افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

درخواست به استانداری برای ممنوعیت برگزاری مراسم محرم در مشهد

  • کد خبر: ۷۶۸۰۰
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
درخواست به استانداری برای ممنوعیت برگزاری مراسم محرم در مشهد
رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونا بیمارستان امام رضا در مشهد گفت: تبعات تجمعاتی که در عید غدیر و قربان داشتیم، صدایش در خواهد آمد و باید منتظر تلفات ناشی از این تجمعات باشیم، در حالی که هنوز به پیک این موج هم نرسیده‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونا بیمارستان امام رضا در مشهد گفت: تبعات تجمعاتی که در عید غدیر و قربان داشتیم، صدایش در خواهد آمد و باید منتظر تلفات ناشی از این تجمعات باشیم، در حالی که هنوز به پیک این موج هم نرسیده‌ایم.

علیرضا صداقت، با اشاره به اینکه اکنون بدترین شرایط را در بخش بستری، مراقبت ویژه و فوتی‌ها از زمان شروع کرونا داریم، بیان کرد: بدتر از همه اینکه ما یک سیر بالا رونده داریم که همین یک فاجعه است که به حداکثر شدت ابتلا، بدحالی و فوت خواهیم رسید. همچنان آمارها رو به فزونی خواهد بود، اگر شرایط همین‌طور بماند و ما اقدامی برای کنترل آن نکنیم، آمار مبتلایان و فوتی‌ها خیلی بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در این شرایط اگر به بیمارستان‌های سطح شهر مراجعه کنید، نیازی به جستجو و کار ژورنالیستی نیست تا متوجه شرایط شوید، بلکه یک مراجعه کننده‌ی معمولی هم باشید، التهاب موجود در آن بیمارستان را متوجه می‌شوید  که نسبت به گذشته ازدحام بیش‌تر شده است و همینطور مراجعه بیماران هم رو به فزونی است و اینها شرایط بدی را رقم زده است.

وی بیان کرد: چند نکته در این غم نامه است که باید به آن توجه کرد، اول اینکه ما داریم افراد زیادی از همشهری‌های خود را به دلیل این اپیدمی از دست می‌دهیم و یا با شرایط بد در بیمارستان بستری می‌شوند و هم اینکه ماه‌ها است که کرونا زندگی و مسایل اقتصادی آنها را تحت‌الشعاع قرار داده و این یک حقیقت وحشتناک است.

صداقت ادامه داد: موضوع دیگر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط همشهریان عزیز ما است که ابتلا و این شرایط غمناک را تداوم می‌بخشد،  اگر یک سیلی اتفاق بیفتد و حتی ما سیل‌بند هم نبسته باشیم و باعث خسارت‌های زیادی شده باشد، تمام می‌شود، اما وقتی می‌دانیم سیلی از بیماری‌های عفونی در سطح شهر داریم و تنها راه عدم انتقال آن در رعایت برخی اصول است، باید به آن توجه کنیم که متاسفانه در مقام عمل ساده انگاری اتفاق می‌افتد.

وی افزود: گاهی فکر می‌کنم شاید یک لجبازی در کار است، وقتی در خیابان راه می‌روم و برخی بدون رعایت پروتکل‌ها تردد می‌کنند به عنوان عضوی از کادر درمان که در خط اول بوده، حس دهن کجی به من دست می‌دهد.

صداقت گفت: در این شرایط به جای آنکه رستوران‌ها و تالارها کمتر سرویس دهند، در حال اجرای برنامه‌های مهمانی و مساجد هم در حال برگزاری مراسم‌های ترحیم هستند، برای هر کدام از این‌ها من یک مصداق دارم، همین الان بیماری که در آی‌سی‌یو با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند، پسر جوانی است که در مراسم دایی خود که آن هم به دلیل کرونا فوت شده، به کرونا مبتلا شده و آن چند نفر دیگر هم که آنجا حضور داشتند به کرونا مبتلا شدند و ما تقریبا در حال از دست دادن این پسر جوان هستیم.

