«زیست پارک مشهد» بزرگترین پارک موضوعی کشور، افتتاح شد

  • کد خبر: ۷۵۰۸۳
  • ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
«زیست پارک مشهد» بزرگترین پارک موضوعی کشور، افتتاح شد
زیست پارک مشهد با عنوان بزرگترین پارک موضوعی کشور، یک پروژه با رویکرد بومگردی و آشنایی شهروندان با زندگی روستایی و عشایری افتتاح شد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیین بهره برداری از پروژه تفریحی زیست پارک مشهد امروز با حضور شهردار و اعضای شورای اشلامی شهر مشهد برگزار شد. شهردار مشهد در این مراسم اظهار کرد: هدف اجرای زیست‌پارک آشنایی شهرنشینان با فضای روستایی و عشایری است.

کلائی یادآورشد: فرزندانمان مانیازمند ارتباط با محیط طبیعی پر از خاک و گونه های گیاهی هستند که در این مکان فراهم شده و در دوسال دیگر با رشد گونه‌های گیاهی، این پارک بی‌بدیل خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه این آخرين پروژه بزرگی است که افتتاح می‌کنیم افزود: پروژه های مفید زیادی در این دوره به اتمام رسید. ما مراسم افتتاحیه ها را به پروژه های بزرگ خلاصه کردیم اما اگر دوره دیگری بود، شاید برای سایر پروژه‌های خرد نیز مراسم افتتاح می‌گرفتند اما ما این کار را نکردیم.

 

کلائی تاکید کرد: بسیار کار سختی است در این رکود کار کردن، و باید از معاونت خدمات شهری و دکتر یعقوبی قدردانی کنم. این ارزشمند است که وارد کوه پارک که می شویم شور و حال مردم را می‌بینیم، یک سال و نیم پیش کوه‌پارک و زیست‌پارکی وجود نداشت و ذی نفعانی بودند که دوست نداشتند این اقدامات عملی شود. هماهنگی بالایی بین همه سازمان‌ها انجام شد و قطعا در هیچ دوره‌ای اینگونه نبوده است، از این بابت شکرگزاریم.

یعقوبی معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در این مراسم یادآور شد: با اجرای فضای سبز در نقاط مختلف شهر به کاهش آلودگی هوا و زیبا سازی شهری کمک کردیم. فضای سبز به عنوان ریه ها شهری به عنوان اولویت مدیریت شهری در این دوره بود.

 

به گفته یعقوبی، از سال ۹۶ تا به امروز سرانه فضای سبز۱۴/۶مترمربع بود که به ۱۸/۵متر مربع رسید این یعنی چیزی حدودد۴/۵ برابر شده، این یعنی ۱۷۰۰ هکتار توسعه فضای سبز ، که چیزی حدود۳۰۰ هکتار فضای سبز شهری و مابقی هم کمبربند سبز است.

 

عدالت در توزیع فضای سبز دغدغه مدیریت شهری مشهد

 

وی تصریح کرد: ۲۷درصد فضای سبزی که ایجاد شده در دوره ۴ ساله اجرایی شده است. این دوره توسعه فضای سبز با سرعت انجام شد اما نکته قابل توجه پراکنش فضای سبز در نقاط مختلف شهر است و ایجاد فضای سبز در حاشیه شهر و نقاط کم برخوردار اهمیت قابل توجهی داشت.

 

وی ادامه داد: اگر ما ۱۰۱پارک با مساحت۱۲۰هکتار پارک‌های محلی و ناحیه ای ایجاد کردیم و اگر ۶پارک بالای۶هکتار ایجاد کردیم در این بین ۵۷مورد از این بوستان ها با مساحت ۸۷هکتار در مناطق کم برخوردار ایجاد شده است.

 

نباید محیط های طبیعی را از زندگی شهری جدا کنیم

 

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید در ت‌وسعه فضای سبز در نظر داشت حفظ ارتباط طبیعت بیرونی با زندگی شهری است و نباید محیط های طبیعی را از زندگی شهری جدا کنیم. در ارتفاعات کمربند سبز نقاط مختلفی را ایجاد کردیم که کوهشار نمونه بارز آن بوده است همچنین یکی از بوستان های مهمی که در این راستا در نظر گرفته شد زیست پارک است.

 

به گفته یعقوبی زیست پارک در تلاش است که یک ارتباطی را با ارتفاعات سبز جنوبی و بوستان خورشید به عنوان یک بوستان بزرگ شهری است که از هاشمیه تا هفت تیر را پوشش می دهد ایجاد کند.

 

رونق پارک‌های موضوعی

 

این مقام شهری با اشاره به پروژه کشت پارک در ادامه یاداورشد: کشت پارک با رویکرد کساورزی در مشهد با الگوبرداری از گونه های خارجی است که اولین بار در مشهد شکل می گیرد،  پروژه در حاشیه چهل بازه با مساحت ۲۳هکتار حدفاصل دانشجو تا سید رضی است که امیدواریم کل پروژه را در ماه های آتی به بهره برداری برسانیم.

 

وی افزود: بوستان شهرستانی با ۷۳هکتار با تلاش مدبریت شهری و بین ارگانی در نقطه کم برخوردار شهر است که در ماه های اتی به بهره برداری می رسانیم.

 

وی ادامه داد: زیست پارک یک پروژه با رویکرد بومگردی با آشنایی شهروندان با زندگی روستایی و عشایرس است. یک بوستان ۲۹هکتاری متفاوت از سایر بوستان ها که در سطح فلت در حال انجام است که تمام تلاش مشاور بر این بوده که شرایط طبیعی این مکان را حفظ کند و تلاش کرده کمترین دخل و تصرفی در محیط طبیعی داشته باشد و با کاشت ۱۶گونه گیاهی و اقلیمی این محیط را در اینده سر سبز تر کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->