افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

پاداش میلیونی برای افشاگران فساد در شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۷۴۵۶
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
پاداش میلیونی برای افشاگران فساد در شهرداری مشهد
با تصویب شورای شهر از این پس عرصه بر مفسدان اداری در شهرداری مشهد تنگ‌تر می‌شود

الهام مهدیزاده - برای اولین بار قرار است افشاکنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد پاداش‌های کلانی دریافت کنند؛ این پاداش‌ها برای کارکنان شهرداری ۲ ماه حقوق و مزایاست و برای شهروندانی که مسئولان ذی ربط را از فساد اداری در بخشی از شهرداری آگاه کنند، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پاداش است که به صورت نقدی و ظرف مدت یک ماه پرداخت خواهد شد.
شورای شهر و شهرداری مشهد گامی قاطع برای شفافیت و کوتاه کردن دست مفسدان اداری در شهرداری برداشتند؛ گامی که دیروز شورای پنجم مشهد در هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر در قالب «لایحه آیین نامه حمایت و تشویق اعلام کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد» و با رأی قاطع هر ۱۲ عضو حاضر در این جلسه، آن را به تصویب رساند. براساس این لایحه شهرداری مشهد خود را ملزم کرد که در صورت اعلام فساد اداری از سوی شهروندان، ۲۰ درصد حقوق مکتسبه را به صورت نقدی و ظرف مدت یک ماه به فرد گزارش دهنده پرداخت کند. از مهم‌ترین بخش‌های این آیین نامه، می‌توان به محفوظ ماندن نام فرد گزارش دهنده و حمایت از پرونده کاری او در شهرداری تا حصول نتیجه، ارجاع پرونده فرد متخلف به مراجع قضایی و قراردادن پیمانکاران متخلف در «لیست سیاه» شهرداری و حذف همکاری با این افراد اشاره کرد؛ گامی که برای اولین بار در سطح شهرداری مشهد با این کیفیت انجام می‌شود. پیش از این نیز دولت در گامی جدید، برای مبارزه با فساد، دست به تدوین لوایح سه گانه «شفافیت»، «مبارزه با مفاسد و سالم سازی نظام اداری» و «تعارض منافع» زد تا مسیر یادشده بیش از پیش هموار شود. از میان این ۳ لایحه، تعارض منافع هنوز در مرحله تدوین است و ۲ لایحه دیگر به مجلس ارسال شده ا ست.

 

 


پیش گامی شهرداری مشهد در تشویق گزارشگران فساد اداری
درباره اینکه در حوزه شهری دیگر شهرداری‌ها برای مبارزه با فساد چه اقدامی انجام داده اند، با ۲ عضو شورای شهر مشهد در این باره گفتگو کردیم و به گفته آن‌ها سابقه‌ای مبنی بر تصویب آیین نامه‌ای در حوزه حمایت از گزارشگران فساد اداری در دیگر شهر‌های کشور وجود ندارد و بر این اساس، شهرداری مشهد در این حوزه پیش گام است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به نقش و جایگاه مردمی برای مبارزه با فساد و اینکه این دولتمردان و سیاست‌های آنان در مبارزه با مفساد به تنهایی نمی‌تواند نقش مؤثری داشته باشند، بیان کرد: در این رابطه مردم و شهروندان نیز نقشی کلیدی در اعلام گزارش‌های فساد دارند.

