سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک
سرخط خبرها

وزیر خارجه هند در دیدار با همتای آمریکایی خود درباره خروج از افغانستان هشدار داد

  • کد خبر: ۷۵۸۵۴
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
وزیر خارجه هند در دیدار با همتای آمریکایی خود درباره خروج از افغانستان هشدار داد
وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه پیش از دیدار با نخست وزیر هند، با همتای هندی خودش و دیگر مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سوبراهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: ما امروز بر گسترش تولید واکسن متمرکز شده‌ایم تا بتوان آن را در سطح جهانی مقرون به صرفه و قابل دسترسی کند.

 

جایشانکار درباره افغانستان نیز گفت: مذاکرات صلح افغانستان باید توسط همه طرف‌های درگیر "جدی" گرفته شود زیرا جهان می‌خواهد یک افغانستان صلح آمیز و عاری از نفوذ را ببیند. در مورد افغانستان، ضروری است که مذاکرات صلح توسط همه طرفها جدی گرفته شود. جهان آرزو دارد که افغانستان مستقل، حاکم و با ثبات را در صلح با خود و همسایگان خود ببیند. اما استقلال و حاکمیت آن تنها در صورت اطمینان حاصل می شود.

 

وی گفت: افغانستان نه باید محل تروریسم باشد و نه منبع آوارگان. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به طور مشخص عواقبی خواهد داشت.

 

وزیر امور خارجه هند گفت: هند دارای منافع بسیار فراتر از مرزهای خود از جمله در اقیانوس آرام است، اما این بدان معنا نیست که کاری عمداً علیه منافع برخی از ملت های دیگر انجام شود. در دنیای جهانی امروز، هند دارای منافع بسیار فراتر از مرزهایش است. مطمئناً منافع ما در اقیانوس هند، در هند-اقیانوس آرام است، شرکای تجاری عمده ما در آنجا هستند، مسیرهای عمده تجارت ما وجود دارد، شرکای سیاسی ما آنجا هستند، ما یک جامعه بزرگ داریم.

 

در همین حال، بلینکن گفت که واشنگتن و دهلی نو به همکاری برای دستیابی به ثبات در افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی از کشور ادامه می‌دهند.

 

بلینکن تصریح کرد: طالبان در حال پیشرفت در افغانستان است و گزارش های مربوط به خشونت در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان "نگران کننده" است. بله ، مطمئناً ، آنچه ما در هفته گذشته شاهد بودیم پیشرفت طالبان در مراکز است ، برخی از مراکز استانها را به چالش می کشد. ما همچنین گزارش‌هایی از جنایات طالبان در مناطقی که تصرف کرده است دیده‌ایم که به شدت نگران کننده هستند و مطمئناً به خوبی از اهداف طالبان برای کل کشور صحبت نمی کنند طالبان خواهان مشروعیت بین المللی و پشتیبانی بین‌المللی از افغانستان است ، احتمالاً می‌خواهد رهبرانش بتوانند آزادانه در جهان سفر کنند ، تحریم ها برداشته شده و غیره. خوب ، تصرف یک کشور با زور و سوء استفاده از حقوق مردمش راهی برای دستیابی به این اهداف نیست.

 

وزیر امور خارجه ایالات متحده امروز با آجیت دووال، مشاور امنیت ملی در مورد طیف وسیعی از موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای ، از جمله تغییر سریع وضعیت در افغانستان ، هند-اقیانوسیه و امنیت جهانی گفت‌وگو کرد.

 

آنها همچنین در مورد موضوعات مهم استراتژیک در بخشهای امنیتی ، دفاعی ، اقتصادی و فناوری بحث کردند. طی یک جلسه یک ساعته توجه ویژه ای نیز به اقدامات بلند مدت برای ارتقای سطح روابط هند و آمریکا انجام شد.

 

هر دو بلینکن و دووال در مورد مسائل معاصر و آینده نگرانه مربوط به امنیت منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کردند.

 

بلینکن همچنین قرار است بعداز ظهر با نخست وزیر نارندرا مودی دیدار کند.

 

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این گفت‌وگوها روی مسائل منطقه‌ای و جهانی با منافع مشترک، شامل بهبودی از پاندمی کووید-۱۹، منطقه هند اقیانوسیه، افغانستان و همکاری در سازمان ملل متمرکز است.

 

تحلیلگران هندی می‌گویند، تغییر شرایط منطقه هند اقیانوسیه با تقویت نظامی چین هم در دستور کار رایزنی است.

 

بلینکن همچنین در جمع گروهی از رهبران جامعه مدنی در یک هتل دهلی نو گفت که روابط میان هند و ایالات متحده "یکی از مهمترین‌ها در جهان" است.

 

او تاکید کرد: مردم هند و مردم آمریکا به شرافت انسانی و برابری فرصت، حاکمیت قانون، آزادی‌های اساسی شامل آزادی مذهب و عقیده باور دارند... اینها اصول بنیادین دموکراسی‌هایی مثل ماست. البته هر دو این دموکراسی‌ها در حال پیشرفت هستند.

 

در این جلسه، رهبران مذهبی نظیر مسؤول خانه تبت دهلی نو که یک مرکز فرهنگی برای دالایی لاماست، حضور داشتند. انتظار می‌رود بلینکن در نشست‌هایش در دهلی نو برای طرح سوابق حقوق بشری هند و همچنین قانون شهروندی جدید که مبتنی بر دین و به شدت علیه مسلمانان تبعیض آمیز است، صحبت کند.

 

پیش از سفر بلینکن، وزارت خارجه هند گفت این کشور به سنت‌های کثرت گرایانه خود می‌بالد و از صحبت درباره این مساله با این دیپلمات ارشد استقبال می‌کند.

 

دولت مودی با اتهاماتی نظیر سرکوب مخالفان، پیگیری سیاست‌های تفرقه آمیز برای خوشایند ناسیونالیست‌های هندو و به حاشیه راندن مسلمانان که بزرگترین گروه اقلیت این کشور هستند، مواجه است.

 

همچنین انتظار می‌رود مذاکرات دهلی نو زمینه همکاری برای نشست "دیالوگ امنیتی چهارجانبه" متشکل از استرالیا، هند، ژاپن و آمریکا را فراهم کند که قرار است اواخر امسال برگزار شود. این گروه بندی به چشم سنگری مقابل رشد قوای پکن در منطقه هند اقیانوسیه دیده می‌شود.

 

بلینکن پس از انجام دیدارهای امروزش در دهلی نو، عازم کویت می‌شود.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->