وی افزود: خیلی از افراد فکر می‌کنند، وقتی در مورد خطر ابتلا در مهمانی صحبت می‌کنیم، منظور جمعیت زیاد در باغ و تالار‌ها است، در حالی که دورهمی‌های کوچک هم تاثیرگذار است، فردی مراسم مهمانی به مناسبت تولد برگزار کرده بود که حدود ۱۵ یا ۱۶ نفر به ویروس مبتلا شدند، الان سه الی چهار نفر از آنها در آی‌سی‌یو هستند و ۱ یا ۲ نفر هم از دست دادیم.

صداقت در مورد کلیپ منتشر شده از جلوی درب بیمارستان امام رضا که عده‌ای پشت در، روی چمن دراز کشیدند، که بعد گفته شد همراهان بیماران هستند، گفت: درست است که ما جا نداریم و شرایط خیلی استاندارد نیست، اما شرایط خیلی نزدیک به همین است و چیزی نمانده که همین شرایط را داشته باشیم.

وی ادامه داد: شرایط فعلی نزدیک به این شرایط است، چرا که چنین بیماری جزو بیماری‌هایی نیست که روی درمان تمرکز و سرمایه گزاری کنیم، بلکه در سطح پیشگیری، باید برنامه ریزی کنیم.

صداقت افزود: در بیمارستان‌هایی که به صورت اختصاصی‌تر بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند واقعا دیگر جا نیست این موضوع دیگر نیاز به کتمان ندارد، چون این بیماری را باید در سطح پیشگیری جلوگیری کرد، الان بیمارستان‌ها جا ندارند و شرایط بدتر از این خواهد شد، هفته‌ی آینده آمارها بالاتر از این می‌رود، دیگر تخت‌های بیمارستانی و تیم درمان جوابگوی این حجم از بیمار نخواهد بود.

وی با اشاره به نزدیکی مراسم‌های ماه محرم و بازگشایی مدارس گفت: تا بازگشایی مدارس زمان بیشتری مانده و حتما در این زمان باقی مانده باید در رابطه با بازگشایی کارشناسی‌ها انجام شود، اما مراسم عزاداری نزدیک‌تر است و حتی ما از طرف دانشگاه علوم پزشکی و کمیته علمی به استاندار درخواست دادیم تا به طور جدی‌تر مانع برگزاری مراسم‌ها شود، چون دفعات قبل هم تجربه این را داشتیم که یکسری از مجوزها را صادر می‌کردند که بعد از صدور مجوز کنترل آن سخت می‌شود، باید به طور کامل جلوی صدور مجوز‌ها گرفته شود.

صداقت افزود: تجمعاتی که در عید غدیر و قربان داشتیم، صدایش در خواهد آمد و باید منتظر تلفات ناشی از این تجمعات باشیم، هنوز به پیک این موج نرسیدیم، حتما باید جلوی تجمعات گرفته شود.

وی گفت: حتی اگر به دلایلی از برگزاری مراسم‌ عزاداری جلوگیری نشود، باید خودمان به این مسائل فکر کنیم که آیا واقعا امام حسین(ع) راضی است، مسلمانی با حضور در مراسم عزاداری جان خود را به خطر اندازد؟ آنهایی که متشرع‌تر از من هستند باید جواب دهند، چون تجمع حتی در فضای باز هم خطرناک است.

صداقت ادامه داد: درست است که گرامیداشت محرم و صفر با ما ایرانی‌ها عجین است، ولی قطعا اگر پیروان امام حسین (ع) و شیعیان در دنیا کم شوند، ضررش بیشتر خواهد بود، ما باید مقداری منطقی‌تر حتی با دید مذهبی به مسائل بپردازیم، ممکن است مسئولان این مراسم‌ها را ممنوع کنند، اما افراد مذهبی خاصی هستند که در خانه‌های خود این مراسم‌ها را برگزار می‌کنند، خانه‌های کوچک با تعداد زیاد افراد که شرایط به شکلی می‌شود که چند فوتی از این جمع‌ها خواهیم داشت.

وی افزود: در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه هم بحث همین است، البته باید ببینیم که روند واکسیناسیون در آن زمان به چه صورت می‌شود، سیاست‌های کشور آن زمان چگونه است، ولی قطعا با این میزان واکسیناسیون که انجام شده، بازگشایی کار بسیار خطرناکی است.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->