نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

رویکرد‌ مدیریت شهری در حوزه ورزش مشهد: توسعه در ورزش همگانی حمایت از ورزش قهرمانی

  • کد خبر: ۷۵۵۵۷
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
رویکرد‌ مدیریت شهری در حوزه ورزش مشهد: توسعه در ورزش همگانی حمایت از ورزش قهرمانی
۴ سال از حضور شورای‌شهر پنجم در مسند مدیریت‌شهری مشهد می‌گذرد و در این مدت سیاست اجرایی شورا و شهرداری، حمایت ویژه و تمام‌قد از ورزش قهرمانی و صدالبته توسعه ورزش همگانی بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ۴ سال از حضور شورای‌شهر پنجم در مسند مدیریت‌شهری مشهد می‌گذرد و در این مدت سیاست اجرایی شورا و شهرداری، حمایت ویژه و تمام‌قد از ورزش قهرمانی و صدالبته توسعه ورزش همگانی بوده است. سیاست‌های اجرایی که در راستای افزایش نشاط، شادابی و پویایی اجتماعی لحاظ شده و افزایش سرانه و تجهیزات ورزشی هم به کمک این سیاست‌ها آمده است. نگاهی گذرا به فعالیت‌های شهرداری مشهد در عرصه ورزش نشان می‌دهد در ۴ سال گذشته ارتقای سطح سلامت شهروندان در دستورکار جدی شورای عالی ورزش قرار داشته و به همین دلیل اقدامات مهمی صورت گرفته است.

 

ورزش مشهد چه در بخش همگانی و چه در بخش قهرمانی در چندسال گذشته و با تأثیر از حمایت‌های شورا و شهرداری توانسته است گام‌های مثبتی در راستای توسعه و ارتقای خود بردارد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین اقداماتی که در شهرداری و شورای پنجم در طول عمر چهارساله خود در عرصه ورزش شهر مشهد انجام شده است.


افزایش ایستگاه‌های بدن‌سازی پارکی به ۵۰۹ ایستگاه

کافی است در حاشیه شهر قدم بزنید. اگر به‌ندرت اماکن ورزشی به چشمتان خورد، بی‌شک یکی از همان اندک‌ها متعلق به شهرداری است. احداث و توسعه زیرساخت‌های ورزشی در قالب مجموعه‌های ورزشی سرپوشیده و روباز و آبی و تجهیزات ورزشی پارک‌ها، همچنین بهره‌برداری از مجموعه‌های ورزشی در اختیار در قالب اجاره شیفت و درنهایت برای استفاده شهروندان و کارکنان سالم و توان‌یاب بخشی از اقداماتی است که شهرداری مشهد در راستای همگانی‌کردن ورزش و توسعه ورزش همگانی به آن همت گمارده است. اعداد و آمار نشان می‌دهد در ابتدای حیات شورای پنجم اسلامی شهر مشهد ۱۸۰ مجموعه ورزشی سرپوشیده و روباز و ۴۷۹ ایستگاه بدن‌سازی پارکی وجود داشت و حالا ۲۶ مجموعه ورزشی و ۳۰ ایستگاه بدن‌سازی پارکی به آن اضافه شده است.


شهرداری تمام‌قد در کنار ورزش قهرمانی

یکی از مطالبات مهم مردم مشهد در ابتدای شورای پنجم و در اوضاع ویژه ورزش قهرمانی مشهد، حمایت از ورزش قهرمانی بود. حمایتی که در ابتدا با کمک‌های فصلی به برخی تیم‌ها و در ادامه و با تدوین آیین‌نامه حمایت از ورزش قهرمانی به‌صورت ساختارمند صورت گرفت. از سال ۱۳۹۶ تاکنون حدود ۱۰۰ حمایت از ورزشکاران و تیم‌ها و هیئت‌های ورزشی شهر که در بالاترین سطح کشوری و بین‌المللی فعالیت داشته‌اند، به میزان حداکثر ۴۰۰ میلیارد ریال صورت گرفته است. چنین حمایتی در شهرداری‌های کشور بی‌سابقه بوده است. نمونه مشهود این حمایت‌ها هم در این دوره، نجات شهرخودرو و بعد از آن پدیده از منجلاب نابودی بود که به حماسه فوتبالی شهر بدل شد تا یک نماینده از مشهد نخستین‌بار در تاریخ، آسیایی شود.

