عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است طالبان: مواضع مرزی پاکستان را زیر آتش گرفتیم + فیلم
سرخط خبرها

روحانی: مذاکره مهمترین مسئله دولت سیزدهم است

  • کد خبر: ۷۶۳۰۲
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
روحانی: مذاکره مهمترین مسئله دولت سیزدهم است
رییس دولت دوازدهم با اشاره به مشکلات ایجاد شده در توافق با غرب برسر برجام به دلیل مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: با رعایت معیار رهبر انقلاب اسلامی، توافق دور از دسترس نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی دوشنبه شب در این گفت و گو اظهار کرد: خوشحالم این فرصت پیش امد در آخرین شب مسوولیتم با مردم گفت وگو داشته باشم و علاقه مندم مصاحبه ای غیر رسمی داشته باشیم.

 

**برای برداشتن گره سال ۹۲ کاندیدا شدم

 

وی ادامه داد: علت اینکه در سال ۹۲ کاندید شدم برای برداشتن گره ایجاد شده بود و این گره یا با دیپلماسی حل می شد و یا با جنگ به سرانجام می رسید. در ذهن من این بود یا وارد جنگ با دنیا می شویم و یا صلح و راه صلح، دیپلماسی بود.

 

رییس جمهوری دولت یازدهم عنوان کرد: قبول ندارم به رفع تحریم ها نرسیدیم. در ۹۰ روز اول، ما به توافق موقت رسیدیم و قرار بود هر چندماه نفت کاهش یابد متوقف شد و کاهش فروش برداشته شد. همچنین اصل فناوری هسته ای از سوی دنیا پذیرفته شد. همچنین مقرر شد اموال ما به مرور آزاد شود که رقمی بالغ بر ۷۰۰ هزار دلار بود.

 

بعد از این توافق انتظارات مردم به گونه ای بود که آینده را مناسب می دیدند و تمام نظرسنجی های بانک مرکزی نشان از این مهم دارد.

 

روحانی ادامه داد: فروردین ۹۴ توافق لوزان و در تیر ۹۴، توافق هسته و در اواخر ۹۴، توافق اجرا شد. توافق این بود تحریم های هسته ای برداشته شود و ما نیز یکسری محدودیت را در بخش هسته ای را بپذیریم و اصل هسته ای را نیز داشته باشیم. دنیا به ۷۰ تا ۸۰ درصد توافقات عمل کرد اما قولی که دادم که به جای جنگ با دیپلماسی گره را باز می کنم انجام دادم و سرمایه ها به ایران واریز شد و بانک های دنیا قبول کردند که نسبت به ایران اعتبارات لازم را بدهند. بانکی ۱۰ میلیارد و بانکی ۳۰ میلیارد اعتبارات به ما دادند. در دولت یازدهم ۹۲ قول دادیم و تا پایان ۹۲ ، گشایش ها بیشتر می شد.

 

وی توضیح داد: در دولت دوازدهم یک کسی در آمریکا سر کار آمد و ما حقیقتا با آمریکا حرف می زدیم و امروز نیز ما با ۴+۱ حرف می زدیم اما طرف اصلی ما آمریکا است. کسی روی کار آمد که برجام را بدترین توافق می دانست و شرایطی را در سال ۹۶ دیدیم که برگرفته از روی کار آمدن وی بود.

 

رییس دولت دوازهم تاکید کرد: آمریکا از توافق خارج شد و شرایط جدیدی ایجاد شد. در این شرایط ما به ۴+۱ فرصت توافق جدید داریم. مذاکره فقط بحث دولت ها نیست شاید دولت ها به توافق عمل کنند اما در تحریم، شرکت ها و بانک ها تاثیر دارند و اینها با مذاکره در ایران سرمایه گذاری نمی کنند و اعتماد بیشتری را نیاز دارند. شرکت ها و بانک ها همیشه عقب تر از توافق هستند. آمریکا می خواست این توافقات وسیع تر شود و به توافق امنیتی و دفاعی برسد که ما ایستادگی کردیم و فقط با دنیا درباره مسائل هسته ای حرف زدیم. بنابراین بانک ها فقط به مسئله هسته ای نگاه نمی کنند به مسائل سیاسی و امنیتی نگاه می کنند و همه اینها در کنار هم نشان می دهد توقعات ما با مذاکرات نمی خواند.

