ها به ابزاری در دست (گروهی از) افراد تبدیل شده تا به کمک آن به رویارویی مخالفانشان بروند. به همین دلیل است که شبکه‌های اجتماعی چنین نقش مهمی را در پیشبرد داستان فیلم بازی می‌کنند.  

 

در فیلم قهرمان رسانه‌های اجتماعی و سیستم قضایی ایران در یک تقاطع داستانی به هم می‌رسند. آیا در جایی که بتواند به زندانی شدن افراد بینجامد، نسبت به نفوذ رسانه‌ها نگران هستید؟  

دیگر مسأله نگران بودن مطرح نیست چون این حالا دیگر حقیقت جامعه ماست. ما اینطور زندگی می‌کنیم و به گمانم این پرسیدن ندارد. ما اینطور هستیم و به این روش چیزی که می‌خواهیم را برای یکدیگر ابراز می‌کنیم. چیزی که برای من جالب بود این است که چطور همه موسسات و گروه‌های اجتماعی از این ابزار ارتباطی استفاده می‌کنند. این ابزار راهی برای آزادانه حرف زدن با یکدیگر است. اما چیزی که من در این فیلم آن را متناقض و جالب یافتم این بود که به جای راهی برای برقراری ارتباط با دیگران، از این ابزار دقیقا در جهت خلاف آن یعنی پنهان کاری و پوشاندن حقیقت استفاده می‌شود.

نکته جالب دیگری که درباره شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، سرعت بالای انتقال اطلاعات در کوتاه‌ترین جملات است: برای این که یک خبر، یک فرد یا یک داستان را در این شبکه‌ها معرفی کنید، فضای کمی در اختیار دارید. همه چیز خیلی سریع منتقل می‌شود و گاهی شرایط و مخاطب پیچیده تر از این حرف‌هاست. برای این که پیچیدگی و جزئیات شرایط را منتقل کنید، به فضای بیشتری نیاز دارید، وقتی این فضا وجود نداشته باشد احتمال ایجاد سوءتفاهم بالا می‌رود.

 

به نظر شما تاثیر نفوذ شبکه‌های اجتماعی بر سینما چیست؟

چند روز پیش با دوستی صحبت می‌کردم که می‌گفت این حجم اطلاعات، تصویر و صوتی که این روزها از همه طرف به روی افراد سرازیر می‌شود، سینما را خواهد کشت چون رقیبی است که سینما توان رسیدن به گرد پایش را هم ندارد. اما نظر من خلاف این است چون سینما جایی‌ست که برای نشان دادن جنبه‌های مختلف، پیچیدگی‌ها و جزئیات یک چیز زمان می‌گذارد. و این زمان گذاشتن دقیقا همان دلیلی است که فکر می‌کنم شبکه‌های اجتماعی تهدیدی برای سینما نیستند. در این شبکه‌ها وقتی برای فکر کردن و نگاه کردن به جنبه‌ها و ابعاد مختلف یک سوال وجود ندارد. برای این کار سینما را داریم.

 

نظر امیر جدیدی و خاویر باردم درباره اصغر فرهادی

 

امیر جدیدی که همراه اصغر و سارینا فرهادی در فرش قرمز جشنواره کن حاضر شده است، در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: کار کردن با آقای فرهادی فوق العاده است. بیشتر از هنر، اخلاق و انسانیت از ایشان یاد گرفتم.

خاویر باردم بازیگر سرشناس اسپانیایی نیز در حاشیه فستیوال کن امسال درباره تجربه خود از همکاری با فرهادی و شانس قهرمان برای بردن نخل طلا گفت: او پادشاه است. فرهادی یک سینماگر شناخته شده است که قبلا جایزه نخل طلا را برده و شاید قهرمان یک بار دیگر این جایزه را از آن او کند.

 

منبع: ایرنا

 

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->