«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

ممنوعیت واردات برخی گوشی‌های شیائومی و نوکیا به دلیل نداشتن امکان تماس با شماره‌های اضطراری

  • کد خبر: ۷۴۹۴۸
  • ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
ممنوعیت واردات برخی گوشی‌های شیائومی و نوکیا به دلیل نداشتن امکان تماس با شماره‌های اضطراری
سازمان تنظیم مقررات به علت نداشتن امکان تماس با شماره‌های اضطراری، ۱۸ گوشی را در فهرست قرمز قرار داد.
شهرآرانیوز - بی گمان شما هم در مکان‌هایی که تلفن همراهتان آنتن ندارد گزینه emergency call یا تماس‌های اضطراری را دیده‌اید. موبایل‌ها قابلیتی دارند که مالک بتواند بدون داشتن سیم‌کارت یا در مکان‌هایی که سیم‌کارت آنتن‌دهی ندارد با شماره‌های اضطراری تماس بگیرد. در این میان، هر کشور شماره اضطراری خود را دارد و شماره‌های ۱۱۰ یا ۱۱۵ که در کشور ما بین شماره‌های اضطراری قرار دارند، قرار نیست در دیگر کشور‌ها کار کنند یا برعکس. در سال‌های گذشته، زمانی که تحریم‌ها به این شدت نبود و برند‌ها به شکل رسمی در ایران فعال بودند، شماره‌های اضطراری ایران در برند‌های مختلف قرار می‌گرفت.
 
شماره‌های اضطراری ایران در سال‌های پیش و برای برند‌هایی که نمایندگی رسمی در ایران نداشتند به این شکل به موبایل‌ها اضافه می‌شد که تأمین‌کننده‌ها در دبی زمان ثبت سفارش اعلام می‌کردند برای مثال ۱۰۰ هزار گوشی برای بازار ایران نیاز دارند و این محصولات باید الزاماتی از جمله رعایت شماره تماس اضطراری ایران را داشته باشند. اما در چند سال گذشته، برخی شرکت‌های سازنده تلفن همراه به دلیل نگرانی از تحریم‌ها نمی‌خواهند هیچ ارتباطی با بازار ایران داشته باشند و دیگر نمی‌پذیرند شماره اضطراری ایران را در گوشی‌های خود قرار دهند. این کار به زبان ساده‌تر، نوعی اذعان به فروش موبایل به ایران است.
 
به همین دلیل در نیمه دوم سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت‌های واردکننده‌ای که بیشترین سهم واردات را دارند اعلام کرد استاندارد شماره‌های اضطراری ایران باید توسط شرکت‌های سازنده رعایت شود. در ادامه این بحث، حالا رگولاتوری دستور توقف واردات برخی موبایل‌های شیائومی و نوکیا را داده که این موضوع در آن‌ها در نظر گرفته نشده است. برای مثال، اکنون موبایل‌هایی مانند شیائومی پوکو X۳ و همین‌طور نسخه NFC این موبایل که از پرفروش‌ترین‌های بازار هستند در این فهرست قرار گرفته‌اند.

تا الان فهرست هجده‌تایی از گوشی‌هایی از ۳ برند شیائومی، نوکیا و ریلمی در فهرست ممنوعیت واردات قرار گرفته‌اند. در این موبایل‌ها که با وضعیت کشورمان شخصی‌سازی نشده‌اند، زمانی که در وضعیت نبود آنتن با شماره‌های اضطراری تماس می‌گیرید، به طور خودکار با شماره ۱۱۲ که متعلق به ستاد مدیریت بحران کشور است تماس گرفته می‌شود.
 
نیروی انتظامی و ستاد مدیریت بحران کشور در زمینه این ممنوعیت اعلام کرده‌اند مردم در شرایط بحرانی و اضطراری باید بتوانند با شماره‌های اضطراری کشور تماس بگیرند. از طرف دیگر ستاد مدیریت بحران اعلام کرده است به دلیل این نقض فنی، خطوط سازمان اشغال شده و در کار این سازمان اختلال ایجاد شده است.

اما نکته اینجاست که بنابر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل کشور، فهرست هجده‌تایی اعلام‌شده حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از نیاز بازار را تأمین می‌کند و ممنوعیت ورود این گوشی‌ها می‌تواند باعث ایجاد شوک قیمتی در بازار تلفن‌های همراه کشور شود.
 
با اینکه درخواست نهاد‌هایی مانند ستاد مدیریت بحران کشور درست به نظر می‌رسد، با امکانات و زیرساختی که اپراتور‌های تلفن همراه در اختیار دارند می‌توان به صورت فنی شماره‌گیری این مدل‌ها را درست کرد. هم‌چنین زمانی که گوشی وارد کشور می‌شود و خریدار گوشی را فعال می‌کند، سامانه همتا در کنار ارسال پیامک فعال‌سازی، می‌تواند در قالب یک پیامک دیگر، روش شماره‌گیری با مراکز اضطراری کشور را به صاحب دستگاه آموزش دهد. در بیشتر این مدل‌ها زمانی که بعد از شماره‌گیری شماره اضطراری سه‌رقمی علامت + را هم وارد و سپس اقدام به شماره‌گیری کنید، در وضعیت نبود آنتن هم می‌توانید به مرکز مورد نظر متصل شوید.
 
در همین راستا هم انجمن واردکنندگان موبایل کشور در نامه‌ای به رگولاتوری، خواستار تجدید نظر در این مسئله شده است.

حالا باید ببینیم رگولاتوری در مصوبه خود تجدیدنظر می‌کند یا شاهد خداحافظی برخی میان‌رده‌های محبوب با بازار تلفن همراه کشور خواهیم بود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->