 

روحانی گفت: مانع اصلی ما برای گفت وگو با ۴+۱ این است که باید تمام تحریم ها شامل مسائل موشکی، حقوق بشر و... برداشته شود که این تحریم ها نیازمند به مذاکرات دیگری است. امروز توافق ما دور از دسترس نیست. شما می گویید آینده چیست اما اینگونه نیست و می توان توافق کرد. از نظر من چشم انداز توافق وجود دارد . معیار ما فرمایشات رهبر انقلاب است و ما تنها به دلیل مصوبه مجلس نتوانستیم به سرانجام برسیم. اگر معیار را فرمایشات را رهبر انقلاب قرار دهیم توافق حاصل می شود اما با مصوبه مجلس توافق دور است.

 

وی یادآور شد: اگر به ۹۲ برگردیم همین مسیر را می رفتیم. شما یا باید میدان را هسته ای قرار دهید یا باید میدان را باز کنید و این مجوز نظام را می خواهد. اگر میدان فقط هسته ای شد پس به تحریم های این بخش می رسیم. در توافق برجام به عمل آمده یکسری اختیارات رییس جمهوری آمریکا دارد که عمل می کنند و برخی نیز در اختیار کنگره است که ۶ ماه تعلیق می شود. اگر ما این را قبول نمی کردیم توافق با آمریکا به کنگره می رفت و تصویب نمی شد بنابراین اینکه بگوییم آینده روشن است یا نیست بستگی به توقعات دارد. اگر بخواهیم هیچ تحریمی نباشد میدان وسیع تری برای گفت وگو می خواهد. امروز با چارچوب مورد نگاه رهبر انقلاب می توان به توافق رسید. در ۲۳ تیر وزارت خارجه گزارشی به مجلس فرستاد که در آن آمده ۵+۱ چه می کند و ما چه می کنیم. اگر این چارچوب باشد براساس آن می توان دیدگاه آینده را ترسیم کرد.

 

** ما به وعده مهار تورم عمل کردیم

 

رییس دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: ما با چه تورمی دولت را شروع کردیم؟ ۳۴ درصد و تورم نقطه به نقطه ۴۰ درصد بود. اگر یادتان باشد در همان مصاحبه اول ۱۰۰ روز را توضیح دادم و گفتم تا پایان سال قادریم این تورم را کاهش دهیم و به تورم تک رقمی برسیم. دوستان اقتصادی به من اعتراض کردند که به تورم تک رقمی در چهار سال نمی توانیم برسیم. در سال ۹۳، تورم ۱۵ و در ماه های آخر ۹۴، تورم تک رقمی شد و ۹۵ و ۹۶ تورم تک رقمی بود و در سال ۹۷ در بهار تورم تک رقمی بود. بعد از ۲۶ سال تورم ایران برای دو سال تک رقمی بود. رشد اقتصادی ما در چهار سال اول ۴.۵ بطور متوسط بود و در دولت یازدهم رشد ما دو رقمی و در دنیا اول بود. آمارها نشان می دهد به قول ها عمل کردیم. با خروج ترامپ از برجام، نفت یک میلیون بشکه نفروختیم و نفت کامل تحریم شد و ما مقدار کمی از نفتمان را فروختیم.

 

**اگر در مرحله بالینی واکسن می‌خریدیم و اتفاقی می‌افتاد، بلوا به‌پا می‌شد!

 

حسن روحانی رییس جمهوری همچنین گفت: درباره واکسیناسیون حرف‌های متناقضی زده شد. گفتند حرف‌ها و وعده‌ها هیچ کدام موفق نشده‌ است. خود شما از وضع کرونا راضی هستید؟

 

به نظر من درباره کرونا، مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد. ما موج‌های بزرگی را پشت سر گذاشتیم. وقتی از فروردین گرفتار کرونای انگلیسی شدیم و اخیرا که گرفتار کرونا هندی شدیم دو مساله داشتیم.

