آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید
سرخط خبرها

وضعیت کرونایی مشهد مرگبار است، شهر تعطیل نیست

  • کد خبر: ۷۶۰۸۵
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
  • ۲
وضعیت کرونایی مشهد مرگبار است، شهر تعطیل نیست
با وجود هشدار‌های فراوان مبنی بر وخامت وضعیت کرونایی در شهر برای تعطیلی مشهد هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ در حالی که در روز‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی مشهد در بیانیه‌های جداگانه‌ای اوضاع شیوع کرونای شهر را بسیار وخیم توصیف کردند و برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در این شهر خواستار تعطیلی ۱۰ و حتی ۲۰ روزه مشهد شدند، در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا، نه تنها هیچ تصمیمی برای تعطیلی مشهد گرفته نشد، بلکه حتی استاندار خراسان رضوی هم در این جلسه فرصت تشریح وخامت اوضاع مشهد و استان را پیدا نکرد و فقط رئیس جمهور به ارائه کارنامه ۱۸ ماهه این ستاد پرداخت!
به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۳۴۴ نفر در مدت ۲۴ ساعت و تا ظهر روز گذشته در این شهر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شدند و تعداد بستری‌های موجود به حدود ۱۴۵۰ نفر رسیده است.


مهدی قلیان در نشست خبری ستاد مقابله با کرونای استان با اشاره به آخرین تصمیم‌های این ستاد برای کنترل کرونا در مشهد و استان، گفت: تعیین تعطیلی شهر‌های کشور با ستاد ملی کروناست و در جلسه این ستاد تصمیمی برای تعطیل کردن مشهد گرفته نشد، اما قرار شد استاندار خراسان رضوی به عنوان رئیس ستاد استانی با قرارگاه مرکزی کرونا مکاتبه‌ای داشته باشد، تا اختیارات بیشتری درباره کنترل مسافرت به استان و اعمال محدودیت در این زمینه به این ستاد داده شود.


تالار‌ها و باغ تالار‌ها تعطیل شدند

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین تصویب شد نظارت بیشتر و جدی تری بر روی باغ تالار‌های مشهد، طرقبه و شاندیز و سایر شهر‌های استان انجام و شیوه نامه استفاده از ظرفیت ۳۰ درصد برای مراکز روباز و باغ تالار‌ها لغو و برگزاری هر گونه مهمانی حتی خانوادگی در این مراکز ممنوع شود و کافی شاپ ها، رستوران‌ها و سایر مراکزی که فضای بسته دارند هم به صورت بیرون بر فعالیت کنند و نظارت بیشتری برروی آن‌ها صورت بگیرد.


افزایش ۶۰۰ تخت کرونایی دیگر

وی از افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی خبر داد و افزود: آمار بستری‌های مشهد ظرف یک هفته، ۱۰۰ نفر افزایش داشته است و از آنجا که موارد سرپایی هنوز روند صعودی دارد، حداقل تا یک هفته دیگر آمار‌ها افزایشی خواهد بود و اگر تعداد تخت‌ها زیاد نشود، بیمارستان‌ها قفل می‌شوند. به همین دلیل و با پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۴۶۰ تخت مخصوص بیماران کرونایی در بخش دولتی و حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ تخت هم در بخش خصوصی به این بیماران اختصاص پیدا کرد تا در مجموع بیش از ۶۰۰ تخت به ظرفیت فعلی ما اضافه شود.


قلیان با بیان اینکه پیک پنجم کرونا مشهد را بیشتر از هرجای دیگری در استان درگیر کرده است، تصریح کرد: میزان بستری جدید در خراسان رضوی ۴۲۶ نفر بوده و مجموع کل بستری‌ها تا به این لحظه ۱۸۵۳ نفر است که ۳۸۸ نفرشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. آمار فوتی‌ها هم متأسفانه روند افزایشی داشته است و ۳۰ نفر در استان و ۲۸ نفر هم در مشهد به دلیل ابتلا به کرونا جان خودشان را از دست داده اند.


