خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

روایتی از بلاتکلیفی مهدکودک‌ها در دوران کرونا | مهد‌های بی‌سرپرست!

  • کد خبر: ۷۵۷۸۲
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
روایتی از بلاتکلیفی مهدکودک‌ها در دوران کرونا | مهد‌های بی‌سرپرست!
مدیران مهد‌های کودک بلاتکلیف هستند؛ بلاتکلیف در میزان شهریه، در ضوابط و مقرارت کرونایی و.... پدر و مادر‌ها هم نگران‌اند؛ نگران کم‌و‌کیف ثبت‌نام فرزندان و اینکه مهد‌های کودک امسال قرار است چگونه فعالیت کنند، نگران تعداد بچه‌هایی که قرار است در یک کلاس حضور داشته باشند و پروتکل‌ها و آخرین قیمت شهریه‌ها.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ مدیران مهد‌های کودک می‌گویند از فروردین امسال، بهزیستی، آب پاکی را روی دستشان ریخته و گفته است که مهد‌های کودک دیگر زیرمجموعه بهزیستی نیستند و زیرنظر آموزش‌وپرورش اداره خواهند شد. از طرفی این نکته را هم می‌گویند که آموزش‌وپرورشی‌ها از قبول مسئولیت شانه خالی می‌کنند و جواب درستی به مدیران مهد‌های کودک نمی‌دهند. دلیل آموزش‌و‌پرورش، انجام‌نشدن کامل مراحل انتقال است. می‌گویند هنوز انتقال رسمی نیست و مسئولی انتخاب نشده است.

 

همه این کشمکش‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که مهد‌های کودک درحال ثبت نام هستند و برای نحوه ثبت نام، اخذ شهریه و کم‌وکیف آن، مجبور شده‌اند براساس ضوابط سال قبل عمل کنند. مدیران مهد‌های کودک بلاتکلیف هستند؛ بلاتکلیف در میزان شهریه، در ضوابط و مقرارت کرونایی و.... پدر و مادر‌ها هم نگران‌اند؛ نگران کم‌و‌کیف ثبت‌نام فرزندان و اینکه مهد‌های کودک امسال قرار است چگونه فعالیت کنند، نگران تعداد بچه‌هایی که قرار است در یک کلاس حضور داشته باشند و پروتکل‌ها و آخرین قیمت شهریه‌ها.


بگیر نگیر تعطیلی

برخلاف مدارس که در‌پی کرونا یک تعطیلی هجده‌ماهه را تجربه کردند، مهد‌های کودک بار‌ها تعطیل و بار‌ها بازگشایی شدند.
در این مدت، برخی کارشناسان بر این نکته تأکید می‌کردند که مهد‌های کودک به‌دلیل حضور کودکان در یک فضای سربسته باید تعطیل باشند. نقطه مقابل این اظهارات و تأکیدات، پدر و مادرانی بودند که به‌دلیل شاغل‌بودن برای نگهداری فرزندشان با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند. به اذعان مدیران مهد‌های کودک همین اقدام سبب سردرگمی بسیاری از والدین بود، تاجایی‌که خیلی از آن‌ها از ثبت‌نام کودک خود منصرف شدند و دنبال پرستار رفتند.


آموزش بچه‌ها فدای تصمیم آنی مدیران

بلاتکلیفان مهد‌های کودک‌ | عباسی مدیر مهدکودکی است که با شیوع کرونا تعطیل شد. او اجاره‌ای‌بودن ملک، مشخص نبودن زمان فعالیت مجدد مهدکود‌ک و کم‌شدن تعداد متقاضیان را دلایل تعطیلی ذکر می‌کند و می‌گوید: تا قبل از شیوع کرونا ۲۴۰‌کودک داشتیم، اما با کرونا و تعطیلی‌ها و مشخص‌نبودن شرایط فعالیت، تعداد بچه‌های مهد من به ۱۵‌نفر رسید.


او اضافه می‌کند:خانواده‌ها نگران هستند و می‌گویند دوست ندارند فرزندشان را روی تخت آی‌سی‌یو ببینند. حق هم دارند. حتی بعضی از خانواده‌ها قید ثبت نام بچه برای پیش‌دبستانی و کلاس اول را زده‌اند. در این شرایط، تصمیم به حذف مربیان و بعد، تعطیلی مهد کودک گرفتم.


این مدیر مهدکودک از حمایت‌نشدن مهد‌ها گلایه‌مند است. به اعتقاد او تنها جایی که در شرایط کرونایی نادیده گرفته شد، مهد‌ها بودند. او در جمع‌بندی حرف‌هایش می‌گوید: متأسفانه بچه‌ها و اهمیت آموزش به آن‌ها ازسوی مسئولان نادیده گرفته می‌شود، درحالی‌که آموزش در مهد کودک، پیش‌دبستانی و دبستان، پایه و اساس شخصیت یک بچه را می‌سازد.


کرونا بیشتر از همه، ما را بی‌هویت کرد

ندا شیردل مدیر یکی از مهد‌های کودک در مشهد است. او آسیب‌های اقتصادی را که به این حوزه وارد شده است، بیشتر از دیگر بخش‌ها می‌داند و معتقد است بیشتر شغل‌هایی که به‌دلیل کرونا آسیب دیدند با تغییر شرایطی به حیات خود ادامه دادند. این مدیر مهدکودک در‌کنار این موارد به بلاتکلیف‌بودن همان تعداد مهدکودک محدودی که در این شرایط نیمه‌تعطیل فعال بودند، اشاره می‌کند.