 

البته شهرداری بعد از ایجاد شور و نشاط فراگیر این اتفاق، عرصه را خالی نکرد و به حمایت ویژه از دیگر تیم‌های ورزشی استان در رشته‌های مختلف ورزشی پرداخت. حضور قدرتمندانه تیم والیبال در لیگ‌برتر، حمایت از بسکتبالیست‌های لیگ‌برتری، کمک به فوتسال، کشتی و به‌ویژه تیم‌داری در بخش ورزش بانوان، آن هم در رشته‌های مختلف، از اقداماتی بود که فصلی تاریخی را برای ورزش قهرمانی مشهد رقم زد.


افزایش ۸۰ درصدی مسیر دوچرخه‌سواری شهری

توسعه زیرساخت‌ها، پیاده‌روسازی و مسیر‌های ویژه دوچرخه‌سواری نیز در مشهد یکی از مواردی است که در شورای پنجم به آن توجه ویژه‌ای شد. درحالی‌که تا سال ۱۳۹۷ حدود ۱۳۴کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در شهر مشهد وجود داشت، در کمتر از ۳سال با افزایش حدود ۸۰درصدی، به ۲۴۰کیلومتر رسید تا مشهد از این لحاظ یکی از شهر‌های ویژه ایران باشد. اکنون بعد از تهران، مشهد دومین شهر ایران به لحاظ داشتن مسیر دوچرخه‌سواری شهری است.


احیای مسیر قدیمی قله زو با ساخت مجموعه کوهشار

یکی دیگر از اقدامات شهرداری در حوزه توجه به ورزش همگانی، ساخت مجموعه ۷۸ هکتاری کوه‌پارک بود. جایی که سال‌ها محل مناقشه بین دوستداران کوه و شهرداری بود، در این دوره به محل آشتی آن‌ها تبدیل شد و شهرداری با احیای مسیر قدیمی قله زو باعث رضایت کوهنوردان آماتور و حرفه‌ای شد. با مسدودشدن این بخش از مسیر کمربندجنوبی و احیای زیست طبیعی آن، ارتفاعات جنوبی مشهد همچون گذشته به محلی پرنشاط برای مردم تبدیل شد. احداث بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی ایران به طول ۱۹۰ کیلومتر، دیگر اقدام مهم شهرداری در این منطقه بود که بر نشاط آن و رضایت شهروندان افزوده است.


افتتاح مجموعه مدرن «امید و زندگی»

احداث و بهره‌برداری از ۲۶ مجموعه ورزشی به مساحت ۳۷ هزار و ۳۰۰ مترمربع ازجمله اقدامات ارزشمندی است که شهرداری در این دوره انجام داده است. در این میان، اما مجموعه «امید و زندگی» مانند نگینی درخشان است. این مجموعه ورزشی با امکانات بی‌نظیرش با مساحت ۲هکتار دارای ۲سالن ورزشی سرپوشیده چندمنظوره و محوطه‌سازی زمین‌های ورزشی روباز در سال ۱۳۹۷ توسط وزیر ورزش‌وجوانان افتتاح شد.

 

رشته‌های ورزشی سالن سرپوشیده مجموعه «امید و زندگی» شامل سالن‌های توپی، وزنه، اسپینینگر، تشکی و تی‌آرایکس است و محوطه‌سازی زمین‌های ورزشی روباز نیز از زیرسازی و آسفالت، خاک‌برداری، اجرای فضای اداری، رختکن، سرویس‌بهداشتی، کافی‌شاپ، آب‌نما، نقاشی دیواری، سالن اسکواش، زمین تنیس خاکی و روشنایی محوطه برخوردار است. این پروژه شامل سالن و زمین‌ها درمجموع با هزینه ۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان راه‌اندازی شده است.


