بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟
سرخط خبرها

۴۵ شرکت جدید در صف ورود به بورس

  • کد خبر: ۷۴۵۳۴
  • ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
۴۵ شرکت جدید در صف ورود به بورس
معاون بورس تهران با بیان اینکه میانگین زمان پذیرش شرکت‌ها در بورس به زیر ۵ ماه رسیده است، گفت: در حال حاضر ۴۵ شرکت جدید در صف پذیرش و ورود به بورس قرار دارند.
به گزارش شهرآرانیوز، مجید نوروزی معاون پذیرش بورس اوراق بهادار تهران  در ارتباط زنده با شبکه خبر اعلام کرد: در سال گذشته ۳۷ جلسه هیأت پذیرش در بورس تهران برگزار شد که طی آن ۳۸ شرکت جدید در بورس به ارزش ۴۲۵ هزار میلیارد تومان تصمیم‌گیری و پذیرش شد که این رقم در ۴۰ سال سابقه بورس بی‌سابقه است.

وی افزود: قبلاً این گونه بود که هیأت پذیرش در محل سازمان بورس قرار داشت و جلسات آن با حضور یک عضو هیأت مدیره بورس تهران انجام می‌شد گاهی جلسات ماه به ماه هم برگزار نمی‌شد، اما جلسات هیأت پذیرش از سال گذشته به خود بورس تهران منتقل شد و در سال گذشته ۳۸ شرکت جدید پذیرش گرفتند. همچنین بسیاری از فرایند‌های دریافت مدارک الکترونیکی شده و میانگین زمان پذیرش شرکت‌ها به کمتر از ۵ ماه رسیده است.

معاون پذیرش بورس اوراق بهادار تهران گفت:‌در حال حاضر ۴۵ شرکت جدید در صف ورود به بورس قرار دارند.

به گفته نوروزی، در همه دنیا روند‌هایی برای پذیرش شرکت‌ها وجود دارند که از جمله بررسی فهرست قیمت تمام شده کالا‌ها و خدمات شرکت‌ها و همین شاکله دستورالعمل هیأت پذیرش بورس تهران در کشور‌های دیگر هم اجرا می‌شود و حداقل‌هایی در مورد شرکت‌ها ضروری است و اینگونه نیست که اگر یک شرکتی شرایط لازم را نداشت اجازه داشته باشد در بازار مناسب یا تابلوی مناسب بورس پذیرش بگیرد؛ بلکه بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها با ا ین هدف انجام می‌شود که از انتقال ریسک به سهامداران جز جلوگیری کند. در این زمینه تابلو‌های مختلفی در بورس و فرابورس طراحی شده است و اصلاً فلسفه وجود فرابورس هم برای این است که شرکت‌هایی که شرایط حضور در بورس را ندارند با شرایط آسان‌تر به فرابورس بروند و در بورس هم بازار‌های مختلف و تابلو‌های متفاوت وجود دارد.

به گفته وی؛ اگر شرکتی در بازار اول بورس حضور دارد، حتماً باید شرایط مهمی را محقق کرده باشد و ریسکی برای سرمایه‌گذاران خرد نداشته باشد. اما شرکت‌هایی که ریسک دارند و یا میزان نقدشوندگی آن‌ها کمتر است به این معنا که سرمایه‌گذاران را در آینده با مخاطره مواجه می‌کنند در بازار اول بورس جایی ندارند و این‌ها به بازار‌های پایین‌تر و یا به فرابورس یا به بازار پایه منتقل می‌شوند.

معاون پذیرش بورس اوراق بهادار تهران عنوان کرد: در حال حاضر ۳۷۴ شرکت بورسی در سه تابلوی بورس و در صنایع مختلف حضور دارند و دسته‌بندی شده‌اند. پذیرش شرکت‌ها هم یک فرایند مستمر است که براساس دستورالعمل پذیرش و ماده ۳۰ قانون اوراق بازار بهادار که به تصویب هیأت مدیره سامان بورس رسیده است عمل می‌شود.

نوروزی اظهار داشت: شرکت‌های متقاضی باید شرایط حضور در بورس را به وسیله مشاوران پذیرش فراهم کنند و هر کدام از شرکت‌ها زودتر به فراهم کردن مدارک و مستندات و صورت‌های مالی حسابرسی شده اقدام کند زودتر پذیرش می‌گیرد؛ بنابراین اینگونه نیست اگر شرکتی زودتر اقدام کرده زودتر پذیرش شودبلکه باید مدارک و مستندات را فراهم کند و شفافیت صورت‌های مالی خود را اثبات کند.