 

شیردل این بلاتکلیفی را به پاس‌کاری میان دو اداره کل بهزیستی و آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی ارتباط می‌دهد و می‌گوید: ۲۶ فروردین امسال برای انجام امور مهدکودک به بهزیستی رفتم، اما مسئول مربوطه اعلام کرد که امور مهد‌های کودک از بهزیستی به آموزش‌وپرورش منتقل شده است و باید به آنجا مراجعه کنم.


به گفته او مراجعه آنان به آموزش‌وپرورش نیز بدون نتیجه مانده است و مسئولان آموزش‌وپرورش با اشاره‌به اینکه هنوز مهد‌های کودک کامل به آموزش‌وپرورش انتقال داده نشده است، پاسخ‌گویی را به انتقال رسمی مهد‌های کودک حواله می‌کنند.

بیکارانی بدون حامی

بیکاران مهد‌های کودک‌ | الناز مربی مهد کودک است و از سال گذشته و با تعطیلی‌های پی‌درپی، کار خود را از دست داده است؛ کاری که به گفته خودش سال‌ها وقت گذاشته بود تا به آن برسد. مربیگری مهدکودک برخلاف تصور خیلی‌ها، کار ساده‌ای نیست. کسی که بخواهد مربی مهدکودک شود، جدا از آموزش‌های لازم به‌منظور ارتباط‌گرفتن با بچه‌ها، آزمایش‌های بسیاری باید بدهد مانند آزمایش سلامت جسم و روان و نداشتن جنون تا بتواند سر کلاس حاضر باشد.


بیکاری الناز بیشتر از چندین‌ماه طول کشیده است. به گفته او مهدکودکی که او در آن کار می‌کرده، به‌دلیل کم‌شدن تعداد بچه‌ها و تعطیلی‌های پی‌درپی تعطیل شده است. قبل از تعطیلی هم هر دو سه‌ماه، عذر یک مربی را خواسته‌اند و درنهایت تصمیم به تعطیلی کلی گرفته‌اند. آن‌طور‌که الناز می‌گوید، چندنفر از والدین بچه‌ها در تماس با او خواسته‌اند که او در خانه مراقب بچه‌ها باشد و درکنار نگهداری و آموزش کودک برخی امور خانه را نیز انجام دهد.

با دلخوری تمام می‌گوید: وقتی هیچ تفاوتی بین یک مربی مهد کودک با کسی که امور خانه را انجام می‌دهد، نمی‌گذارند، چطور می‌توان توقع داشت که برای بچه‌های کوچک و ضرورت آموزش آنان اهمیت قائل شوند؟ ما دوره‌های بسیاری برای آموزش بچه با روش‌های بازی و شعر گذرانده‌ایم، اما بیشتر والدین نگاهشان محدود به نگهداری از کودک تا زمان آمدن خودشان و انجام کار‌های خانه است.

نمی‌دانیم چه کنیم

نگران‌های مهد‌های کودک | خانم مقدسی، فرزندش را در تمام دوران کرونا به‌جز چندماهی که مهد‌های کودک تعطیل بود، به مهدکودک فرستاده است. او از مهدکودکی که دخترش به آنجا می‌رود و رعایت اصول بهداشتی راضی است و به گفته با او کم‌شدن تعداد بچه‌هایی که در مهدکودک ثبت نام کرده‌اند، کلاس‌ها خیلی خلوت‌تر از قبل برگزار می‌شود. او به شرایط کاری و ضرورت سپردن فرزندش به مهد کودک اشاره و این نکته را نیز یادآوری می‌کند که به‌دلیل مشخص نبودن شرایط فعالیت مهد‌های کودک، پرداخت شهریه، ماهیانه یا سه‌ماهه شده است.
مشخص‌نبودن شرایط فعالیت مهدکودک و نحوه ادامه فعالیت آن‌ها از مهر آینده، دغدغه این خانم شاغل است و اینکه والدین نمی‌دانند برای ثبت نام فرزندشان چه تصمیمی بگیرند و چه کنند.


مهد‌های بی‌سرپرست

در تماس شهرآرانیوز برای پیگیری امور مهد‌های کودک و هماهنگی با مسئول مربوطه، مجید اسلامی، مدیر روابط عمومی بهزیستی خراسان‌رضوی، می‌گوید: مهد‌های کودک از حوزه وظایف بهزیستی خارج و به آموزش‌و‌پرورش سپرده شد‌ه‌اند؛ بنابراین هرگونه اظهارنظر و توضیح باید از‌سوی آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی صورت پذیرد.


با این‌حال مهدی مجیدی‌فر، مدیر روابط عمومی آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی نیز در پیگیری شهرآرانیوز و معرفی مسئول جدید عنوان می‌کند: این حوزه چندماهی است به آموزش‌و‌پرورش استان منتقل شده، اما این انتقال مسئولیت هنوز در قالب شرایط رسمی اجرایی نشده و در این زمینه نیز هنوز مسئولی معرفی نشده است!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->