کوتاه کردن دست مفسدان در حوزه شهرسازی
بتول گندمی توضیحات این آیین نامه را این گونه ارائه داد: امروز در شورای شهر گام خود را برای حمایت از گزارشگران فساد اداری در بدنه شهرداری مشهد برداشتیم، حتی تصویب کردیم به این افراد براساس حقوق مکتسبه گزارشی که ارائه می‌دهند، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پاداش داده شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، وجود فساد اداری در بدنه شهرداری را این طور توضیح داد: یکی از مشکلات و دغدغه‌هایی که شهروندان در مراجعه به شهرداری مطرح می‌کنند مربوط به حوزه شهرسازی است. در این ارتباط شهروندان گاهی حتی به نمونه‌هایی از رشوه و بی عدالتی نیز اشاره می‌کنند و حتی می‌گویند که دلال‌هایی حضور دارند که با گرفتن پول و رشوه، راه اندازی کار مردم را مطرح می‌کنند.
گندمی به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از موضوعات نظیر املاک در سامانه و تالار املاک ثبت و ضبط نشده است و همین موضوع سبب سوءبرداشت‌هایی می‌شود. البته بخشی از گلایه‌ها از بی عدالتی واقعیت دارد.
گندمی افزود: اعتماد مردمی برای اجرای نظارت همگانی مستلزم ایجاد بستر‌هایی است؛ یکی از این موارد، محرمانه بودن اطلاعات فردی است که گزارش فساد را اعلام می‌کند. نکته دوم آنکه مردم در بیان فساد اداری ممکن است از این موضوع واهمه داشته باشند که کار آن‌ها با این اعلام، قفل شود و در فرایند نتیجه گیری دچار مشکل شوند. در این باره نیز در آیین نامه مذکور، به حمایت معنوی از این افراد به منظور انجام امور اداری آنان تأکید شده است. بحث مالی دیگر نکته تأکید شده در این آیین نامه بود تا افراد را ترغیب به اعلام فساد اداری کند.

از ۲ ماه پاداش به کارکنان تا برخورد قاطع با متخلف
گندمی اشاره‌ای نیز به گزارش‌های فساد اداری از سوی کارکنان داشت و به اذعان او هر کدام از کارکنان که این گزارش را ارائه دهند و گزارش آنان اثبات شود، مشمول ۲ ماه حقوق و مزایا به عنوان پاداش و نیز بهره مندی از تسهیلات بانکی می‌شوند. علاوه بر آن، فرد مشمول، ارتقای شغلی نیز دریافت خواهد کرد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: پس از اثبات تخلف اگر فرد متخلف پیمانکار باشد، در حوزه ادامه همکاری با شهرداری مشمول محرومیت می‌شود و از سوی دیگر نام شرکت‌های متخلف در لیست سیاه قرار می‌گیرد. همکاران متخلف نیز به منظور تصمیم گیری ادامه فعالیت کاری آنان با شهرداری، به حراست و منابع انسانی ارجاع داده می‌شوند. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که پرونده‌های فساد اداری تشکیل شده، پس از اثبات به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

حق الکشف فساد ملکی؛ هفته آینده در دستور کار شورا
وی در رابطه با سقف تعیین شده برای پاداش فساد اظهار کرد: سقف تعیین شده درباره فساد اداری است، اما باتوجه به ارقام بالای جابه جایی ریالی و فساد در حوزه املاک، موضوع آیین نامه حق ‎الکشف فساد در حوزه ملک، هفته آینده در دستور کار شورا قرار می‌گیرد.
وی رقم پیشنهادی برای حق الکشف ملک را منوط به بررسی و تصویب این دستور کار در صحن علنی شورای شهر مشهد دانست.
 
 
 

پنهان کردن فساد؛ زمینه ساز فساد
گندمی در پاسخ به سؤال دیگر ما در رابطه با سامانه فاش و نقش آن در حوزه شفافیت شهرداری مشهد تصریح کرد: سامانه فاش نیز یکی از اقدامات مهم شورا و شهرداری برای شفافیت بود؛ در این سامانه تاکنون اطلاعات زیادی در بخش‌هایی نظیر شهرسازی، اطلاعات املاک شهر و قرارداد‌ها قرار گرفته است. علاوه بر آن سامانه‌های شهرسازی و قرارداد‌ها نیز به سامانه فاش متصل شده است.
وی با اشاره به نقش سامانه فاش در شفافیت شهرداری و حذف رانت و فساد‌ها در این مجموعه، افزود: اکنون مقررشده که همه قرارداد‌ها با فاصله کوتاه روی سامانه فاش قرار بگیرند.
وی با اشاره به اهتمام شورا و شهرداری برای شفاف سازی اظهار کرد: بدون شک پنهان کردن اطلاعات، بسترساز فساد است. در این رابطه می‌توان به حوزه قرارداد‌ها اشاره کرد. تا سال گذشته تنها ۲۰ درصد قرارداد‌ها روی سامانه قرارداد‌ها قرار می‌گرفت، اما اکنون می‌توان این ادعا را مطرح کرد که ۷۰ درصد قرارداد‌ها بر روی این سامانه قرار دارد.
به گفته گندمی اکنون در سامانه فاش موضوع بارگیری آرای کمیته فنی و هیئت پارکینگ بارگذاری نشده، که این موضوع نیز از سوی کمیته شفافیت درحال پیگیری است تا به سمت عملی کردن شهرداری شفاف گام برداریم.

