آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

انواع جهش‌یافته ویروس کرونا چیست و برای مقابله با آن‌ها چه باید کرد؟

  • کد خبر: ۷۴۳۸۰
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
انواع جهش‌یافته ویروس کرونا چیست و برای مقابله با آن‌ها چه باید کرد؟
کرونا که حالا بیش از یک‌سال در زندگی ما جا خوش کرده است، قصد رفتن که ندارد هیچ، دائم درحال به‌روزرسانی خود و به‌رخ‌کشیدن انواع جهش‌یافته‌اش است. اما انواع جهش‌یافته ویروس کرونا چیست و برای مقابله با آن‌ها چه باید کرد؟
گروه جامعه | شهرآرانیوز؛ کرونا که حالا بیش از یک‌سال در زندگی ما جا خوش کرده است، قصد رفتن که ندارد هیچ، دائم درحال به‌روزرسانی خود و به‌رخ‌کشیدن انواع جهش‌یافته‌اش است. اما انواع جهش‌یافته ویروس کرونا چیست و برای مقابله با آن‌ها چه باید کرد؟
 
منظور از جهش ویروس، تغییراتی است که هنگام تکثیر آن از ویروسی به ویروس دیگر ایجاد می‌شود. وقتی هم که ویروسی یک یا چند جهش جدید داشته باشد، گونه جدید ایجاد می‌شود.

همه موجودات، سلول‌ها، ویروس‌ها، میکروب‌ها و... همواره در حال جهش هستند و این رنگ‌عوض‌کردن مخصوص کرونا نیست و دامنه گسترده‌ای را در حوزه ویروس‌ها در بر می‌گیرد.

دانشمندان تاکنون جهش‌های گوناگونی را در ویروس کرونا مشاهده کرده‌اند. برخی از این جهش‌ها ممکن است مزیت‌های ویژه‌ای را برای زنده‌ماندن‌بیشتر نصیب ویروس کند که ازجمله آن‌ها بالابردن سرعت انتشار و انتقال و همچنین مقاومت در برابر واکسن‌هاست.
 
تاکنون چند نوع جهش‌یافته ویروس کرونا شناخته شده است که معروف‌ترین آن‌ها را با نام‌های «نوع هندی»، «نوع انگلیسی»، «نوع برزیلی» و «نوع آفریقای‌جنوبی» می‌شناسیم.
البته سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از برچسب‌زنی منفی به کشور‌هایی که گونه جهش‌یافته در آن‌ها کشف شده است، اقدام به نام‌گذاری انواع شایع جهش‌یافته ویروس کرونا بر اساس حروف یونانی کرد که بر این اساس، نوع جهش‌یافته انگلیسی «آلفا»، نوع جهش‌یافته آفریقای‌جنوبی «بتا»، نوع برزیلی «گاما» و نوع جهش‌یافته هندی «دلتا» نامیده شد.
 

نوع «آلفا»‌

نوع «آلفا»‌ی ویروس کرونا از سپتامبر سال ۲۰۲۰ در انگلیس و به‌خصوص در لندن و کنت شناسایی شد. مت هانکوک، وزیر بهداشت این کشور، روز ۱۴دسامبر در مجلس عوام انگلیس اعلام کرد که این گونه جدید در لندن و جنوب‌شرقی بریتانیا در حال گسترش است. گونه آلفا که آن را با «B.۱.۱.۷» نیز معرفی می‌کنند، مسری‌تر، کشنده‌تر و حاوی ۱۷ جهش در ویروس اصلی است.
 

نوع «بتا»‌

تقریبا هم‌زمان با آلفا، گونه «بتا» با نام علمی «B.۱.۳۵۱» به‌سرعت در آفریقای‌جنوبی گسترش یافت و نسخه غالب در این کشور شد. ویروس جهش‌یافته در آفریقای‌جنوبی مانند نوع جهش‌یافته در انگلیس سریع‌تر منتقل می‌شود و در برابر درمان با آنتی‌بادی، مقاومت بیشتری از خود نشان داده است.
 

نوع «گاما»

نوع «گاما» که با عنوان «p.۱» معرفی شده است، ابتدا در فرودگاه ژاپن و در غربالگری مسافران برزیلی شناسایی و در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۱ توسط مقامات وزارت بهداشت ژاپن اعلام شد. این نسخه قدرتمندتر در مقابل سیستم ایمنی بدن مقاومت می‌کند، دربرابر واکسن مقاوم‌تر است و فردی را که قبلا به کرونا مبتلا شده است هم درگیر می‌کند.
 

نوع «دلتا»

نوع «دلتا» با عنوان «B.۱.۶۱۷.۲» شناخته می‌شود و در دسامبر سال ۲۰۲۰ در هند شناسایی شده است. این نسخه خود نیز دوباره جهش یافته است که دلتاپلاس یا فوق‌جهش‌یافته نام دارد. هردو این نسخه‌ها سرعت شیوع بالاتری نسبت به نسخه‌های قبل دارند و وضعیت جسمانی را وخیم‌تر می‌کنند. دلتا و دلتاپلاس، جوانان و حتی کودکان را به این عارضه مبتلا می‌کنند.
 
برای پایان همه‌گیری و جلوگیری از بروز جهش‌های جدید در ویروس کرونا تنها راه‌حل واکسیناسیون است. هرچقدر افراد بیشتری در مقابل ویروس واکسینه شوند، فرصت جهش ویروس کرونا هم کاهش می‌یابد.
به گفته کارشناسان کروناویروس‌ها سال‌هاست که وجود دارند و ویروس جدیدی نیستند. درواقع «سارس ۲» جهشی در کروناویروس‌های قبلی ایجاد کرده و این همه‌گیری را به‌وجود آورده است. واکسیناسیون انسان را به انواع «سارس ۲» ایمن خواهد کرد و اگر نوع جدیدی از این ویروس حتی در سال‌های آینده شایع شود، شرکت‌های تولید واکسن بی‌شک با به‌روزرسانی، اجازه بی‌اثرشدن واکسن را نخواهند داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->