شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد
سرخط خبرها

حکایت پر غصه سفر در تعطیلات و جولان کرونا

  • کد خبر: ۷۴۹۲۸
  • ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
حکایت پر غصه سفر در تعطیلات و جولان کرونا
از فردا سه روز تعطیل در پیش است که این تعطیلی در استان‌های تهران و البرز ۶ روز است، برای بسیاری از هم وطنان با برنامه ریزی برای سفر، بدون توجه به محدودیت‌های تردد کرونایی و احتمال افزایش شیوع هر چه بیشتر کرونا همراه خواهد بود.

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ از ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه ۱۴ هزار و ۶۹۳ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های کشور بستری شدند. این آماردر هفته قبل از آن ۱۰ هزار و ۹۰۵ نفر بود. در همین دوره زمانی ۱۱۹۵ نفر فوتی جدید به شمار فوتی‌های کرونا اضافه شد، اما این آمار درهفت روز قبل از آن ۱۰۰۸ نفر بود. به این آمار اضافه کنید شمار کرونا مثبت‌های سرپایی را که ۱۲۱ هزار و ۸۳۶ نفر بود، اما در هفته پیش از آن ۹۷ هزار و ۷۶۱ نفر به ثبت رسیده بود.

 

درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خراسان رضوی نیز به نحو فزاینده‌ای کاهش یافته و به ۴۴ تا حداکثر ۵۱ درصد رسیده است. برای این آمار‌های رسمی اگر چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود، به همین راحتی باید بپذیریم که موج سهمگین اخیر، هنوز هم می‌تواند دردناک‌تر و سخت‌تر از آنچه هست، رخ نمایان کند. البته شدت موج اخیر نیز به نحوی است که حتی منجر به ابتلای دوباره کادر درمان کشور به کرونا باوجود دریافت هر دو دوز واکسن شده است.


۳ روز پرالتهاب

از این آمار‌های رسمی که بگذریم، از فردا سه روز تعطیل در پیش است که این تعطیلی در استان‌های تهران و البرز ۶ روز است، برای بسیاری از هم وطنان با برنامه ریزی برای سفر، بدون توجه به محدودیت‌های تردد کرونایی و احتمال افزایش شیوع هر چه بیشتر کرونا همراه خواهد بود. به نظر می‌رسد همه گیری عادی انگاری کرونا که از مدتی قبل توسط بسیای از هم وطنان به تهدید بالقوه‌ای برای گسترش کرونا تبدیل شده، در روز‌های پیش رو حداقل به تهدیدی جدی‌تر برای مشهد تبدیل شده است.


هر چند که در هفته‌های گذشته سهل گیری به جای سخت گیری، به بهانه معیشت بسیاری از اصناف، باعث شد از یک سو روند سفت و سخت بازرسی از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در موج‌های اول را در موج پنجم شاهد نباشیم و بسیاری از صنف‌ها نیز به گروه اول شغلی، یعنی گروه مجاز برای فعالیت در شرایط قرمز کرونایی وارد شوند، برای تداوم شرایط قرمز در مشهد این تمام ماجرا نیست، بلکه روند سهل گیری ورود به مشهد برای پلاک‌های غیربومی نیز مسئله‌ای است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

 

تعداد بسیاری از مسافران ورودی مشهد نیز طی هفته‌های اخیر با اتوبوس، قطار یا هواپیما وارد شهر شده اند؛ آماری که با بررسی رونق کسب وکار مراکز اقامتی می‌توان به صحت آن پی برد؛ با این حال در شرایط فعلی که آمارها، تمام و کمال رودرروی مشهد قرار گرفته است، سه روز پرالتهاب دیگر نیز در پیش است که در جمع بندی هفته آینده، می‌تواند به افزایش شماره ابتلای سرپایی، بستری در بیمارستان و فوتی‌ها در این شهر منجر شود.

 

شرایطی که می‌تواند به افزایش بیماران غیربومی در مشهد نیز بینجامد. تأیید این نکات را نیز می‌توان به نحوی آشکار در اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دنبال کرد. به گفته محمدحسین بحرینی، شمار شایان توجهی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های مشهد را مسافران و افراد غیربومی، به ویژه از استان سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهند.


به این مطالب اضافه کنید اظهارات غلامرضا خادمی، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان اکبر، را که خبر از افزایش ابتلای کودکان به کرونا در مشهد داده است.


افزایش ۷۰ درصدی مراجعه به مراکز منتخب کرونا

محمدحسن درخشان، مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز به نوعی دیگر روند رو به افزایش ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا در مشهد را تأیید و اعلام کرده که روند مراجعه به مراکز منتخب کرونا در مشهد ۷۰ درصد افزایش یافته است و میزان تست‌های مثبت به بیش از ۳۵ درصد رسیده است، در حالی که این عدد در قبل از موج پنجم کمتر از ۲۵ درصد بود.


مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز با توصیه برای برگزاری نماز عید قربان با رعایت و دقت بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی، اعلام کرده که رعایت فاصله اجتماعی بین نمازگزاران عید قربان از زمان ورود به مساجد تا زمان خروج ضروری است. در مساجد مکان‌هایی برای شستن دست با آب و صابون و محلول الکل ۷۰ درصد برای ضدعفونی کردن دستان نمازگزاران باید وجود داشته باشد.

 

در صورت برگزاری مراسم عید قربان، این برنامه در محیط‌های باز برگزار شود، در صورتی که لازم است مراسم عید قربان در مکان‌های بسته برگزار شود، از وجود تهویه مناسب اطمینان حاصل شود و مدت مراسم تا حد ممکن کوتاه باشد. باید تعداد شرکت کنندگان مراسم تا حد امکان کم باشد و حداقل فاصله یک متر با دیگران رعایت شود و شرکت کنندگان از ماسک استفاده کنند.


محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی نیز در نشست کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان، بر تسریع در انجام واکسیناسیون تاکید کرد و گفت: کار واکسیناسیون در روز‌ها و هفته‌های آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت و امکانات استان پای کار خواهد آمد تا این امر تحقق یابد.


طبق اعلام وزارت بهداشت، ۲۱۳ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۲۵ هزار و ۴۴۱ نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->