ترکیب اعضای کمیسیون بررسی مفاسد
نایب رئیس شورای شهر مشهد نیز در حاشیه جلسه علنی و در گفتگو با شهرآرا به این موضوع اشاره کرد که با تصویب آیین نامه حمایت از گزارشگران فساد، می‌توان به این موضوع اذعان داشت که شهرداری مشهد در کشور پیش گام است. حمیدرضا موحدی زاده به اعضای کمیسیون بررسی کننده گزارش‌های فساد نیز اشاره و بیان کرد: در ساختار کمیسیون و اعضای آن، شهردار، رئیس کمیسیون خواهد بود که در غیاب او معاون مالی و پشتیبانی حضور خواهد داشت. همچنین مدیر نظارت عالیه و ارزیایی، دبیر کمیسیون است. مدیرکل حراست شهرداری، مدیرکل حقوقی و منابع انسانی شهرداری نیز اعضای دیگر هستند.
اما در تبصره‌های ماده واحده این لایحه که به تصویب قاطع اعضای شورای شهر مشهد رسید، آمده است: شهرداری مشهد مکلف است در راستای آگاهی عموم شهروندان و ایجاد شفافیت در اقدامات انجام شده درباره مقابله با مفاسد اداری، به اطلاع رسانی عمومی و مستمر نتایج این مصوبه، از طریق سامانه فاش اقدام کند.

با مصوبه شورای شهر مشهد صورت می‌گیرد
حمل و نقل رایگان برای معلولان
لایحه ارائه خدمات حمل ونقل عمومی رایگان برای معلولان یکی از دستور کار‌های شورای شهر مشهد بود که به تصویب اعضای شورا رسید.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در توضیحاتی بیان کرد: سفر‌های رایگان اختصاص یافته برای معلولان در هر ماه قابلیت ذخیره و انتقال به ماه‌های دیگر را ندارد.
وی اظهار داشت: همچنین در صورت استفاده افراد غیر مشمول از تسهیلات این مصوبه، در نوبت اول ارائه این تسهیلات مدت ۶ ماه و در نوبت دوم به صورت دایمی لغو خواهد شد.
گندمی گفت: شهرداری مشهد نیز باید نسبت به پیگیری دریافت اعتبارات لازم از دولت، مطابق مفاد تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، اقدام و گزارش آن را همزمان با ارسال لوایح تفریغ بودجه، به شورای اسلامی شهر ارائه و بار مالی اجرای مصوبه را در لایحه اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ و لوایح بودجه سنواتی منعکس کند.
وی افزود: همچنین شهرداری مکلف است، به اطلاع رسانی جامع درباره این مصوبه اقدام و گزارش آن را حداکثر طی ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، به شورای اسلامی شهر ارسال کند.

