نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

تنها خراسانی المپیک برگشت!| کرونا دشمن تفتیان

  • کد خبر: ۷۶۰۹۶
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
تنها خراسانی المپیک برگشت!| کرونا دشمن تفتیان
ابتلا به کرونا، باعث شد حسن تفتیان از رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو خیلی زود حذف شود.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ رقابت‌های دوومیدانی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در شرایطی روز گذشته پیگیری شد که تنها نماینده ورزشکاران خراسانی در این پیکار‌ها در رشته دو ۱۰۰ متر به میدان رفت و در همان مرحله مقدماتی از گردونه رقابت‌ها حذف شد. حسن تفتیان، سریع‌ترین مرد ایران، درحالی از صعود به دور نیمه‌نهایی المپیک توکیو در ماده دو ۱۰۰ متر بازماند که انتظار می‌رفت دست‌کم همچون حضور قبلی در المپیک ریو بتواند به دور نیمه‌نهایی صعود کند، اما این دونده خراسانی با ثبت رکوردی ضعیف‌تر از دوره قبلی رقابت‌ها از صعود به این مرحله بازماند و خیلی زود و فقط ۱۰ ثانیه و ۱۹ صدم‌ثانیه پس از شروع، حالا باید توکیو را به مقصد تهران ترک کند. تفتیان در راه رسیدن به توکیو سختی زیادی کشید، اما نتوانست در این آوردگاه دشوار نمایشی دست‌کم مقبول ارائه کند. اما در توکیو ۲۰۲۰ چه بر حسن تفتیان گذشت؟


سایه ترس بر نقطه شروع

حسن تفتیان در گروه ششم مرحله مقدماتی ماده دو ۱۰۰ متر المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار داشت. دونده کشورمان در این گروه باید با دوندگانی از توگو، ساحل‌عاج، آفریقای‌جنوبی، آنیگوآ و باربودا، برزیل، کانادا، زیمباوه و لیبریا مسابقه می‌داد. قرارگرفتن تفتیان در خط یک این مسابقه نوید روزی رؤیایی را برای ستاره دوومیدانی ایران می‌داد، باوجوداین بروز یک اتفاق عجیب‌وغریب تمرکز تفتیان و سایر دوندگان را در همان نقطه شروع برهم زد.

 

بعد از شلیک تپانچه به نشانه آغاز رقابت در این گروه، بوق توقف بازی خیلی سریع به صدا در آمد تا وقتی هنوز دوندگان چند متر بیشتر ندویدند، از حرکت بایستند. خطای دونده توگوییایی در شروع مسابقه موجب شد این دونده ۲ متری از دور رقابت‌ها حذف شود. اما نکته حائز اهمیت این است که پرنده توگوییایی در خط شروع در کنار تفتیان ایستاده بود و همین مسئله، یعنی خالی‌شدن خط کنار تفتیان، تمرکز این دونده را حین مسابقه از بین برد.


۱۰ ثانیه به قیمت جان!

همه مسابقه دو ۱۰۰ متر برای دوندگان در المپیک ۱۰ ثانیه‌واندی طول می‌کشد؛ ۱۰ ثانیه‌ای که سرنوشت یک ورزشکار را رقم خواهد زد. حسن تفتیان بعد از شلیک تپانچه برای رسیدن به رؤیاهایش هرچه در توان داشت به‌منصه‌ظهور گذاشت. سریع‌ترین مرد ایران با گام‌های بلند به‌سوی نقطه پایان شتافت و فقط صدم‌ثانیه‌ای دیرتر از حریفان به خط پایان رسید تا از صعود بازبماند. در گروه ۶ مرحله مقدماتی دو ۱۰۰ متر المپیک توکیو سیمبین از آفریقای‌جنوبی با رکورد ۱۰ ثانیه و ۸ صدم‌ثانیه اول شد و آرتور سیسه ساحل عاجی با ۱۰ ثانیه و ۱۵ صدم ثانیه دوم شد. اما رقیب اصلی تفتیان برای صعود از این مرحله اولیویرا از برزیل بود که فقط ۱۰ ثانیه و ۱۷ صدم ثانیه دوید و تفتیان فقط و فقط ۲ صدم ثانیه دیرتر از او به خط پایان رسید؛ ۲ صدم‌ثانیه‌ای که او را از رسیدن به آمال و آرزوهایش بازداشت.


تفتیان چطور به دور بعد صعود می‌کرد؟

طبق قوانین المپیک توکیو ۳ ورزشکار برتر هر گروه در دور مقدماتی به مرحله نیمه‌نهایی صعود می‌کنند و ۴ ورزشکار که بهترین رکورد در میان نفرات چهارم را به‌نام خود ثبت کردند هم راهی مرحله نیمه‌نهایی می‌شوند. تفتیان در ۷ گروه این مسابقات چهارم و پنجم شد تا نتواند از این شانس هم برای صعود استفاده کند. اگر تفتیان فقط یک‌صدم‌ثانیه رکورد بهتری از خود به‌جا می‌گذاشت می‌توانست دست‌کم در جایگاه چهارم نفرات چهارم گروه‌های هفت‌گانه بایستد تا به نیمه‌نهایی برسد.


