گزارش شهرآرانیوز از برنامه «شهر عسل» که از شبکه کودک (نهال) پخش می‌شود

  • کد خبر: ۷۵۵۴۷
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
گزارش شهرآرانیوز از برنامه «شهر عسل» که از  شبکه کودک (نهال) پخش می‌شود
سریال رئال عروسکی «شهرعسل» که ازسوی اداره آموزش فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برای پخش از شبکه سراسری کودک «نهال» آماده می‌شود این روز‌ها مراحل تدوینش را پشت سر می‌گذارد.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - سریال رئال عروسکی «شهرعسل» که ازسوی اداره آموزش فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برای پخش از شبکه سراسری کودک «نهال» آماده می‌شود این روز‌ها مراحل تدوینش را پشت سر می‌گذارد. این سریال به نویسندگی مجید بخششیان با هدف آموزش غیرمستقیم مفاهیم شهروندی ویژه کودکان ۵ تا ۱۲ سال در ۳۰ قسمت بیست دقیقه‌ای تولید شده است و در واقع تمامی مفاهیم به صورت تجربی و به دور از هرگونه فضای دیکته‌ای و دستوری به مخاطب منتقل می‌شود.

محبوبه پاداش، کارگردان هنری و جواد تقوی کارگردان تلویزیونی «شهرعسل» هستند و فرشته ابراهیمی هم ساخت عروسک‌ها را برعهده داشته است. آن چه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای گفتگو با مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و رئیس اداره آموزش فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد درباره ویژگی‌های مجموعه «شهرعسل» و همکاری این دو سازمان با یگدیگر است.


«شهر عسل» مشهدی روی آنتن سراسری

 

تأکید بر خودباوری و خودشناسی

مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، درباره این پروژه توضیح می‌دهد: ساخت پروژه «شهر عسل» به سه سال پیش بازمی گردد. پروژه‌ای که به دلیل مشکلات گوناگون و ناهماهنگی‌ها روند نهایی تولیدش در این سال‌ها متوقف مانده بود. سرانجام در اواخر سال گذشته، با توجه به سیاست‌های جدید مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس و لزوم تعیین تکلیف این پروژه و جلوگیری از فرسایشی شدن و بی نتیجه ماندن آن، مقرر شد که با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد روند ساخت پروژه نهایی شود.


به گفته امیرمهدی حکیمی براساس برنامه ریزی‌ها این پروژه به تعداد ۳۰ قسمت بیست دقیقه‌ای برای پخش سریالی از شبکه کودک آماده می‌شود. البته نحوه تولید به گونه‌ای است که امکان ارائه نسخه‌های متفاوتی از اثر فراهم باشد.

 

مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی درباره محوریت برنامه «شهر عسل» نیز می‌گوید: بن مایه این مجموعه، شعار «کاش روزی بتونیم دوباره خودمون بشیم» است. آنچه امروزه کودک ما و حتی جامعه بزرگ سال ما با آن دچار چالش است؛ نداشتن خودشناسی و خودباوری و باور به قدرت خود در تغییر شرایط زندگی است. «شهر عسل» داستان ورود کودک به دوره نوجوانی و خودشناسی و خودباوری است. امید، شخصیت اصلی داستان ما؛ پسری غمگین است که با ورود او و پدرش به باغ گیاهشناسی اتفاق عجیبی برای او رخ می‌دهد و زندگی و شخصیت او دستخوش تغییراتی می‌شود.


به گفته حکیمی، اکنون همه تصویربرداری پروژه به پایان رسیده است و کار در مرحله تدوین قرار دارد. او ابراز امیدواری می‌کند با پایان فرایند‌های فنی بتوان این مجموعه را برای پخش تلویزیونی آماده کرد.

 

حکیمی، درباره همکاری مؤسسه آفرینش‌ها با شهرداری مشهد توضیح می‌دهد: با توجه به مشارکت‌های میان سازمانی و پیگیری کارگردان اثر زمینه مذاکرات لازم برای جلب مشارکت شهرداری فراهم شده و پس از انجام مذاکرات و اعمال نقطه نظرات شهرداری در ترویج اصول فرهنگ شهروندی برای کودکان توافق نهایی صورت گرفته است. البته کوشش شده تا در کل اثر پیام‌های تولیدی متناسب با اصول و آموزه‌های فرهنگ اسلامی و رضوی هماهنگ باشد.


