دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل
سرخط خبرها

کرزی: آمریکا همه امیدهای ما را برای یک سازش سیاسی ناامید کرد

  • کد خبر: ۷۶۲۵۸
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
کرزی: آمریکا همه امیدهای ما را برای یک سازش سیاسی ناامید کرد
رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت: آمریکا وقتی تصمیم گرفت از افغانستان خارج شود، جنگ را نباخت بلکه چندین سال قبل وقتی خانه‌های افغان‌ها را به اسم مبارزه با تروریسم بمباران کرد، شکست خورد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان در گفتگویی با شبکه خبری راشاتودی گفت: حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به افغانستان در ۲۰۰۱ و در پی اقدامات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا از سوی بخش چشمگیری از جمعیت افغانستان که خواهان آزادی از خشونت و افراط گرایی حکومت طالبان بودند، با استقبال مواجه شد. حمایت مردم افغانستان یکی از فاکتورهایی بود که باعث موفقیت سریع آمریکا در نبرد علیه طالبان شد.

 

وی ادامه داد: ما با امیدواری فوق‌العاده‌ای شروع کردیم به پیش‌بینی اوضاع اما این امیدها از سوی ارتش آمریکا و راه و روشی که دولت این کشور در نبرد علیه تروریسم به کار برد، از بین رفت. اقدامات آمریکا تمامی این امیدها را برای یک سازش مجدد سیاسی در بازه ای از زمان که دولت من روی کار بود، ناامید کرد.

 

رئیس جمهوری سابق افغانستان همچنین شرح داد که کابینه وی بسیاری از شبه‌نظامیان سابق طالبان را عفو و آنها را متقاعد کرد تا سازش کرده و یک زندگی جدید و صلح آمیز را آغاز کنند.

 

کرزی افزود: بعد از همه این کارها،‌ آمریکا به یکباره حمله به منازل طالبان و روستاها را آغاز و آنها را مجبور کرد تا از کشور بگریزند. این خشونت علیه مردم افغان به نام مقابله با طالبان بود که باعث شد تا من طالبان را برادرانمان بنامم. اوضاع بدتر شد. آنها بار دیگر ظهور کردند و بخشی از مردم افغانستان هم حامی آنها شد.

 

کرزی بر این باور است که همزمان با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تنها راه پیش رو، گفتگو با طالبان است حتی اگر فعالیت‌های تروریستی آنها را نتوان فراموش کرد.

 

وی ادامه داد: افغانستان به شدت نیازمند دولتی است که اختیار تمام کشور را در دست داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد،‌ تمامی تهدیدهای که افغانستان و سایر کشورهای منطقه با آن روبرو هستند، به صورت اتوماتیک از بین می‌رود.

 

کرزی همچنین گفت: دیگر امیدم را برای آینده افغانستان به ابرقدرت‌های دور مانند آمریکا وابسته نمی‌کنم. کابل باید ارزش موقعیت استراتژیک خود را درک کند و از آن برای پیشبرد اعتماد و اطمینان بین همسایگان و قدرت‌های بزرگ در منطقه چون روسیه، چین و هند بهره بگیرد و آنها را به عنوان متحدی برای ثبات در کنارش داشته باشد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->