به گفته وی؛ شرکتی که متقاضی پذیرش در بورس است باید طبق استاندارد بازار سرمایه تطابق داشته باشد و داقل ریسک‌ها را برای سهامداران جز داشته باشد. اگر الزام به این موارد نباشد پذیبرش شرکت‌ها ظرف یک هفته انجام می‌شود.

معاون پذیرش بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد: مطالبی که برخی کارشناسان عنوان می‌کنند، از این نکته غافلند که اگر فرایند پذیرش شرکت‌ها طول می‌کشد به دلیل مسائلی است که در صورت‌های مالی شرکت وجود دارد و نباید برای سهامداران آتی مخاطرات ایجاد کند.

نوروزی گفت: هیأت پذیرش براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط معتمد بورس و براساس طبقات چهارگانه اندازه شرکت‌ها الزام می‌کند که کدام حسابرس برای شرکت باشد و نظر هیأت پذیرش بر روی صورت‌های مالی شرکت‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: به‌روز بودن صورت‌های مالی شرکت‌ها مهم است. مثلاً شرکتی که در تیرماه جاری می‌خواهد وارد بورس شود باید حتماً صورت‌های مالی حسابرسی سال ۹۹ را ارائه کند. اگر شرکتی نتواند این صورت مالی را بدهد در آینده برای سهامداران جدید مشکل ایجاد می‌کند؛ بنابراین تهیه صورت‌های مالی باعث طولانی شدن فرایند پذیرش می‌شود.

در این برنامه همچنین مهدی رباطی کارشناس بازار سرمایه گفت: درست است که شرکت بورس و فرابورس می‌خواهند ریسک برای مشتریان خود را کم کنند، اما هیأت پذیرش که وضعیت فعلی شرکت‌ها را بررسی می‌کند چه تضمینی دارد که در آینده این شرکت‌ها دچار زیان نشوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های عمده خودروسازی در بورس حضور دارند که سهام‌شان خرید و فروش می‌شود، اما همین شرکت‌ها چندین برابر سرمایه‌شان زیان انباشته دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: به نظر من راه‌حل این است که بازار‌های مختلف در بورس طراحی شود. مثلاً از بازار اول تا هفتم طبقه‌بندی شود که شرکت‌های بازار هفتم پرریسک هستند مانند شرکت‌هایی که در بازار پایه فرابورس حضور دارند گفته می‌شود که صورت‌های مالی این شرکت حسابرسی نشده یا صورت مالی ارائه نکرده است؛ بنابراین سازمان بورس باید بستری فراهم کند که هر کالایی و هر سهامی در بازار خودش قابل خرید و فروش باشد.

رباطی عنوان کرد: حتی شرکتی که صورت مالی شفاف و سالم دارد و از فیلتر هیأت پذیرش عبور کرده تضمینی ندارد که سال آینده با زیان همراه شود.

به گفته وی؛ باید حداقل‌ها در مورد شرکت‌ها رعایت شود و شرکت‌ها به آسانی پذیرش بگیرند و مشتریان تصمیم بگیرند که چه سهامی خریداری کنند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اقتصاد ما به سمت تغییر ریل حرکت می‌کند مجبور هستیم به سمت واگذاری‌ها و حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه و اقتصاد آزاد حرکت کنیم. نیازمندیم آیین‌نامه‌های قبلی بازار سرمایه تغییر کند.

به گفته رباطی در حال حاضر برای پذیرش شرکت‌ها در بورس یک چک لیستی وجود دارد که باید شرکت‌ها آن را پاس کنند و اکثر شرکـت‌ها در ارزش‌گذاری اولیه و همچنین میزان سهام شناور با بورس مشکل پیدا می‌کنند، لذا روند پذیرش شرکت‌ها کند می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین تغییر این است که ریسک‌هایی که سازمان بورس و شرکت بورس در مورد شرکت‌ها قائل است مانند بیش ارزشی یا کم‌ارزشی برآورد سهام شرکت‌ها به نظر من باید واگذاری این شرکت‌ها به روند بازار باشد و در عرضه‌های اولیه فعالان بازار تصمیم می‌گیرند که سهام چه شرکتی را خریداری کنند؛ بنابراین باید شرایط سهل‌گیرانه‌تر باشد.

رباطی گفت: در حال حاضر ۵۰ شرکت در بورس هستند که سهام‌شان معامله می‌شود، اما زیان‌ده هستند مانند خودروسازان که سال‌ها با زیان انباشته همراه هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که مهم‌ترین دارایی آن‌ها ایده و دارایی غیر مشهود است و در عرضه شرکت‌ها باید به این مسئله توجه شود؛ بنابراین باید در شرایط ورود شرکت‌ها به فرابورس تسهیل صورت گیرد و به ویژه برای بازار پایه بسیار آسان گرفته شود.
 
 
منبع:فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->