مقایسه عملکرد تفتیان در توکیو و ریو

حسن تفتیان در المپیک ریو ۲۰۱۶ اولین تجربه حضورش در این آوردگاه مهم را پشت‌سر گذاشت. او در ریو توانست در گروه سوم مسابقات با دوندگان سرشناسی از چین، جاماییکا و مراکش رقابت کند که در پایان بر سکوی سوم گروه ایستاد و جواز صعود به مرحله نیمه‌نهایی را به‌دست آورد. تفتیان آن‌موقع در دور مقدماتی دو ۱۰۰ متر المپیک توانست رکورد ۱۰ ثانیه و ۱۷ صدم‌ثانیه را ثبت کند. این درحالی است که در دور نیمه‌نهایی تفتیان در ریو رکورد ۱۰ ثانیه و ۲۳ صدم‌ثانیه را از خود به‌جا گذاشت و در گروه نیمه‌نهایی خود هشتم شد. تفتیان در المپیک امسال ۱۰ ثانیه و ۱۹ صدم‌ثانیه دوید که اگر ۱۰ و ۱۷ می‌دوید، می‌توانست بازهم همچون دوره قبلی به نیمه‌نهایی برود.


تفتیان: ۲۰روز قبل از المپیک کرونا گرفتم

حسن تفتیان بعد از پایان کار در المپیک توکیو می‌گوید حسابی بدشانسی آورده است. دونده ۱۰۰متر المپیکی دلیل نرسیدن به نیمه‌نهایی المپیک را ابتلایش به کرونا می‌داند. او گفت: ۲۰روز قبل از سفر به توکیو، در برگشت از فرانسه به ایران، فاجعه‌ای برایم رخ داد. کرونا گرفتم و به همین دلیل ۲ هفته تمرین نکردم و تحت درمان بودم. ماده ۱۰۰متر هم خیلی حساس است. من فصل خیلی خوبی داشتم، همه‌چیز را برای المپیک هماهنگ کرده بودم، ولی متأسفانه وقتی از فرانسه به ایران برگشتم، شرایطم به این شکل پیش رفت. البته کمک‌های دکتر اردیبهشت خیلی به من کمک کرد تا به مسابقات برسم. اما نداشتن تمرین و حتی کرونا هم خیلی بدنم را ضعیف کرد و قطعا روی عملکردم تأثیر منفی گذاشت.


تفتیان ادامه داد: بااین‌حال خودم حس می‌کنم دو خیلی خوبی انجام دادم و قطعا انتظار داشتم با رکورد ۱۰ثانیه و ۱۹صدم‌ثانیه به نیمه‌نهایی صعود کنم، اما مسئولان برگزاری کسانی را که با رکورد به مرحله بعد رسیده بودند، کم کردند. به همین دلیل اسم من بین ۲۴نفر برتر دو ۱۰۰متر هست، اما به نیمه‌نهایی نرسیدم. به‌هرحال، قانون مسابقات و بدشانسی باعث شد صعود نکنم. البته صبح با دیدن استارت لیست متوجه سختی گروهم شدم. من رقبایم را می‌شناختم و با همه این شرایط مسابقه خوبی داشتم و حتی رؤیای دویدن در فینال المپیک را داشتم. هدفم هم همین بود و دور از دسترس هم نبود. وقتی ۲ هفته قبل از مسابقه تمرین نکردی و ۱۰ثانیه و ۱۹صدم‌ثانیه می‌دوی، قطعا با شرایط بهتر نتیجه بهتری می‌گیری.


دونده ۱۰۰متر المپیکی، نرفتنش به مرحله نیمه‌نهایی را خواست خدا دانست و گفت: من برای این نتیجه نمی‌توانم هیچ دلیلی بیاورم، به‌جز خواست خداوند. من خیلی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کردم؛ ۲ سال تمام در روز‌های سخت کرونایی سفر می‌کردم و مبتلا نشدم، ولی دقیقا ۲۰روز قبل از سفر به توکیو مبتلا شدم. شاید از مهدی پیرجهان بدشانس‌تر بودم. تشکر می‌کنم از همه کسانی که به من کمک کردند و امیدوارم برای مسابقات بعدی.


تفتیان ناراحت از اینکه در دومین المپیک هم دستش خالی مانده است، افزود: همه‌چیز عالی بود و من خیلی آماده بودم. من در همه این فصل برای المپیک تمرین می‌کردم، هیچ مسابقه‌ای را صددرصد آماده نرفتم، زیرا هدفم خیلی بزرگ‌تر بود. وقتی اهداف بزرگ را می‌خواهی، باید برخی چیز‌ها را از دست بدهی، ولی من اینجا هم کم‌شانس بودم و قسمت هم نبود.


از حق نگذریم

المپیک برای دونده خراسانی به پایان رسید و حقیقت آن است که تفتیان آمادگی و روحیه المپیک قبلی را نداشت. از حق نگذریم حسن تفتیان اگرچه نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد، حواشی زیادی هم در آستانه المپیک دامان او را گرفت. تفتیان چند ماه مانده تا توکیو با بداخلاقی و غرولند‌های پیش‌کسوتان دوومیدانی کشور به عرصه مدلینگ وارد شد و اگرچه تصمیمش اشتباه و غیرحرفه‌ای بود، به‌هرحال از سر دل‌خوری و استیصال به آن رسید. تفتیان خیلی زود مدلینگ را کنار گذاشت و به تمرین حرفه‌ای خود در آستانه المپیک بازگشت، اما واقعیت آن است که شاید دیگر خیلی زود دیر شده بود. ستاره خراسانی پیست تارتان حالا خیلی تنهاتر از همیشه باید منتظر هجمه‌های منتقدانش باشد و باید دید در ادامه مسیر زندگی ورزشی‌اش چه راهی را در پیش می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->