مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است جمعی از کارگران فردا چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در پاریس به حبس محکوم شد رئیسی وارد «کراچی» قلب اقتصادی پاکستان شد حمله پهپادی حزب الله به ۲ پایگاه نظامی ارتش اسرائیل وزیر دفاع روسیه: اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ روسیه شد اردوغان در راه بازگشت از عراق: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «امیر تتلو» برگزار شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد شعب اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز گروسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران سرلشکر باقری: وضعیت منطقه بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی تغییر کرده است سخنگوی وزارت خارجه: به توافق ارمنستان و آذربایجان احترام می‌گذاریم عربستان سرکنسول جدید خود برای مشهد را مشخص کرد
سرخط خبرها

امید به دولت رئیسی از نگاه چهره‌های سیاسی

  • کد خبر: ۷۶۵۷۹
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
امید به دولت رئیسی از نگاه چهره‌های سیاسی
چهره‌های سیاسی از ترسیم راه دشوار پیش رو و امیدواری به حل و فصل مشکلات در دولت سیزدهم می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نطق آیت ا... سیدابراهیم رئیسی در مــراســـم تنفـیــذ حـکـــم ریاست جمهوری، با استقبال نمایندگان مجلس و چهره‎های سیاسی بسیاری همراه شده است. بسیاری از تحلیلگران سیاسی این نطق را سندی می‌دانند بر اشراف منتخب مردم بر مسائل کشور و در نتیجه امید‌ها به حل مشکلات کنونی پس از این نطق حتی بیشتر از گذشته شده است. با این حال انتظارات از رئیس جمهور بسیار بالاست و با نظر به مشکلات کنونی، راه دشواری پیش روست. در نتیجه هر یک از چهره‎های سیاسی به نوبه خود می‌کوشند با بیان انتظارات عمومی و ترسیم بهتر راه پیش رو، به منتخب مردم در راستای غلبه بر مشکلات یاری رسانند.


لزوم تسریع تشکیل دولت سیزدهم

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب بر سرعت عمل در تشکیل کابینه جدید، یعنی نباید یک لحظه را هم از دست داد؛ کار زیاد است و فرصت کم. جبران غفلت‌ها و خطا‌های دولت گذشته، به ویژه احیای رابطه دولت با مردم، نیازمند عزم ملی، اولویت گذاری، برنامه محوری و بهره مندی از شایستگان است. بحمدا... عزم رئیس جمهور محترم جدی است.


حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس، نیز به «فارس» گفت: چنانچه آقای رئیس جمهور در مراسم تحلیف در روز پنجشنبه ۱۴ مرداد، برنامه خود و لیست وزرای کابینه و سوابق آن‌ها را به مجلس ارائه کند، در همان جلسه اعلام وصول جهت رأی اعتماد به وزرا، انجام می‌شود. پس از بررسی برنامه کاری وزرا در کمیسیون ها، جلسه رأی اعتماد به اعضای کابینه در صحن مجلس، از روز شنبه ۲۳مرداد آغاز خواهد شد. کار بررسی رأی اعتماد به وزرا را به شکلی پیش خواهیم برد تا در روز سه شنبه ۲۶ مرداد، رأی اعتماد به دولت سیزدهم به پایان برسد.


اولویت اقتصاد و معیشت مردم

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، نیز در گفتگو با «ایسنا»، درباره نطق رئیسی در مراسم تنفیذ گفت: رویکرد دولت آقای رئیسی باید رویکرد تحولی باشد؛ با این حال مهار تورم از مواردی است که ایشان به آن اشاره کرد و دولت آقای رئیسی باید آن را موردتوجه قرار دهد. موضوع دیگر، مهار غول نقدینگی است که در دو دوره قبل، افزایش وحشتناکی داشته، رها بوده و سیلی را به راه انداخته که نیازمند مدیریت است. همچنین معیشت و اقتصاد خانواده و زیرساخت‌هایی که نابود شده باید مورد توجه جدی باشد.

