برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

معرفی کتاب «حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین (ع) تا تحریفات عاشورا»

  • کد خبر: ۷۷۵۲۳
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
معرفی کتاب «حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین (ع) تا تحریفات عاشورا»
کتاب «حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین (ع) تا تحریفات عاشورا» عهده‌دار بررسی نهضت امام حسین (ع) است؛ از حماسه آن حضرت تا کوشش ایشان برای جلوگیری از جنگ؛ از ستم‌ستیزبودن امام حسین (ع)؛ از درس‌هایی که از امام‌حسین (ع) می‌توان آموخت تا عبرت‌هایی که باید آن را فراگرفت؛ از اینکه امام حسین چه می‌گفت، تا اینکه مخالفانش چه می‌گفتند؛ و عاشورا نزاع چه با چه بود؟

به گزارش شهرآرانیوز - کتاب «حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین (ع) تا تحریفات عاشورا» عهده‌دار بررسی نهضت امام حسین (ع) است؛ از حماسه آن حضرت تا کوشش ایشان برای جلوگیری از جنگ؛ از ستم‌ستیزبودن امام حسین (ع)؛ از درس‌هایی که از امام‌حسین (ع) می‌توان آموخت تا عبرت‌هایی که باید آن را فراگرفت؛ از اینکه امام حسین چه می‌گفت، تا اینکه مخالفانش چه می‌گفتند؛ و عاشورا نزاع چه با چه بود؟

محمد اسفندیاری در کتابش بیان می‌کند که دغدغه‌اش زدودن تحریفات از جامه عاشوراست و علاقه‌مند است تا نهضت امام حسین (ع) به صورت علمی و اجتهادی بررسی شود. آنچه از مشخصه‌های بارز آثار این پژوهشگر است، تلاش او برای انجام وظیفه‌ای علمی به دور از هرگونه تعصب و احساسات است.

کتاب از سه بخش کلی تشکیل شده است: هدف‌شناسی امام‌حسین (ع)؛ کوفه انتخاب درست امام‌حسین (ع)؛ دیدگاه گذشتگان. در هر یک از این بخش‌های کلی، موضوع‌های مورد مناقشه ابتدا تبیین و سپس تحلیل و داوری می‌شوند. در انتها، این خواننده است که با تفکر و تعمق، دیدگاه مورد پسندش را برمی‌گزیند. شاید به همین دلیل باشد که نویسنده به خوانندگان توصیه می‌کند تا کتاب را برای فهم بیشتر، بیش از یک بار مطالعه کنند تا تسلط بهتری از موضوع، روش بحث و مسائل مطرح شده پیدا کنند.

علی‌رغم اینکه کتاب بیش از ۳۰۰ صفحه است، اما موضوع و نحوه بررسی به قدر کافی جذاب است که ما را با خود تا انتها همراه کند. به نظر می‌رسد بخش آخر کتاب، با عنوان «دیدگاه گذشتگان»، از دو بخش ابتدایی کتاب، جذاب‌تر و خوش‌خوان‌تر باشد و اینکه پاسخ سؤالات اساسی این کتاب را از زبان علمای بزرگ شیعه بشنویم، جالب توجه است. در این بخش دیدگاه شیخ مفید، سیدمرتضی، شیخ طوسی، شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مطرح می‌شود و کار را برای نتیجه‌گیری از مباحث کتاب، آسان‌تر می‌سازد.

گفتگو با  علیرضا نظری خرم، نویسنده کتاب «داستان بریده بریده»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->