صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش باران تا یکشنبه هفته آینده در نقاط مختلف کشور (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تعرفه خدمات پزشکی قانونی سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟
سرخط خبرها

روایتی از شلوغی و مشکلات فعالیت مراکز تست رایگان کرونا

  • کد خبر: ۷۷۳۴۵
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
روایتی از شلوغی و مشکلات فعالیت مراکز تست رایگان کرونا
اوج گرفتن کرونا در مشهد و افزایش تقاضا برای دادن تست سبب شد که چند روز قبل، مسئولان از ۲۴ ساعته شدن فعالیت مراکز تست دانشگاه بگویند. با این حال مردم از شلوغی، صف‌های طولانی و مراجعه از بامداد برای گرفتن وقت تست کرونا می‌گویند.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ «خدا می‌داند چقدر جریمه شدم. کرونا همه ما را شب زنده دار کرد. برای تست کرونا نصفه شب باید خودمان را به مراکز برسانیم تا بتوانیم نوبت‌های اول را بگیریم و تستمان را انجام دهیم. کاش همین باشد. تست که مثبت شد، برای تعیین سرنوشت ریه‌ها و درصد درگیری آن‌ها اگر شانس با شما یار باشد و مرکز سی تی اسکنی وقت بدهد، اغلب وقت‌ها نیمه شب باید مراجعه کنید. اصلا همه این‌ها به کنار. وقتی پای درد در میان باشد هیچ چیز برایت اهمیت ندارد حتی جریمه ۲۰۰ هزار تومانی.

 

کاش با همه این سختی‌ها و نیمه شب بیداری، کار به بیمارستان نکشد. از ۴ صبح برای گرفتن وقت تست کرونا برای دونفر از اعضای خانواده به اینجا آمده ام. پول دکتر و دوا و درمان یک طرف، هویج کیلویی ۲۴، ۲۵ هزارتومان یک طرف، واقعا سخت است. منِ کارگر با حقوق ۴ میلیونی از کجا بیاورم که ۵۰۰ هزار تومان پول فقط برای تست کرونا بدهم؟ بیمه هم که قبول نمی‌کنند! مراکز بهداشت هم که رایگان تست می‌گیرند، آن قدر شلوغ اند که باید از نصفه شب نوبت بگیری و در شلوغی و جمعیت زیاد تست بدهی.»

موج پنجم کرونا سهمگین‌تر از موج‌های قبل بر مشهد سایه افکنده است و هر روز تعداد زیادی از مشهدی‌ها را درگیر این بیماری و علائمش می‌کند.
اوج گرفتن کرونا در مشهد و افزایش تقاضا برای دادن تست سبب شد که چند روز قبل، مسئولان از ۲۴ ساعته شدن فعالیت مراکز تست دانشگاه بگویند. با این حال مردم از شلوغی، صف‌های طولانی و مراجعه از بامداد برای گرفتن وقت تست کرونا می‌گویند. سه روایت زیر از مراجعه چند شهروند مشهدی به مراکز تست کرونا دانشگاه علوم پزشکی است.


صف ثبت نام تست کرونا از ۳ صبح

مرکز بهداشت ویلا؛ ساعت ۷:۳۰ صبح خود را به مرکز بهداشت رساندم. دفعه اولی نبود که برای دادن تست کرونا می‌رفتم. چندماه قبل بود که با تب و لرز شدید، تست کرونا دادم و تستم مثبت شد. از چند روز قبل دوباره علائم کرونا سراغم آمد. دوباره تب. دوباره لرز. بعد از آنکه تعداد زیاد بیماران داخل مطب دکتر را دیدم، تصمیم گرفتم اول وقت برای دادن تست کرونا راهی شوم و حداقل قبل از آنکه شلوغ شود، بتوانم تست بدهم و جواب را به دکتر برسانم.


