معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید خاکسپاری ۴۰۰۰ جسد در پی وقوع طوفان در شهر «درنه» لیبی + فیلم ادعای عجیب شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان نفتی آرش
سرخط خبرها
رئیس جمهور در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد:

ثبات و امنیت همسایگان، ثبات و امنیت ماست

  • کد خبر: ۷۷۳۷
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵
ثبات و امنیت همسایگان، ثبات و امنیت ماست
رئیس جمهور که برای شرکت در اجلاس سران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد به باکو سفر کرده بود، در این اجلاس مواضع کشورمان درباره موضوعات مختلف را تشریح کرد. حجت الاسلام حسن روحانی در این اجلاس تصریح کرد: این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که جهان به سرعت در حال گذار به سوی نظام چندقطبی است. در این عرصه پیچیده، خشونت و درگیری در مناطق مختلف رو به گسترش است. حاکمیت ملی کشور‌های مستقل به شیوه‌های گوناگون نقض می‌شود. گرایش به قطب بندی‌های نظامی، رقابت‌های تسلیحاتی، راه اندازی جنگ‌ها و تشدید منازعات، و واگرایی قومی و منطقه‌ای افزایش می‌یابد و قانون گریزی و نقض تعهدات بین المللی و مداخله در امور داخلی کشور‌های مستقل رو به افزایش است. امروز، آمریکا از روی استیصال، چنان بی پروا و گستاخانه از ابزار‌های اقتصادی ظالمانه برای تحمیل مقاصد سیاسی نامشروع خود بر ملت‌های مستقل استفاده می‌کند که نمی‌توان نامی به جز تروریسم اقتصادی بر آن نهاد.
وی خطاب به اعضای جنبش عدم تعهد تصریح کرد: امروز، شاهد درگیری‌های منطقه‌ای در کانون هایی، چون فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان هستیم. تنها راه برون رفت از این بحران‌ها احترام به حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، سامان دهی به همکاری‌های منطقه‌ای برای تضمین صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم، و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفت وگوست. این چهارچوب، بهترین راه پایان بخشیدن به منازعات منطقه‌ای است و ما در این راه پیش گام بوده ایم. در موضوع سوریه، مشارکت ایران و روسیه و ترکیه در فرایند آستانه، آرامش و ثبات را برای بیشترِ مناطق این کشور به ارمغان آورده و میلیون‌ها آواره را به موطن خود بازگردانده است. درباره سایر مسائل موجود در منطقه غرب آسیا نیز از هرگونه ابتکار عملی که مبتنی بر گفتگو، مذاکره، و احترام متقابل باشد استقبال می‌کنیم و در این زمینه پیش قدم بوده ایم.
رئیس جمهور تأکید کرد: معتقدیم که ثبات و امنیت همسایگان ما ثبات و امنیت ماست و دستیابی به امنیت و توسعه منطقه‌ای فقط از طریق همکاری و مشارکت جمعی همسایگان امکان پذیر خواهد بود.
روحانی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: سلطه آمریکا بر نظام مالی بین المللی این فرصت را در اختیار آمریکا قرار داده تا طی دهه‌های گذشته به ویژه در سال‌های اخیر، به کرات از دلار برای اعمال فشار سیاسی بر کشور‌های مستقل، که عمدتا از اعضای جنبش عدم تعهد هستند، سوء استفاده کند و با اعمال تحریم‌های مختلف، دسترسی کشور‌ها به سیستم مالی بین المللی را محدود نماید. این اقدامات در تعارض مستقیم با حقوق و آزادی‌های مشروع ملت‌های مستقل است و جنبش عدم تعهد می‌تواند گام‌های مهمی برای بی اثر کردن این ابزار بردارد.
وی افزود: راه خارج کردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریکا پایبندی بین المللی به الزامات پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به کارگیری ابتکارات مستقل در حوزه خدمات بانکی و توسعه بهره گیری از رمزارزهاست. البته این مسیر باید با رعایت قواعد بین المللی در حوزه مبارزه با پول شویی و تأمین مالی تروریسم طی شود. بسیاری از کشور‌های عضو جنبش، از جمله ایران، این مهم را در دستور کار خود قرار داد ه اند.
رئیس قوه مجریه همچنین در حاشیه این اجلاس دیدار‌هایی نیز با سران و چهره‌های مؤثر کشور‌ها داشت.
در این راستا حجت الاسلام روحانی در دیدار نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، گفت: در ماه‌های گذشته، عمده شاخص‌های اقتصادی ایران مثبت بوده و این نشان می‌دهد که نقشه‌های استکبار و آمریکا و فشار‌های اقتصادی آن‌ها بی نتیجه و ناکام بوده است. روحانی در این دیدار از رئیس جمهوری ونزوئلا برای سفر رسمی به ایران دعوت کرد.
همچنین روحانی در دیدار الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، با تأکید بر اهمیت ایجاد تعرفه ترجیحی در گسترش حجم تجارت ۲ کشور، تسهیل در سرمایه گذاری‌های مشترک، ایجاد ضمانت‌هایی برای سرمایه گذاری بخش‌های خصوصی و دولتی را گامی ارزنده در مسیر توسعه بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان برشمرد.
رئیس جمهور در دیدار شیخ الاسلام ا... شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز، پیوند‌های مذهبی و دیرینه ۲ ملت ایران و جمهوری آذربایجان را عامل مهمی در تقویت همکاری‌های مشترک ۲ کشور دانست و تأکید کرد که باید پایه‌های وحدت میان جوامع اسلامی بیش از پیش تقویت شود و به دشمنان اجازه داده نشود با تفرقه افکنی، بین مسلمانان جدایی بیندازند. علاوه بر این، روحانی در دیدار عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان، که در حاشیه نشست سران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در باکو انجام شد با تقبیح سیاست‌های یک جانبه گرایانه آمریکا در عرصه بین المللی و منطقه گفت: ایران با وجود خروج یک جانبه آمریکا از توافق برجام، همچنان به تعهدات خود در قالب این توافق ادامه می‌دهد.
رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه همکاری‌های دو کشور در مبارزه با تروریسم از اهمیت بالایی برخوردار است، از تلاش‌های پاکستان برای ایجاد ثبات در منطقه و استقرار امنیت در مرز‌های مشترک قدردانی کرد.
روحانی با اشاره به اینکه دولت‌های ایران و پاکستان همواره در مجامع بین المللی و منطقه‌ای در کنار هم بوده و از یکدیگر حمایت کرده اند اظهار کرد: معتقدیم مشکلات و مسائل منطقه راه حلی جز مذاکره و گفتگو ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->