افتتاح «گلشن» در گلشهر

شهرداری مشهد هم‌سو با ساخت مجموعه «امید و زندگی» در محله برخوردار شهر (سیدرضی)، مجموعه گلشن را هم در منطقه کم‌برخوردار شهیدآوینی (گلشهر) افتتاح کرد.
این مجموعه آبی با هزینه‌ای بیش از ۳۰میلیارد تومان در کنار سالن ورزشی «شهدای مدافع حرم» و مجموعه ۴۸۰واحدی «کوثر» در بولوار شهیدآوینی قرار دارد که یکی از مناطق کم‌برخوردار شهر محسوب می‌شود و سرانه ورزشی پایینی هم دارد. عرصه شش‌هزارمترمربعی این مجموعه دارای سالنی به مساحت ۴هزار مترمربع است که از ۲ استخر مجزا برای آقایان و بانوان و یک استخر مخصوص کودکان برخوردار است. ساختمان این استخر دارای امکاناتی دیگر مانند ۲ سالن مجزای بدن‌سازی و سالن ورزش‎های رزمی است که آقایان و بانوان می‌توانند به صورت هم‌زمان از آن استفاده کنند.


احیای گود کشتی باچوخه بابانظر

یکی دیگر از اقدامات مهم شهرداری و شورای شهر پنجم احیای گود کشتی بابانظر بود. گودی که اهالی محل و دوستداران کشتی پهلوانی سالیان سال در بوستان بهشت کنونی و گلشور سابق از آن استفاده می‌کردند. شهرداری در این دوره این زمین خاکی قدیمی را با اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد ریال به گودی بزرگ و مدرن تبدیل کرد. این پروژه در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع با ۱۴۰۰مترمربع فضای اختصاصی برای گود کشتی و امکان اجرای هم‌زمان ۳مسابقه کشتی اجرا شده است. جایگاه استاندارد تماشاگران با ظرفیت ۳۰۰۰نفر، رختکن، سرویس‌بهداشتی، حمام، جایگاه ویژه تماشاگران، اتاق داوران، اورژانس، فوریت‌های پزشکی و... همراه با دسترسی‌های ویژه برای معلولان از امکانات ویژه این گود مدرن کشتی باچوخه است.


جایزه ۶۰ میلیونی مسابقات فوتسال جام رمضان

تشویق جوانان حاشیه شهر به ورزش همگانی و غنی‌سازی اوقات فراغت از مهم‌ترین مسائلی است که شهرداری برای ترویج ورزش همگانی در مناطق حاشیه شهر مدنظر داشته است و به همین منظور بزرگ‌ترین مسابقات فوتسال محلات شهر را در جام رمضان برگزار کرد. در سال ۱۳۹۸ و پیش از شیوع کرونا، شهرداری بزرگ‌ترین مسابقات فوتسال محلات را با شرکت ۲۵۰ تیم برگزار کرد و در پایان به تیم قهرمان که متشکل از مهاجران افغانستانی بود، جایزه بی‌نظیر ۶۰ میلیون تومانی اهدا کرد که در تاریخ فوتسال جام رمضان مشهد که قدمتی سی‌ساله دارد، یک رکورد است.