واکسیناسیون ۱۴ درصد از گروه‌های هدف استان

وی درباره آخرین وضعیت تزریق واکسن نیز گفت: تا امروز ۸۶۰ هزار دز واکسن تزریق شده است و به طور میانگین ۱۴ درصد از جمعیت گروه‌های هدف در خراسان رضوی واکسینه شده اند که نتیجه آن در آمار‌ها دیده می‌شود. میانگین فوتی در استان پیش ازاین بالای ۶۲ سال بود که الان به ۵۷ سال رسیده است و میانگین بستری‌ها هم به ۵۳ سال رسیده است.
وی همچنین از مثبت شدن ۵۷ درصد از آزمایش‌های افراد بستری شده خبر داد و بیان کرد: تقریبا به صورت روزانه بیش از ۶ هزار تست گرفته می‌شود که ۴۰ درصد از تست‌های پی سی آر و ۲۲ درصد از تست‌های سریع مثبت می‌شود.


کمبود کیت در استان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سؤال که آیا در خراسان رضوی و مشهد کمبود کیت آزمایش کرونا وجود دارد یا نه؟ گفت: برخی از شهر‌های خراسان رضوی دچار کمبود کیت شدند و انجام آزمایش برای آن‌ها ممکن نبود و نیست؛ چون واقعا تعداد بیماران بالا بود. در مشهد، اما این مسئله مدیریت شد و براساس موجودی کیت تست‌های سریع یا پی سی آر و بر اساس فاکتور‌هایی مثل علائم بالینی و تشخیص پزشک، مدل آزمایش را تعیین کردیم و اجازه ندادیم که از بیماری آزمایش کرونا گرفته نشود. البته ظرف روز‌های آینده کیت‌های جدید از سوی وزارت بهداشت توزیع و به مشهد خواهد رسید و مشکل دانشگاه‌های علوم پزشکی استان حل می‌شود.


به اندازه کافی دارو داریم

قلیان ادامه داد: درباره دارو هم کمبودی در خراسان رضوی وجود ندارد و فاویپیراویر و رمدسیویر به اندازه کافی هست و مشکلی برای تأمین این دارو‌ها هم نیست و در داروخانه‌های خاصی مثل هلال احمر موجود است.
وضعیت مشهد مرگبار است، شهر تعطیل نیست

حال مشهد اصلا خوب نیست

دیروز همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد با صدور اطلاعیه عمومی هشداردهنده درباره رعایت نشدن دستورات بهداشتی پیشگیرانه از انتقال ویروس کرونا اعلام کرد که حال مشهد از لحاظ ابتلای شهروندان به ویروس همه گیر اصلا خوب نیست.


در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده است:
«مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بسیاری از پزشکان و مدافعان سلامت از نزدیک شاهد شرایط ناگوار بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا و افزایش تعداد بیماران بستری، سرپایی و مرگ هستند. این سویه جهش یافته ویروس کرونا تاکنون همه گروه‌های سنی را از نوزاد تا سالمند مبتلا کرده است، به طوری که هم اینک از نوزاد ۱۷ روزه تا سالمند ۸۵ ساله به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های مشهد بستری هستند.


روزانه ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند. گنجایش تخت‌های بیمارستانی و توان جسمانی مدافعان سلامت محدود است؛ بنابراین با ادامه این روند به طور قطع دیگر جایی برای پذیرش بیمار جدید یا نیرویی برای خدمات رسانی به بیماران نخواهد بود. از همه شهروندان مشهدی درخواست شده است پرهیز مؤکد از حضور در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه و همه مراسم و مجالس، رعایت دستورات بهداشتی پیشگیرانه، رعایت فاصله فیزیکی در اجتماع و استفاده از ماسک بهداشتی صورت را برای حفظ سلامت خود، جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و ابتلای به بیماری کووید ۱۹ سرلوحه رفتارهایشان قرار دهند.»


لزوم اعمال محدودیت‌های بیشتر

استاندار خراسان‌رضوی نیز در جلسه ستاد کرونای استان با بیان اینکه ضریب اشغال تخت‌های استان افزایش پیدا کرده که جای نگرانی دارد، گفت: از طرفی بخشی از سرانه‌های بهداشتی و درمانی استان در خارج استان هزینه می‌شود. به‌هرحال با روند فعلی در روز‌های آتی با کمبود تخت مواجه می‌شویم.


محمدصادق معتمدیان به جلسه اخیر خود با مدیران بیمارستان‌های خصوصی مشهد اشاره کرد و افزود: در این جلسه قرار شد که ۱۵۰ تخت از ظرفیت بخش خصوصی و ۴۵۰ تخت از بیمارستان‌های مشهد به ظرفیت تخت‌های استان برای خدمات دهی به بیماران کرونایی اضافه شود. معتمدیان بیان کرد: با پیشنهاد کمیته علمی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مذاکراتی که با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته است، اولین بیمارستان کرونایی کشور که آماده تجهیز است راه اندازی خواهد شد.