صبح ساعت ۷:۳۰ خودم را به مرکز بهداشت ویلا رساندم. با آنکه اول صبح بود، جمعیت زیادی منتظر تست بودند. انگار همه مثل من فکر کرده بودند. از چند نفر که پرسیدم برگه‌ای راکه اسامی روی آن نوشته شده بود، به من نشان دادند. باورم نمی‌شد ۲۰۳نفر برای گرفتن تست اسم نوشته بودند. هرکسی که مثل من می‌آمد و لیست بلندبالای نام‌هایی را که نوشته شده بود، می‌دید با بهت و حیرت، اسمش را ناامیدانه انتهای صفحه یادداشت می‌کرد. اینکه این اسامی از کی نوشته شده بود سؤال همه مراجعان بود. سؤالی که چند نفر بالانشین لیست و به قول فوتبالی‌ها صدرنشین‌های تست کرونایی این طور جواب می‌دادند: از ۳:۳۰ صبح اینجا آمده ایم و اسم نوشته ایم. معلوم است وقتی ساعت ۸ آمده اید، اسمتان آخر لیست قرار می‌گیرد.


جمعیت آن قدر زیاد بود که خبری از فاصله و رعایت آن نبود. با دو ماسک دولایه و شیلد و ترس و لرز از جمعیت و کرونا، خودم را به منشی رساندم؛ «ببخشید شماره من ۲۰۳ است. چه ساعتی نوبت من می‌شود؟» هم زمان با من، چند نفر دیگر هم شماره‌های نوبت خود را اعلام کردند تا منشی به آن‌ها زمان تست را اعلام کند.

 

منشی نگاهی به ساعتش انداخت و رو به من گفت: بعدازظهر حدود ساعت۴عصر نوبتت می‌شود. بعد نگاهش را رو به همه چرخاند و بلند اعلام کرد: از شماره ۲۵۰ به بعد اینجا منتظر نمانید. نوبتتان نمی‌شود.
از حق نباید گذشت پرسنل مرکز بهداشت ویلا باوجود جمعیت زیاد و سؤال‌های تکراری و پرتعداد مردم، برخورد خوبی داشتند.


بعدازظهر شنبه، ۱۶ مرداد؛ با داشتن تب و رفت وآمد‌های پی درپی بالاخره موفق به دادن تست شدم. گفته بودند که این نوع تست از نوع تست رپید (سریع) است و ظرف ۱۵دقیقه جواب پیامک می‌شود. باوجوداین، جواب تست ظهر روز بعد با پیامک مشخص شد. تستم منفی است، اما تب ولرز دارم. دکتر می‌گوید اغلب تست‌های دلتاکرونا منفی می‌شود.


کیت تشخیص نیست

مرکز بهداشت پیروزی ۱۱؛ ساعت۸صبح جلو در مرکز برگه‌ای با این مضمون زده بودند: «تست کرونا نداریم». برگه‌ای که مراجعه کنندگان را ناامید، راهی مرکز بهداشت ویلا می‌کرد، که نزدیک‌ترین مرکز موجود بود.
از یکی از پرسنل مرکز بهداشت پرسیدم: قرار بود که مراکز تست کرونا ۲۴ساعته باشند؛ چطور الان که هنوز اول صبح است، تست نمی‌گیرید؟


کارمند مرکز، نبود کیت تشخیص را دلیل نگرفتن تست کرونا اعلام کرد. با این شرایط تصمیم گرفتم یکی دو ساعت دیگر برگردم شاید کیت رسیده باشد.
نزدیکی‌های ساعت۱۱ بود که دوباره به مرکز بهداشت پیروزی برگشتم، اما خبری از کیت و گرفتن تست نبود. بعضی‌ها هنوز گوشه و کنار پیاده رو منتظر نشسته بودند تا شاید با آمدن کیت، موفق به انجام تست شوند.


