افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‎‌خودرو در بازار امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مرغ هنوز هم ارزان‌ترین پروتئین در دست مردم است | نظارت‌ها در شبکه توزیع بیشتر شود

  • کد خبر: ۷۶۶۶۰
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
مرغ هنوز هم ارزان‌ترین پروتئین در دست مردم است | نظارت‌ها در شبکه توزیع بیشتر شود
مرغ در استان خراسان رضوی تولیدی معادل نیاز استان دارد و هر افزایش قیمت و نابسامانی در این بازار مربوط به شبکه توزیع است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، به گفته شاهرخ صادقی، دبیر انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی خراسان‌ رضوی، مقدار تولید گوشت مرغ نسبت به نیاز استان تأمین شده است و مرغ در استان خراسان رضوی تولیدی معادل نیاز استان دارد و هر افزایش قیمت و نابسامانی در این بازار مربوط به شبکه توزیع است.

 

این فعال حوزه پرورش طیور ظرفیت تولید مرغ را در کشور صعودی ارزیابی کرد و گفت: در خردادماه امسال ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه در کل کشور و در تیرماه ۱۱۶میلیون با مجوز و حدود ۳میلیون قطعه بدون مجوز به داخل سالن‌ها برای پرورش منتقل شده است که این آمارها نشان می‌دهد کمبودی در بازار گوشت و مرغ نداریم و گرانی‌ها در سطح بازار به تولیدکننده و پرورش‌دهنده ارتباطی ندارد.
صادقی همچنین تصریح کرد: اکثر واحدهای تولیدی با نرخ مصوب ۱۷۱۰۰تومان مرغ را به فروش می‌رسانند و این حدود قیمتی در فروشگاه‌های عرضه‌کننده نباید بیشتر باشد.


رعایت قیمت مصوب از سوی تولیدکننده در شرایطی است که جوجه یک‌روزه بیشتر از قیمت مصوب و حدود ۷هزار تومان خریداری می‌شود و دریافت نهاده‌ها نیز حدود یک ماه طول می‌کشد. پشت بارنامه‌ هم کیلویی ۲۰۰تومان از مرغدار دریافت می‌شود.
با وجود افزایش هزینه‌های تولید، اصلاح قیمت صورت نگرفته است که امیدواریم در دولت جدید یک بازنگری در قیمت انجام شود. از طرفی پرورش نژاد ارین باعث کاهش میزان گوشت مرغ شده است و امور دام شهرستان‌ها هم به پرورش این نژاد اصرار دارند.


دبیر انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی خراسان‌رضوی اظهار کرد: مسئله دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، خروج مرغ از استان است و با توجه به در پیش بودن ماه محرم و افزایش توزیع غذا در سطح کشور، احتمال ذخیره‌سازی مرغ هم هست.
به‌گفته صادقی گوشت مرغ باز هم ارزان‌ترین منبع پروتئین در سفره خانوار است و تمایل به گوشت هم در مقایسه با سایر منابع پروتئینی بیشتر شده است. در حالی که مرغ کیلویی ۲۶هزار تومان است، ماهی قزل‌آلا کیلویی بیش از ۶۰هزار تومان است. گوشت گوسفندی بدون چربی نیز حدود ۱۳۰هزار تومان عرضه می‌شود. این‌ها باعث شده است تمایل به مصرف گوشت مرغ نسبت به سال‌های قبل بیشتر شود.

وی اضافه کرد: تقاضا باعث کمبود شده در شرایطی که هزینه‌های تولید بالاست، اما با توجه به آماری که گفته شد، ما هیچ‌گونه کاهشی در تولید نخواهیم داشت.


بیشتر نابسمانی در بازار مرغ در شبکه توزیع است و‌ چون قطعه‌بندی مرغ سود بیشتری دارد، تمایل به این کار بیشتر است. رصد و پایش کشتارگاه‌ها از سوی دستگاه‌های نظارتی باید بیشتر و مسیرها بعد از مرحله کشتار مرغ بررسی شود.
وی افزود: در حوزه تولید مرغ یا باید در نقطه سربه‌سر باشیم یا مازاد تولید. به هیچ وجه کمبود عرضه در استان مورد قبول نیست.
از مدیریت امور دام استان تقاضا می‌کنم توزیع نهاده‌ها و شارژ بموقع نهاده در بازارگاه سریع‌تر انجام شود، چون واقعا هزینه‌های خرید نهاده از بازار آزاد سرسام‌آور است و برای محصولی که در بازار نرخ مصوب دارد، توجیه‌پذیر نیست.


وی ادامه داد: تقاضای دیگری که داریم، این است که نظارت بیشتری بر قیمت جوجه یک‌روزه صورت بگیرد، زیرا مرغدار باید جوجه یک‌روزه را ۳هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب تحویل بگیرد و خود ملزم به رعایت قیمت مصوب مرغ باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->