 

  کرونا در ایران مثل تمامی دنیا درمان ندارد اما واکسن پیدا کرده است. در مساله واکسن ایرادی که ممکن است به ما وارد شود این است که واکسن دیرتر به کشور وارد شد. ما می توانستیم دو کار انجام دهیم: اول، واکسن بسازیم که کمی تاخیر داشتیم، و این عقب بودن طبیعی بود.

 

در  واردات واکسن خارجی دو مساله پیش امد، اول اینکه برخی واکسن‌ها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نبود، البته هیچ یک از واکسن ها تمامی مراحل را طی نکرده است.

 

حاضر بودند واکسن‌هایی را که تولید شده و در  مرحله بالینی است، به ما دهند اما معنایش  این بود که مردم ما مورد آزمایش قرار بگیرند؛  حال اگر واکسن ناموفق بود شما ببینید چه بلوایی می‌شد!

 

خیلی از کشورها وارد آزمایش شدند. در این مرحله مقامات ما گفتند که وارد نمی شویم.


ما از هند، کواکس و چین  واکسن خریداری کردیم اما یا نتوانستند بدهند یا به تاخیر افتاد.


ما می توانیم ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر را در روز واکسینه کنیم. ما واکسیناسیون را از ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ شروع کردیم.

 

ما اکنون واکسیناسیون را ادامه می‌دهیم اما اینکه موجی از ابتلا می آید، این موج دوره ای دارد که باید طی کند و متاسفانه تلفات هم می گیرد. الان در بخش های جنوبی این موج‌ها در حال ارام شدن است.

 

می توانم در پاسخ به این سوال خلاصه بگویم که در مساله کرونا اقدامات خوبی انجام گرفته است و در بعضی موارد با تاخیر مواجه بودیم  اما همراهی مردم را هم نیاز داریم.

 

**حل برخی مسائل هماهنگی و همراهی کل نظام را می طلبد

 

وی گفت: حل مسائل کشور گاهی تنها در اختیار قوه مجریه است؛ گاهی در برخی تصمیمات حتما باید قوه قضاییه هم با ما هم همراه شود.  من میگویم ضرورت میدانم‌ برای حل مسائل اقتصادی وزارت صنعت معدت تجارت باید دو قسمت شود و به مجلس لایحه میدهم اما در نهایت نمی‌شود. من نمی‌توانم‌بیایم به مردم بگویم با فلان قوه دعوا کرده ام و...


روحانی یادآور شد: یک سری مسائل در کشور کلان تر است و هماهنگی کل نظام را می‌طلبد طرح این مسائل برای مردم به وحدت کلی ما کمک نمی‌کند و شکاف های ملی را بیشتر می‌کند.

 

وی درباره بحران موسسات مالی و اعتباری، بنزین و خوزستان گفت: پیشگیری از این مسائل ساده نیست. ما هیچ تنش اجتماعی نداشتیم که زمان آن به دو هفته برسد و توانستیم مدیریت کنیم.

 

وی ادامه داد: در خوزستان به دلیل کم آبی تنش ایجاد شد که به مسئله تبدیل شد. دولت از لحاظ امنیت منطقه ای و داخلی کارهای بزرگی کرد اما بسیاری از مسائل هست که به دولت مربوط نمی شود و دولت می تواند یکی از عوامل باشد.

 

** مساله مذاکره مهمترین مساله دولت سیزدهم است

 

رییس دولت دوازدهم اظهار کرد: به نظر من مهم ترین پرونده ای که دست دولت سیزدهم قرار میگیرد باز هم مساله مذاکره وتعامل با دنیاست و هیچ‌راهی در کوتاه مدت جز مذاکره نداریم. مسائل اقتصادی که برخی از انها نیاز دارد مردم اینده را روشن تر ببینند دومین پرونده ای است که به دولت سیزدهم می‌رسد.

 

**بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای موسسات غیر مجاز پرداخت کردیم


روحانی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی دولت و فعالیت های انجام شده عنوان کرد: مسائلی هست که ریشه در جای دیگری دارد. ریشه موسسات اعتباری به حکم یک قاضی بر می‌گردد. از حکم یک قاضی آغاز می‌شود و دولت ناچار به ورود می‌شود.دولت موسسات مالی غیرمجاز را جمع کرد و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت کردیم. بانک های نیروهای مسلح مشکلاتی داشتند که بار زیادی به دوش دولت گذاشت.