او بر این باور است که با فراهم شدن زمینه تولید پروژه‌های بزرگ سینمایی و تلویزیونی در مشهد، می‌توان از ظرفیت ارزشمند هنرمندان مشهدی استفاده کرد و بدین شکل با ایجاد بازار مناسب اقتصادی شرایط بهره مندی اقتصادی برای این هنرمندان را فراهم کرد.


به نظر او با پیگیری تولید و ساخت پروژه‌هایی با پخش و توزیع ملی زمینه مطرح شدن هنرمندان مشهدی در سطح ملی فراهم می‌شود. اتفاقی که می‌تواند جلوی مهاجرت احتمالی هنرمندان بومی به پایتخت را بگیرد.
حکیمی، ابراز امیدواری می‌کند این پروژه تلویزیونی که به شکل عروسکی دنبال شده و با حضور چندین بازیگر ترکیب شده است و همچنین از داستان مناسب و جذاب، عناصر دراماتیک مناسب کودکان و جلوه‌های بصری لازم برخوردار است، مورد استقبال جامعه هدف قرار گیرد.


حکیمی، درباره دیگر برنامه‌های تصویری این مؤسسه نیز توضیح می‌دهد: مؤسسه آفرینش‌ها برای پیگیری سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و سیاست‌های سالانه خود، مجموعه مختلفی را در حوزه فعالیت‌های سینمایی برنامه ریزی کرده که امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسند.


«شهر عسل» مشهدی روی آنتن سراسری

 

پرداختن به موضوعات فرهنگ شهروندی

فرشید دارابی رئیس اداره آموزش فرهنگ شهروندی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد نیز درباره مشارکت شهرداری در پروژه «شهر عسل» توضیح می‌دهد: پیشنهاد این طرح را مؤسسه آفرینش‌ها به شهرداری داد که پذیرفته شد. کار‌های اولیه آن از نیمه دوم سال ۹۹ و ضبط تصویری از فروردین امسال شروع شد.


به گفته او در این سریال در کنار موضوعات اخلاقی به موضوعات مرتبط با فرهنگ شهروندی که از دغدغه‌های مدیریت شهری هستند پرداخته می‌شود. موضوعاتی مانند تفکیک زباله، حفظ محیط زیست، مباحث ترافیک و ایمنی، همسایه داری، مشارکت در شهر، اتحاد و همدلی، هویت شهری، حس تعلق به مکان زندگی و پاسداری از آن. البته این موضوعات به صورت مستقیم مطرح نمی‌شود.


دارابی ادامه می‌دهد: «شهرعسل» به صورت سلسله وار داستانی را پیگیری می‌کند که در قالب اتفاقات مختلف پیام‌های نهفته‌ای را به بچه‌ها منتقل و به آن‌ها گوشزد می‌کند که انجام ندادن و یا انجام دادن بعضی کار‌ها چه پیامد‌هایی خواهد داشت.


او درباره خروجی کار نیز توضیح می‌دهد: در کاری که تولید شده از حضور هنرمندان مشهدی و استادانی که در حوزه کودک متخصص هستند بهره گرفته شده است. همچنین تا به امروز کسانی که قسمت‌های آماده شده را دیده اند یا در فضای فیلم برداری قرار گرفته اند برایشان «شهر عسل» جذاب بوده، ولی درنهایت باید ببینیم خروجی و تدوین کار به چه صورت می‌شود.


***


در این پروژه مجید بخششیان، محمد جهان‌پا، جلال شهبازنژاد، کریم جشنی، محبوبه سلطانی، علی‌رضا رواندل، محمد مهدیان، صبا مهر، سمیه قائمی، مرتضی قربانی، حامد یزدی، نیلوفر میرنژاد و قیس یساقی به ایفای نقش پرداخته‌اند. گروه عروسک‌گردانان نیز شامل سودا حسن‌زاده، سحر دست مرد، الهام ابطحی، قیس یساقی و محمد مهدیان می‌شوند و صداپیشه‌ها نیز بهاره میرزاپور، صبا مهر، قاصدک شوقی، مائده آریانوش و ریحانه سنگین هستند. از دیگر عوامل «شهرعسل» هم می‌توان به ابراهیم رجبیان، مدیرتصویربرداری، محسن طیبی صدابردار و سید وحید حمیدزاده طراح صحنه و آرزو خوشخو طراح لباس اشاره کرد. حجت خاکپور، آناهیتا موسوی، مریم رستگار، کورش خاکپور و حسین چمن‌پرا گروه طراح و اجرای گریم را تشکیل می‌دهند. حمیدرضا عطارد نیز تهیه‌کننده «شهرعسل» است.

 


 

عکس‌ها: امیر صحرایی

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->