استاندار خراسان‌رضوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده است که هتلی در اطراف بیمارستان‌های شهر اجاره کرده و با کمک همکاران وزارت بهداشت برای خدمات دهی به بیماران سرپایی تجهیز کنیم تا باری از روی دوش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کم شود. وی بر تشدید نظارت‌ها و برخورد با صنوفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند تاکید کرد و گفت: در صورت موافقت قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا، محدودیت‎‌های سختگیرانه تری را به صورت عملی ایجاد خواهیم کرد.
معتمدیان اضافه کرد: باید در محدودیت‌های استان بازنگری شود، زیرا شرایط خراسان رضوی با دیگر استان‌ها قابل مقایسه نیست. در همین راستا در کمتر از ۱۰ روز اخیر از طریق ریلی و زمینی و هوایی تعداد زیادی وارد استان شده‌اند که ریسک پذیری استان را بالا می‌برد.


استاندار خراسان رضوی افزود: باید پیگیری کنیم تا برای خراسان رضوی محدودیت‌ها به صورت ویژه دیده شود در غیر این صورت اگر ورودی‌های شهر مشهد کم نشود زنجیره انتقال بیماری به راحتی قطع نخواهد شد.
وی ابراز کرد: شهرداری نیز باید پای کار باشد و بر ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس نظارت بیشتری داشته باشد.
معتمدیان افزود: اگر به سلامت از این دو تا سه هفته سرنوشت‌ساز عبور نکنیم بدون تردید شاهد پیک ششم در استان خواهیم بود.


همچنین فاطمه رحمانی، نماینده مشهد در مجلس از ارسال نامه نمایندگان شهر به رئیس‌جمهور برای تصمیم‌گیری جدی و سریع درباره وضعیت بحرانی شهر خبر داده است. به گزارش برنا د، ربخشی از این نامه که به امضای مجمع نمایندگان مشهد رسیده آمده است: «دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اعمال فوری و قاطع محدودیت سفر به مقصد مشهد یا از مبدأ این شهر و سایر محدودیت‌ها را لازم و ضروری اعلام کرده است.»
دیروز همچنین با اعلام مجتبی محمودی مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی، واکسیناسیون کرونا برای اصحاب رسانه استان آغاز شد و قرار است تا انتهای هفته، همه خبرنگاران، عکاسان و اعضای خانه مطبوعات استان واکسن کرونا دریافت کنند.


به گفته سیدمحمد موسوی، رئیس بیمارستان شهید هاشمی نژاد، بستری بیماران کرونایی در بیمارستان هاشمی نژاد مشهد در مقایسه با ۲ هفته گذشته ۱۰۰ درصد بیشتر شده است.
علی اصغر انجیدنی، دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم اعلام کرده است که بیماران کرونایی از مراجعه مستقیم به بیمارستان‌ها خودداری کنند؛ زیرا اکنون بیمارستان‌ها مملو از مبتلایان کروناست و این موضوع خدمات رسانی را با چالش مواجه می‌کند.
با اعلام وزارت بهداشت ۲۸۶ نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۱۹ هزار و ۸۴۶ نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
0
0
تو محل کار ما همه مریضند و همه هم می آیند و کلی هم مراجعه کننده داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
با این وضعیت کرونا و واکسنش که هنوز خیلی مونده به ما برسه بعید می دونم که بتونیم به این زودی به شرایط قبل برگردیم... باید هرطور میشه فقط سعی کنیم از این وضع بهترین استفاده رو بکنیم مثل خیلی از کسب و کارهایی که دارن اینترنتی کار میکنن. کلی شغل از طریق همین اینترنت ایجاد شده که میشه واردشون شد. از آموزش کارای هنری و دوخت و فروش لباس تا خیلی از کارهای خدماتی و فنی با همین اینترنت روبراه شده.. یه زمانی واسه لوله بازکنی برچسب روی در و دیوار رو زیر و رو میکردیم تا یکیو پیدا کنیم، الان دیگه چاه بازکنی رو هم اینترنتی کردن.. پس میشه از این بستر استفاده کرد.. البته به شرطی که اینترنت رو ازمون نگیرن!!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->