 

** به جای قرض از بانک مرکزی از مردم قرض گرفتیم


رییس دولت دوازدهم توضیح داد: کسری بودجه یعنی عدم تعادل مالی و مخارج ما کفاف درآمدها را نمی کند و ما و مجلس در این بخش سهیم هستیم و لایحه سالانه در مجلس مصوب می شود. خطرناک ترین تامین این کسری استفاده از پایه پولی و بانک مرکزی است. ما از بانک مرکزی قرض نکردیم و از مردم قرض گرفتیم و اوراق بدهی را به مردم دادیم و در موعد مقرر با سود به آنها پولشان را برمی گردانیم.


وی ادامه داد: فروش اموال و سهام دولت در بورس یکی دیگر از موارد تعیین کسری بودجه بود. یکی از کارهایی که می خواستم انجام بدهم این بود که دست دولت در اداره بنگاه های اقتصادی کوتاه شود و دولت سهامدار و نه مدیر و اداره کننده باشد.

 

**فساد در سایه شفافیت از بین می رود


روحانی در ادامه تصریح کرد: فساد یک معضل اجتماعی بوده و هست و خواهد بود چطور می توانیم از این مشکل دربیاییم؟ اعتقاد دولت من این بوده فساد در سایه شفافیت از بین می رود و تمام راهکارهایی که می گوییم در این باره است. قاچاق از جنوب در اختیار نیروی انتظامی بود و گفتیم در خلیج فارس سپاه وارد شود باز حل نشد. دادگاه های ما پرونده ها را رسیدگی می کنند اما حل نمی شود. ریشه حل این مسئله شفافیت و اطلاع رسانی است. یکی از دلایلی که گفتیم فضای مجازی باید توسعه یابد این بود. سامانه مهم تجارت که مصوب کردیم و یکی از کارهای ما این بود که از ابتدای ثبت کالا همه چیز مشخص باشد و همه بتوانند رویت کنند. دولت الکترونیک را در دولت خود از ۱۰ درصد به ۷۰ درصد رساندیم و ریشه مبارزه با فساد شفافیت است.

 

** به دنبال کار علمی و فرهنگی می روم

 

وی گفت: از سال ۴۱ به عنوان سرباز کنار انقلاب بودم اما کار من عمدتا فرهنگی بوده است. سبقه امنیتی من بیشتر می چربد اما من دنبال کار علمی و فرهنگی هستم و دیگر سمت خاصی از فردا ندارم.

 

**سخن پایانی: تمام تلاش خود را برای انجام تعهدات انجام دادیم


روحانی در سخن پایانی خود با مردم یادآور شد: از مردم خوب ایران می گویم در این ۸ سال تمام تلاش ما و دولت این بود به تعهدات و وظیفه و قانون عمل کنیم و مطمن هستم مانند خودم که متوسط ۱۳ تا ۱۴ ساعت کار کردم و در یک و سال نیم بحران کرونا من در هفته ۲ تا سه جلسه برای کرونا داشتم؛ از نظر تفریحات من در طول مدت خدمت خودم، پنج‌شنبه‌ها یا جمعه‌ها سفرهای محدودی بوده است و سفرهای من بیشتر سفرهای کاری بوده است. فقط ۶ سفر به عسلویه داشتم و کار و جلسات ما کاملا مشخص است وزرا و معاونان نیز اینگونه کار کردند. مواردی بوده که انتظار مردم را براورده نکردیم که یکعامل آن تحریم و جنگ اقتصادی و کرونا بود اما در عین حال افتخار داریم طرح های بزرگی چون احیای دریاچه ارومیه و صادرات نفت از دریای عمان و افزایش پتروشیمی و فولاد را داشتیم و هر پنجشنبه افتتاح داشتیم و ۸۸ افتتاح ملی داشتیم. از مردم بابت ضعف ها عذرخواهی می کنم و امیدوارم دولت سیزدهم به مردم خدمت کند.

 

منبع: ایرنا 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->