رتبه برتر در ورزش همگانی

شورای پنجم با بازوی اجرایی‌اش در این زمینه کار‌های بزرگ و متفاوتی انجام داد. کسب رتبه اول در ورزش همگانی در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ و تقدیر وزارت ورزش‌وجوانان از این شورا، برگزاری اولین دوره مسابقات جایزه‌بزرگ فوتسال، والیبال، بسکتبال و هندبال در ۲ بخش آقایان و بانوان همراه با ۱۲۰ میلیارد ریال جوایز نقدی و غیرنقدی برای حاشیه شهر و دیگر مناطق و نیز برگزاری مسابقات محلات در چندین رشته تیمی و انفرادی، همایش‌های تفریحی و ورزشی برای شهروندان، ورزش صبحگاهی و شامگاهی ویژه بانوان و آقایان و آموزش شهروندی در قالب آموزش مطالب علمی‌ورزشی با زبان ساده و کاربردی ویژه عموم در بوستان‌ها، سالن‌های ورزشی و ارتفاعات شهر مشهد به‌صورت رایگان همراه با جوایز نقدی و غیرنقدی در حاشیه شهر و دیگر مناطق از مهم‌ترین این اقدامات بوده است.

 

علاوه بر این، آموزش شهروندی در قالب آموزش مطالب علمی‌ورزشی با زبان ساده و کاربردی ویژه عموم در بوستان‌ها، سالن‌های ورزشی و ارتفاعات شهر مشهد و مساجد به‌صورت رایگان همراه با جوایز نقدی و غیرنقدی در مناطق سیزده‌گانه شهرداری در طول ۴ سال با توجه به اوضاع کرونایی به‌صورت میدانی و مجازی در دستورکار قرارگرفت که ۴ میلیون و ۴۳ هزار و ۴۰۶ نفر از شهروندان از آن‌ها استفاده کرده‌اند.


برگزاری ۲ تورنمنت بین‌المللی در مشهد

با وجود فراگیری کرونا و متوقف شدن فعالیت‌های ورزشی در ۲ سال گذشته، شهرداری اولین‌بار در مشهد ۲ تورنمنت بین‌المللی ورزشی را برگزار کرد؛ مسابقات دوومیدانی بین‌المللی جام امام رضا (ع) با حضور ۹ تیم خارجی و تورنمنت سه‌جانبه بین‌المللی فوتسال با حضور تیم‌‎های ایران، اسلوونی و بلاروس. مسابقات بین‌المللی دوومیدانی با حضور ۹ تیم خارجی ازجمله عراق، پاکستان، سوریه، قرقیزستان، افغانستان، ارمنستان، بنگلادش، ترکیه و هند در ۱۰ ماده در ورزشگاه مدرن امام رضا (ع) مشهد برگزار شد و درنهایت ورزشکاران کشورمان توانستند با نمایشی قدرتمند ۱۸ مدال رنگارنگ از ۳۰ مدال را کسب کنند.

 

همچنین در سال ۱۳۹۸ مسابقات بین‌المللی تورنمنت سه‌جانبه در سالن شهیدبهشتی مشهد برگزار شد که درنهایت تیم‌ملی فوتسال بلاروس توانست به مقام قهرمانی برسد. از این تورنمنت ۱۵ هزار نفر از شهروندان عزیز مشهدی از نزدیک در سالن شهیدبهشتی نظاره‌گر بازی‌ها بودند و باز هم شهرداری مشهد توانست با حمایت در برگزاری این نوع مسابقات در سطح بین‌المللی، شور و شعف خاصی در میان مردم ورزش‌دوست مشهد ایجاد کند.


افزایش دوبرابری سایت بانوان بوستان ملت

شهرداری در کنار حمایت از تیم‌های ورزشی بانوان، در حوزه زیرساختی هم فعالیت‌های گوناگونی برای بانوان انجام داد که ازجمله آن می‌توان به ساخت و تجهیز پیست‌های دوچرخه‌سواری ویژه بانوان در بوستان‌های حجاب، بهار، ارم، بهشت، وحدت و ریحانه، ایجاد اولین سالن کشتی بوستان حجاب ویژه بانوان در مشهد به مساحت ۳۰۰ مترمربع و مجموعه مادر و کودک اشاره کرد. در این میان یکی از کار‌های مهم شهرداری، افزایش دوبرابری سایت ورزش بانوان بوستان ملت است. با این اقدامات سایت بانوان از ۲ ونیم هکتار، در ۲مرحله به ۵هکتار با تجهیزات جدید توسعه پیدا کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->