 

در حوزه سیاست خارجی نیز آقای رئیسی گفت که اقتصاد کشور را شرطی نمی‌کنیم و در عین حال ابایی از گفتگو با برخی کشور‌ها نداریم؛ این مطلب بسیار مهمی بود؛ زیرا ایراد دوره قبل، شرطی شدن اقتصاد بود که آسیب زیادی به کشور وارد کرد. موضوع اشتغال هم از اولویت‌های مهم بود که در صحبت‌های آقای رئیسی بیان شد.

 

وی افزود: امیدوارم تحول در دوره ایشان را به سرعت شاهد باشیم و از وضع بغرنج هشت سال گذشته خارج شویم.
همچنین فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «ایسنا»، با اشاره به صحبت‎های رئیس دولت سیزدهم در مراسم تنفیذ، گفت: صحبت‎های آقای رئیسی بعد از مراسم تنفیذ فوق العاده مهم بود و نشان داد که ایشان به خوبی شرایط فعلی جامعه را تشخیص داده است و از مشکلات در حوزه‎های اقتصادی، معیشتی، مسائل فرهنگی و بی عدالتی‌ها و رانت‌ها و فساد‌ها اطلاع دارد.

 

در این شرایط انتظار می‌رود که تیم دولت آقای رئیسی نیز به این موارد توجه کند. مجلس هم این مسائل را مورد توجه قرار می‌دهد و به دولت کمک می‌کند. وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی دولت سیزدهم، جسارت و انقلابی بودنش است، افزود: با توجه به هماهنگی مجلس و قوه قضاییه با دولت، هیچ بهانه‌ای برای دولت جدید پذیرفتنی نیست. مهم‌ترین کار دولت آینده در حوزه اقتصادی، تعیین تیمی هماهنگ در اقتصاد است.


از دولت کارآمد تا احیای اعتماد عمومی

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز، با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مراسم تنفیذ و درباره انتظاراتی که در چهار سال آینده از دولت می‌رود، گفت: در مراسم تنفیذ، آقای رئیسی صحبت‌هایی مطرح کردند که اولین گام برای تحقق این مطالبات، تشکیل یک دولت کارآمد و چابک است. وی افزود: آقای رئیسی موضوعی را مطرح کردند که رهبری هم این توصیه را دنبال کردند و آن بحث «دولت مردمی» است؛ ایشان فرمودند که در عین حال که باید با مردم و همراه مردم باشید، نباید از نخبگان، اندیشمندان و متفکران غفلت کنید و مجموعه این‌ها در احزاب وجود دارند؛ بنابراین به نظر می‌آید که برنامه خاصی را برای ارتباط با احزاب باید مطرح کنند و ما بار‌ها گفته ایم که احزاب نمی‌خواهند باری برای دولت باشند، بلکه می‌خواهند یار دولت باشند.


همچنین محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی اصولگرا، در گفتگو با «نامه نیوز»، درباره نخستین اقدامات بایسته دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی باید بکوشد که در گام نخست اعتماد عمومی را احیا کند تا با کمک مردم، مشکلات را حل کند. آقای رئیسی باید از همه صاحب نظران انقلابی استفاده کند و انتخاب هایش برای کابینه محدود به جمع محدود اطرافیانش نباشد. او باید صاحبان فکر را از میان نیرو‌های انقلاب برگزیند تا بتوانند با نگاهی علمی، مشکلات را رفع کنند.


حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، نیز در گفتگو با «ایلنا»، درباره بایستگی‎های تشکیل کابینه توسط رئیس جمهور گفت: آقای رئیسی باید از همه نیرو‌هایی که احساس می‌کنند می‌توانند دست به دست هم دهند و کشور را به سمت و سویی بهتر ببرند، استفاده کند. با آزمون و خطا نمی‌شود به حل مشکلات رسید؛ وزارت و مدیریت دوران کارآموزی نیست که فردی را بیاوریم و بگذاریم، بلکه باید افرادی را انتخاب کنیم که بتوانند کشور را از این وضعیت نجات دهند. باید کاری کنیم که حکمرانی درست صورت گیرد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->