۲۴ ساعته شدن مراکز تست در حد حرف

مرکز بهداشت قاسم آباد؛ از صبح، تب داشتم و کمی حالت تهوع. با ادامه یافتن علائم، عصر تصمیم گرفتم تست بدهم. برای دادن تست به مرکز بهداشت نبش رازی ۱۰ رفتم. فردی که آنجا بود، گفت برای دادن تست باید ساعت ۴ صبح اسم بنویسم تا بر اساس اسم، تست گرفته شود. مگر قرار نبود مراکز تست کرونا برای کاهش ازدحام مردم، ۲۴ ساعته فعالیت کنند؟ چرا وقتی کاری را نمی‌توانند انجام دهند یا توانشان نیست، اعلام می‌کنند؟


کمبود کیت را قبول داریم

دکتر محمد حسن درخشان مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. او کمبود کیت در مراکز تست کرونای مشهد را قبول دارد و این موضوع را امری اجنتاب ناپذیر می‌داند؛ زیرا به اذعان او در اوج موج پنجم هستیم و تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در مشهد به صورت صعودی رشد یافته است. به اذعان دکتر درخشان، افزایش تقاضا برای دریافت کیت، موضوعی کشوری است و این کمبود‌ها در استان‌ها به صورت مقطعی وجود دارد.


مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر این نکته نیز تأکید دارد که افزایش بیماران در هر کشور و سیستم درمانی باشد قطعا آن سیستم درمانی را با کاستی‌هایی روبه رو می‌کند.
نکته دیگری که مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به آن اشاره می‌کند، کیت‌های دستی است. آن طور که دکتر درخشان می‌گوید، محدودیت کیت‌های اتومات سبب شده است که از کیت‌های دستی استفاده شود. همین مسئله، فرایند انجام آزمایش‌ها را حداقل دو برابر می‌کند.


افزایشان مراجعان برای گرفتن تست کرونا، قبل از واکسن

این مقام مسئول به افزایش تعداد تزریق‌های واکسن نیز اشاره می‌کند و به گفته او همین موضوع نیز عاملی برای بیشترشدن تعداد مراجعه کنندگان به منظور دادن تست کروناست.
او در بیان دلایلش می‌گوید: برخی از مردم قبل از آنکه واکسن تزریق کنند، برای دریافت تست مراجعه می‌کنند، درحالی که هیچ جای دنیا چنین کاری صورت نمی‌گیرد. اگر فرد در کنار بیمار کرونایی نباشد و علائمی ندارد، قبل از تزریق واکسن، ضرورتی ندارد تست کرونا بدهد. اگر هم مشمول این موارد می‌شود، بهتر است بعد از ۱۵ روز برای دریافت واکسن مراجعه کند؛ بنابراین نیازی به دادن تست قبل از واکسن نیست.
او ادامه می‌دهد: این اقدام مردم به نوبه خود سبب خواهد شد که حق بسیاری از شهروندان که علامت بیماری را دارند و به دلیل شلوغی نمی‌توانند تست دهند، از بین برود.


برخی از مراکز تا ۱۲ شب فعال هستند

او درباره انتقاد برخی شهروندان از اینکه چرا مراکز دریافت تست، برخلاف خبر قبلی، ۲۴ ساعته فعال نیستند، می‌گوید: برخی مراکز که مراجعه زیادی دارند، نظیر مرکز بهداشت آب و برق تا ۱۲ شب فعال هستند.
آخرین نکته مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک تقاضا از مردم است؛ «تا زمانی که مردم همراهی نکنند بر تعداد بیماران افزوده خواهد شد که خود این موضوع نیز بر ارائه خدمات مناسب به بیماران سایه می‌اندازد.»


به گفته او مردم در ابتدا باید تمام هم و غمشان را بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دهند. اگر بیمار شدند نیز دو هفته قرنطینه را رعایت کنند تا از ابتلای سایر افراد به کرونا جلوگیری شود. تست منفی نیز نشانه مبتلا نبودن به کرونا نیست و بهتر است درصورت ادامه یافتن علائم، اصل قرنطینه را رعایت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->