پرداخت هزینه حمل‌ونقل دانش‌آموزان استثنایی نیازمند
یکی دیگر از مصوبات شورا پرداخت هزینه حمل‌ونقل دانش‌آموزان استثنایی نیازمند بود. گندمی در این باره به  استناد ماده ۵ قانون حمایت از معلولان و منشور حقوق شهرنشینی گفت: شورا موضوع کمک به حمل ونقل و سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی را برای دومین سال در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: شورای شهر برای سال تحصیلی ۹۷-۹۸ یک میلیارد تومان برای این موضوع تصویب کرد، اما با کسری ۱۵۰ میلیون تومانی مواجه شدیم. برای امسال نیز یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان برای این مهم درنظر گرفته شد که از این مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان مربوط به سال گذشته است.
وی به دائمی شدن این ردیف در بودجه شهرداری اشاره کرد و افزود: استدلال ما برای دائمی شدن این ردیف، این است که شهرداری به همه شهروندان برای حمل ونقل عمومی یارانه می‌دهد و فردی که از اتوبوس و مترو استفاده می‌کند، بخشی از هزینه حمل ونقلش با یارانه شهرداری تأمین می‌شود. با این شرایط این یارانه را برای کمک به هزینه رفت وآمد دانش آموزان درنظر گرفته ایم تا این ردیف دائمی شود.

معافیت خانواده شهدا و ایثارگران از هزینه کفن و دفن
تصویب لایحه معافیت خانواده معزز شهدا و آزادگان، جانبازان و خانواده ایشان و رزمندگان از هزینه‌های دفن و کفن، از دیگر مصوبات روز گذشته شورای شهر مشهد بود.
گندمی گفت: در بررسی‌هایی که صورت گرفت برای هر کفن و دفن یک میلیون و ۴۳۰ هزارتومان درنظر گرفته شد. بر این اساس در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در فرایند رایگان شدن این امر لحاظ شد که در اصلاح بودجه درنظرگرفته می‌شود. تصویب طرح اصلاح بخشی از آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی، با قید دوفوریت دیگر دستور کار شورای شهر مشهد بود. بر این اساس و به منظور حمایت، مشارکت و تجلیل از تیم‌ها و مجموعه‌ها و قهرمانان ورزشی، آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی، به شرح پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر، تصویب شد.

تصویب قرارداد مشارکتی ۶۳۴ میلیارد تومانی
لایحه مجوز انعقاد قرارداد مشارکتی اجرای پروژه توحید (AT۱۹) واقع در خیابان توحید با سهم شراکت شهرداری به میزان ۶۶/۳۹ درصد در صحن علنی شورای شهر مشهد به تصویب رسید. بر اساس لایحه ارائه شده، مبلغ قرارداد مذکور ۶۳۴ میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومان است.
یکی از اهداف این پروژه افزایش و تأمین سرانه پارکینگ عمومی در بافت مرکزی شهر است.
لایحه مجوز انعقاد قرارداد مشارکتی پروژه ابرار ۴ از دیگر پروژه‌های اقتصادی مصوب شورای شهر مشهد بود. در جریان بررسی این دستور کار رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد گفت: در شهر مشهد و با ورود خیران مسکن ساز، موضوع ساخت مسکن ارزان قیمت برای افراد بدون توانمندی لازم و زنان سرپرست خانواده در دست اجرا قرار گرفته است. بر این اساس منازلی با قیمت مناسب در اختیار این افراد قرار می‌گیرد که جای تقدیر دارد. احمد نوروزی افزود: شهرداری مشهد در ۲ پروژه با خیران مسکن ساز به اختلاف حساب خورد و در این ارتباط شهرداری مطالباتی داشت. درنهایت با توافقاتی که معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با خیران مسکن ساز داشت، موضوع از طریق واگذاری مسکن برطرف شد. وی افزود: با این اقدام ۲ پروژه آنان رفع مشکل شد. تصویب لایحه اصلاح بند۱-۳ ماده۳ صلح نامه پروژه مشارکتی حریر نیز دیگر مصوبه اقتصادی شورای شهر مشهد بود. در ابتدای جلسه علنی شورای شهر و به مناسبت هفته تربیت بدنی، فرزاد فتاحی، مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی، به ایراد سخن پرداخت که مشروح آن در ضمیمه ورزشی شهرآرای امروز منتشر شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->