وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت ریزش قیمت سکه چه بود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو هشدار درباره تورم‌زایی افزایش مدت اجرای نهضت ملی مسکن با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد
سرخط خبرها

سایه خاموشی بر صنعت هتلداری

  • کد خبر: ۷۴۵۴۵
  • ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
سایه خاموشی بر صنعت هتلداری
زائران خارجی ۵۰ درصد رزرو هتل‌های خود را در مشهد لغو کردند.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ هرچند مسئولان از محدود شدن قطعی برق در روز‌های اخیر خبر داده اند و مدعی اند که این مسئله تا میزان زیادی کنترل شده است، فعالان صنعت گردشگری مشهد معتقدند که این بخش همچنان درگیر پیامد‌های قطعی برق در هفته‌های گذشته است. به گفته آن ها، قطعی برق علاوه بر زیان‌هایی که به تاسیسات آن‌ها رسانده، سبب لغو شدن رزرو تعداد زیادی از هتل‌ها توسط زائران داخلی و خارجی مشهد شده است.

 

مشکلات قطعی برق برای هتل‌ها به تایید مسئولان گردشگری استان هم رسیده است، به طوری که چند روز پیش یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، به ایسنا گفته بود که اخطار‌های زیادی بابت قطعی برق واحد‌های اقامتی صادر شده است. برنامه‌های خاموشی نیز گردشگران را شاکی کرده است. در طبقات بالایی هتل ها، آب به وسیله پمپ انتقال می‌یابد و زمانی که برق قطع می‌شود، آب آنان نیز قطع می‌شود. زائران معمولا یک یا دو شب در مشهد مستقر هستند و این نارضایتی‌ها بر آن‌ها تأثیر منفی گذاشته است.


لغو شدن رزرو هتل توسط زائران خارجی

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه قطعی برق هتل‌های مشهد بدون روند کارشناسی صورت گرفت، گفت: شرکت توزیع نیروی برق ابلاغیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه برق هتل‌هایی که مصرف بیشتری دارند، قطع شود. متاسفانه این اقدام ضربه زیادی به صنعت هتلداری مشهد زد.


امیر سزاوار با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مسافران خارجی، رزرو هتل خود را برای عید قربان لغو کرده اند، بیان کرد: ضریب اشغال هتل‌های مشهد در این فصل از سال، باید تا ۹۵ درصد باشد، اما اکنون کمتر از ۳۰ درصد است. وی اظهار کرد: امسال با وجود تداوم وضعیت کرونا، در پیش بودن تعطیلات عید قربان در کشور‌های عربی سبب شده بود تقاضا برای رزرو هتل‌ها در مشهد افزایش بیابد. همچنین تا قبل از قطعی برق، ضریب اشغال هتل‌های مشهد به بیش از ۵۰ درصد رسیده بود.

 

اما قطعی برق درکنار شیوع کرونا سبب شد ضریب اشغال هتل‌های شهر به ۳۰ درصد کاهش بیابد، این درحالی است که پیش بینی می‌کردیم امسال وضعیت هتلداران بهتر از سال گذشته باشد. وی بیان کرد: هرچند باید در تیر و مرداد تا ۹۰ درصدی ظرفیت هتل‌ها پر شود، در شرایط کنونی اشغال ۵۰ تا ۶۰ درصد هم برای ما پذیرفتنی بود که قطعی برق سبب شد این مسئله محقق نشود.


وی با اشاره به انتشار اخباری در کشور‌های همسایه درباره قطعی برق در ایران و مشهد بیان کرد: هیچ مسافر خارجی حاضر نیست به کشوری سفر کند که چندین ساعت برق نداشته باشد. وقتی این شایعه می‌پیچد که هتل‌های مشهد برق ندارند و هوا گرم است و وسایل سرمایشی کار نمی‌کنند، رغبتی برای سفر در آن‌ها باقی نمی‌ماند. قطعی برق درست در زمان تعطیلات طولانی مدت عید قربان کشور‌های اسلامی رخ داد و این مسئله زیان هتلداران مشهدی را دوچندان کرد.


سزاوار گفت: بعد از اینکه چندبار برق را قطع کردند، با استانداری صحبت کردیم و مشکلات تاحدی برطرف شد، ولی متاسفانه، چون برق صنایع را شرکت توزیع نیروی برق قطع می‌کند، با تحلیل خودش هتل‌ها را نیز جزو صنعت می‌داند و این درصورتی است که برخی مواقع که ما می‌گوییم جزو صنعت هستیم، این موضوع را قبول نمی‌کنند، اما وقتی کار به قطعی برق می‌رسد، هتل‌ها نیز جزو صنایع محسوب می‌شوند.


وی با بیان اینکه قطعی برق به تاسیسات گردشگری ضربه جبران ناپذیری وارد کرد، افزود: برخی هتل‌ها مجبور شدند هزینه زیادی را صرف ترمیم خسارت‌های واردشده به تاسیسات خود کنند. رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی بیان کرد: صنعت گردشگری استان و مشهد با حداقل نیرو اداره می‌شود و حتی از استاندارد‌ها هم کمتر نیرو دارند؛ چون هزینه‌ها و درآمد‌ها با هم همخوانی ندارد. وی گفت: از ۱۰۰ درصد هتل‌های مشهد حدود ۶۰ درصد بازگشایی شده اند و این اقدام به دلیل وعده‌های وزارت بهداشت بود که می‌گفتند از ابتدای خرداد واکسیناسیون گسترده شروع می‌شود، اما همچنان ۴۰ درصد هتل‌ها از اسفند سال ۹۸ تاکنون، بازگشایی نشده اند و این ۶۰ درصد هم با ضریب اشغال بسیار ناچیزی کار می‌کنند.


ضربه روزانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی هتل‌ها

محمد قانعی، از فعالان صنعت گردشگری مشهد، هم در گفتگو با شهرآرا با اشاره به مشکلاتی که قطعی برق برای صنعت هتلداری به وجود آورده است، گفت: معمولا زائران خارجی ۱۰ روز تا یک ماه در مشهد اقامت می‌کنند. براساس برآوردها، دست کم روزانه ۲ هزار تخت از هتل‌های مشهد را این زائران پر می‌کنند. باتوجه به اینکه هر زائر خارجی به صورت متوسط روزانه ۲۵ دلار صرف هزینه هتل می‌کند، این مسئله نشان می‌دهد که صنعت هتلداری مشهد با کاهش زائران خارجی، روزانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان ضرر می‌کند.

وی ادامه داد: البته اگر میزان مبلغی را که زائران خارجی در مشهد هزینه می‌کنند محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که کاهش تعداد این زائران، ضربه زیادی به اقتصاد شهر وارد کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->