پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

مواد اولیه قطعه سازی با قیمت مناسب به تولید کننده نمی‌رسد

  • کد خبر: ۷۶۰۵۷
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
مواد اولیه قطعه سازی با قیمت مناسب به تولید کننده نمی‌رسد
یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

به گزارش شهرآرانیوز، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

او بیان کرد: کارخانه های تامین کننده مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع پتروشیمی عمدتا توسط دولت اداره می‌شوند بدین معنا که مدیران آن دولتی هستند و تصدی گری در دست دولت است. از طرفی در ارائه خدمات هم بحث کاغذ بازی‌های اداری مطرح می‌شود که تقریبا تمام آن‌ها دولتی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در این بین مشکلی که وجود دارد خرید خدمات دولتی است که واقعا طاقت فرساست. مشکل دیگر بحث تامین اجتماعی و مباحث دارایی و از همه بیشتر انرژی است که در انحصار و تصدی گری ۱۰۰ درصدی دولت است.

محبی نژاد تشریح کرد: این روز‌ها شاهد این هستیم که صنعت قطعه سازی با قیمت بالای فولاد، مس و آلومینیوم و … دست و پنجه نرم می‌کند و عرضه هم کافی نیست. از طرفی دولت پروژه‌های کافی برای توسعه تعریف نکرده و بحث واردات هم به دلیل تحریم‌ها و ارز واقعا با مشکل جدی رو به رو است، اما تاکنون در بحث انرژی مشکلی نداشتیم که امسال قطعی‌های مکرر برق و در بعضی مناطق آب و برعکس آن در زمستان قطعی‌های گاز، باعث ضرر و زیان و خسارت شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: قطعی‌های امروزه ۲ نوع خسارت به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد کرده است که این خسارت ها مستقیم است و باعث می شود هم تولید متوقف شود و هم کارگران بیکار می‌مانند و هم قطعی‌ها و نوسانات برق در بعضی از مناطق به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسیب می‌زند.

او ادامه داد: با این قطعی های مکرر بسیاری از تجهیزات می سوزد و خسارت زیادی به این صنعت وارد می‌کند.  به جرات می توان گفت که در کشور ما زمانی که کالا، خدمات و انرژی که دولت تامین می‌کند ضعفی در ارائه داشته باشد، هیچ گونه جبران خسارتی نمی‌کند.

محبی نژاد بیان کرد: از طرفی کیفیت هم مطلوب نیست و هر چه هست را  باید در تمام حوزه‌ها قبول کنیم. این خسارت مستقیمی است که به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد شده است.

او گفت: خسارت غیر مستقیم، خدمات عدم النفع است، وقتی برق نیست نمی‌توان کالایی را تولید کرد، اگر سود قابل پیش بینی یا کاهش زیان قابل پیش بینی و سرشکن کردن هزینه‌های سربار را متصور باشیم، متاسفانه خسارت عدم النفع می‌زند و این خسارت غیر مستقیم و کاهش تولید نیز از عوارض آن است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: بخشی از نهاده‌های تولید به انرژی، بخشی به کار، مواد اولیه و در کلان سرمایه گذاری اولیه با این نهاده‌های تولید و ورودی‌های تولید سرانجام به یک محصولی تبدیل می‌کند که دارای ارزش افزوده و سود مناسب باشد که سرمایه گذاری ارزش داشته باشد.

محبی نژاد گفت: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد این هستیم که نهاده‌های تولید کافی و با قیمت مناسب به دست تولید کننده نمی‌رسد، بنابراین سرمایه گذاری  آن  در خطر است و بعضا شاهد فرار سرمایه از صنعت قطعه سازی هستیم.

او بیان کرد: اکنون کمتر سرمایه گذاری به سراغ تولید می‌رود و بیشتر ترجیح می‌دهند به سفته بازی و تجارت رو بیاورند،  آن هم به صورت غیر اشتغال زایی غیر مولد روی آورند چرا که بازدهی آن به مراتب بالاتر است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->